شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۶۷۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
نظر مراجع تقليد درباره دعانويس‌هاي شهر/
از ديرباز، دکان رمال ها و دعانويس ها هميشه باز بوده و همچنان باز است. اغلب ما ممکن است براي يک بار هم که شده براي دفع بلا، پيش بيني آينده، مهر و محبت و ده ها دليل ديگر، به اين دکان ها سري زده باشيم.

به گزارش شهر و به نقل از خبرآنلاين، آيا به راستي سرکتاب باز کردن و فال گرفتن، راهکاري براي گريز از مشکلات است؟! کساني که به اين کار مشغولند و افرادي که به آن ها مراجعه مي کنند، از نظر شرعي کار درستي انجام مي دهند؟

فتواي چند نفر از مراجع تقليد در اين باره را مي خوانيد تا اگر فالگير هستيد يا به دنبال باز کردن سحر و جادويي که برايتان نوشته شده است، آگاه شويد که کارتان خالي از اشکال نيست. 

 
مرجع تقليد سوال فتوا
آيت الله صافي گلپايگاني 1-درآمدي که از راه دعانويسي کسب مي شود حلال است؟
2- فردي که ناخواسته براي او دعايي نوشته اند مي تواند براي باطل کردن سحر اقدام کند؟
3- سرکتاب باز کردن از نظر اسلام پذيرفته است؟
1-افرادي که از اين راه کسب درآمد مي کنند مالک اين پول نيستند. 2-سحر و جادو در حق مسلمان حرام است.اگر مسلماني به اين اطمينان برسد که دعاي ناحقي در مورد او نوشته شده مثلا بختش را با سحر و جادو بسته اند، مي تواند براي باطل کردن آن اقدام کند. 3-سرکتاب باز کردن مورد تاييد نيست. در متن دين عنواني به اسم سرکتاب باز کردن نداريم.
آيت الله مکارم شيرازي 1- درآمدي که از راه دعانويسي کسب مي شود حلال است؟
2- نوشتن دعا براي امور خير مثل پيداکردن کار، رونق در زندگي يا ايجاد محبت چه حکمي دارد؟
1- خير، جايز نيست. 2-نوشتن دعاهايي که از حضرات معصومين(عليهم السلام) رسيده و در کتب معتبر موجود است اشکالي ندارد ولي دعانويسي حرفه اي که شغل افراد سودجوست صحيح نيست و غالب کتاب هايي که به آن ها استناد مي کنند اعتباري ندارند.
آيت الله آقا مجتبي تهراني 1-سرکتاب باز کردن از نظر اسلام پذيرفته است؟
2-اگر به واسطه دعانويسي زندگي يک نفر رو به بهبودي برود يا مشکلش حل شود يا اختلاف با همسر يا خانواده همسرش رفع شود، نوشتن دعا اشکالي دارد؟
1- درست نيست.  2-سحر حرام است حتي اگر براي امور خير باشد.مراجعه به اين افراد جايز نيست.
آيت الله وحيد خراساني 1-درآمدي که از راه دعانويسي کسي مي شود، حلال است؟
2-ديدگاه اسلام در مورد دعانويسي، نفرين، جادو و ... چيست؟
1-پولي که افراد از طريق سحر و جادو کسب مي کنند اشکال دارد و حرام است. 2-دعا و ادعيه به دو قسمت تقسيم مي شوند؛ يکي از طريق آيات قرآني است که از نظر اسلام مشکلي ندارند و ديگري از طريق سحر و جادوست که حرام است.
آيت الله سيستاني 1-درآمدي که از راه دعانويسي کسب مي شود اشکال دارد؟
2- براي چه موضوعاتي مي توان به دعانويس مراجعه کرد؟
1-اگر کساني که دعا را مي نويسند با استفاده از سحر و جادو اين کار را انجام دهند پولشان حرام و مراجعه به آن ها نيز حرام است. 2-براي هيج موضوعي نمي توان به دعانويس مراجعه کرد. وقتي کتاب هاي ادعيه که در راس آن «مفاتيح الحيات» قرار گرفته و به اين خوبي راهنمايي مي کند ديگر مراجعه به دعا نويس لازم نيست.
نظر شما