يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۳
کد خبر: ۵۶۶۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
يک نوازنده پيانو معتقد است چيزي تحت عنوان موسيقي فاخر وجود ندارد و انتخاب موسيقي مانند انتخاب لباس، کاملا سليقه‌اي‌ست.

سامان احتشامي در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره موسيقي فاخر گفت: موسيقي فاخر يعني چه؟ آيا يک نت «فا» است که خِرخِر مي‌کند؟‌ يعني مثلا شعر حافظ و سعدي فاخر است و شعر شاملو و اخوان فاخر نيست؟ چه چيزي ملاک خوب يا بد بودن موسيقي يا فاخر بودن و نبودن آن است؟

اين نوازنده تاکيد کرد: موسيقي فاخر کلمه مناسبي نيست. مثل سرپرست ارکستر که آن هم کلمه نامناسبي است زيرا نوازندگان ارکستر يتيم نيستند که سرپرست داشته باشند. همين‌طور درباره موسيقي سنتي بايد بگويم اين کلمه نيز کلمه نامناسبي است و به نظر من به جاي آن بايد بگوييم موسيق ايراني زيرا گليم و قليان و قهوه‌خانه سنتي هستند؛ يعني از قديم به ما رسيده‌اند. وي افزود: به نظر من ترجمه‌اي که از اصطلاح Traditional Music ايراد دارد، و ترجمه «بومي» از کلمه Traditional در اين مورد بهتر از ترجمه «سنتي» است. يعني بهتر است بگوييم موسيقي بومي. در هر حال به نظر من کلمات فاخر، سنتي و سرپرست در موسيقي کلمات نامناسبي‌اند و بايد تغيير کنند.

احتشامي گفت: موسيقي و ذائقه مردم براي انتخاب آن، مثل پوشيدن لباس است. مردم وقتي مي‌خواهند بروند استخر مايو مي‌پوشند. وقتي بخواهند بروند عروسي کت و شلوار مي‌پوشند و اگر بخواهند از سر خيابان خريد کنند، تي‌شرت و شلوار جين به تن مي‌کنند. لباس مهماني با لباس دانشگاه فرق مي‌کند. همان‌طور که سلايق مختلف در انتخاب موسيقي وجود دارد. ممکن است يک اثر از نظر من بسيار زيبا باشد و من با شنيدن آن بسيار تحت تاثير قرار بگيرم؛ ولي از يک موسيقي ديگر که بسياري از مردم آن را مي‌پسندند، لذت نبرم.

اين پيانيست اظهار داشت: همان‌طور که براي ادبيات و ساير علوم نمي‌توان يکي را بهتر و برتر از ديگري دانست، درباره موسيقي نيز نمي‌توان چنين نظري داد. ممکن است يک اثر فقط با سه‌تار نواخته شده باشد ولي ماندگار باشد؛ اما يک اثر با بهترين و بزرگ‌ترين ارکسترها اجرا شده باشد و کسي نتواند حتي يک لحظه از آن را گوش کند.

وي درباره اصطلاح موسيقي فاخر تصريح کرد: نمي‌فهمم موسيقي فاخر يعني چه؟ آيا اگر شعر حافظ و سعدي در آهنگي خوانده شده باشد آن موسيقي فاخر است ولي اگر کار يک ترانه‌سرا خوانده شود فاخر نيست؟ آيا آواز آقاي شجريان فاخر است ولي آواز احسان خواجه‌اميري فاخر نيست؟

اين مدرس و نوازنده پيانو افزود: به هيچ عنوان اين لفظ را نمي‌فهمم. موسيقي موسيقي است؛ بستگي به شرايط دارد که يک موسيقي در جايگاه خاصي فاخر باشد يا نباشد. برخي آثار موسيقي هستند که هجوند؛ ولي همه مردم آن را دوست دارند. يک موسيقي تنها با يک گيتار ضبط شده و بسيار زيباست. يک موسيقي مخصوص فيلم است و اگر فيلم نباشد نمي‌توان آن را گوش داد، ولي همان فيلم را هم بدون موسيقي‌اش نمي‌توان ديد. خوب بودن يا نبودن يک اثر موسيقي بستگي با جايگاه و مورد استفاده‌اش دارد. احتشامي تاکيد کرد: موسيقي‌اي که مردم گوش نمي‌کنند، زيبا نيست؛ هرچقدر هم براي آن هزينه شده باشد. موسيقي‌اي که مردم زمزمه نکنند، موسيقي نيست.


در همين زمينه بخوانيد:

موسيقي ‏هاي پيش ‏پا افتاده مخرب فرهنگ و هنرند 

يزدانيان: اصلا نمي‏ دانم موسيقي فاخر چيست 

تاثيرگذاري هنري، عيار موسيقي فاخر است

کيوان ساکت از بهترين نمونه موسيقي ايراني مي گويد

نام ديگر موسيقي دولتي، موسيقي فاخر است 

موسيقي ذاتا يک هنر فاخر است 

نظر شما