شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۶۹۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
ويژگي‌هاي هنر اسلامي/4
محمد مددپور در کتاب «حقيقت و هنر ديني»‌ هنر امروز را در انتظار عالم قدسي و در مرحله کودکي مي‌داند.

کتاب «حقيقت و هنر ديني» نوشته محمد مددپور، با زير عنوان «ن‍ظري‌ ب‍ه‌ م‍ب‍ان‍ي‌ ن‍ظري‌ ه‍ن‍ر، ش‍ع‍ر، ادب‍ي‍ات‌ و ه‍ن‍رهاي‌ ت‍ج‍س‍م‍ي‌ دي‍ن‍ي»‌ در سال 1385 با اهتمام‌ پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي و توسط ش‍رک‍ت‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ س‍وره‌ م‍ه‍ر منتشر و در سال 87 و 88 تجديد چاپ شده است. اين کتاب پژوهشي تخصصي در حوزه حقيقت و هنر ديني است که به تفصيل شعر ديني، ادبيات ديني و هنرهاي تجسمي ديني را بررسي مي‌کند.

در نخستين فصل اين کتاب، مولف به مباني نظري هنر، شعر و آثار تجسمي و همچنين مفاهيمي چون «غيبت» و «انتظار»، «عالم قدسي» پرداخته و نظريه «کودکي هنر» را مطرح مي‌کند. آن‌چنان که در اين فصل آمده است، مولف معتقد است هنر تا زماني که به عالم قدسي نپيوندد کودکي بيش نيست و هنر امروزي در انتظار عالم قدسي به سر مي‌برد.

فصل دوم اين کتاب به تجلي حقيقت در ساحت هنر اختصاص دارد. مددپور در اين فصل پديده‌هاي هنري را تجلي حقيقت مي‌داند و آثار هنري را با معيار تبلور هنر قدسي مي‌سنجد. مولف در اين فصل هنر را به نقش ازلي و جاودانه ارجاع مي‌دهد و وجه مميزه هنر را تذکر به امر قدسي مي‌داند.

وي همچنين در اين بخش با پرداخت به تکنيک هنري، قالب و محتوا را هم‌سان و محلي براي تجلي حقيقت در هنر مي‌داند. در بخش ادبيات جديد نيز دلايل نفوذ ناپذيري مدرنيته بررسي مي‌شود. نويسنده مدرنيته را مقوله‌اي وارداتي مي‌داند و معتقد است ادبيات مدرن ايران با پيشينه‌اي که دارد، غني‌تر و پرصلابت‌تر از آن است که گريزگاه هنر مدرن غربي تلقي شود.

مددپور در سومين فصل اين کتاب بر ادبيات معاصر ايران تمرکز دارد و دلايل ضعف داستان‌نويسي و شعر را به‌صورت پرسش و پاسخ،‌ بررسي کرده است. ادبيات ديني کودکانه، آزادي و عالم کودکي، عالم فرهنگ و هنر و عالم خطر کردن، مقولات بررسي شده در اين فصل‌اند و مولف به تفصيل در اين بخش به ماهيت و ذات هنر و ادبيات انقلاب و دفاع مقدس پرداخته است.

واپسين بخش اين کتاب به هويت هنري در کشاکش سنت و مدرنيسم اختصاص دارد و نويسنده در اين بخش به‌صورت تخصصي اين بحث قديمي ميان انديشمندان اسلامي را براي مخاطب روشن کرده است.



درباره شعر و ادبيات ديني در اين کتاب آمده است: «هنر به معني کهن لفظ، چنان جامع است که هگل دين عصر ميتولوژي را دين هنري مي‌داند. در اين جهان، بشر در ساحت خيال سکني گزيده بود و به وصف عرشيان با زبان اشاره تعلق خاطر داشت. بنابر اين هنر سنتي مشرق زمين، ديگر صرف محاکات زيبايي محسوسات نبود، ‌بلکه ابداع معاني و گنجهاي عرشي و تقرب به مبدأ قدسي تلقي مي‌شد. در حقيقت با تعريف افلاطوني ارسطويي هنر، ساحت ابداعي حيات آدمي از مقام شرعي خود تنزل، و به زمين تعلق پيدا مي‌کند. هنر براي هنر و صرف بيان زيبايي اين جهان بي‌آنکه آدمي به روح و باطن غيبي عالم محسوس انتقال يابد، غايت نظرگاه يوناني هنر است.»



کتاب «حقيقت و هنر ديني» نوشته محمد مددپور در سال 85 در 436 صفحه در قطع رقعي، در شمارگان 1100 نسخه و با قيمت 3500 تومان و در سال87 و 88 در 384 صفحه در قطع رقعي و با قيمت 6500 تومان منتشر و عرضه شده است.

در همين زمينه بخوانيد:

هنري که براي اسلام خلق شود هنر اسلامي‏ست 

هنر و معنويت اسلامي از ديدگاه نصر 

افجه‏اي: وحدت ريشه هنر اسلامي‏ست 



نظر شما