يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۷۲۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
موتورسوارها بيشترين کشته‏ تصادفات شهري را دارند
رييس مرکز کنترل ترافيک پليس راهور تهران با تاکيد بر پايين بودن ايمني موتورسيکلت‌ها ، گفت: بيشترين کشته‌ها و مجروح‌هاي تصادفات در شهر مربوط به موتورسيکلت‌ها است.

سرهنگ سعيد اسماعيلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «شهر» با بيان اين که تبديل شدن موتورسيکلت به وسيله نقليه‌اي پرخطر را راکب آن تعيين مي کند، اظهارداشت: رفتار موتورسواران در شهر تهران بسيار نامطلوب است و اين افراد احساس مي‌کند اين وسيله جدا از ديگر وسايل نقليه است و قوانين و مقررات فقط براي خودروها است.

 

وي با اشاره به رفتارهاي نامناسب و پرخطر موتور سيکلت سواران‌ ، گفت: حمل بارهاي حجيم، عبور از چراغ قرمز ، پياده رو و خط ويژه از جمله تخلف‌هايي است که هر روز در حد بسيار زيادي توسط موتورسيکلت سواران صورت مي گيرد.

 

راهکار اصلي فرهنگ‌سازي است

 

رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مشکل اصلي در اين مورد را فرهنگ سازي دانست و افزود: موتورسواران بايد باور کنند بيشترين حوادث و کشته‌ها و مجروح‌هاي تصادفات مربوط به موتورسيکلت‌ها است.

 

وي اظهارداشت: با وجود اين که موتورسيکلت سواران قشري بسيار زحمتکش و پرتلاش هستند و روزانه براي شهر منافع بسياري دارند اما اين افراد بايد به اين باور برسند که هرگونه حرکت مخاطره آميز مي‌توانند در روند رفتارشان در اجتماع تاثيرگذار و معضل آفرين باشد.

 

طمع براي روزي بيشتر به قيمت جان

 

اسماعيلي اعتقاد راکبان موتورسيکلت مبني بر اين که با سرعت زياد و تخلف مي‌توانند رزق خود را بيشتر کنند، باوري اشتباه دانست و گفت: ضرر بزرگي که هموار اين افراد را تهديد مي کند از دست دادن جانشان است و متاسفانه هم اکنون ميزان فوت موتورسيکلت سواران در تصادف رانندگي بسيار است.

 

رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهور تهران بزرگ پايين بودن ايمني موتورسيکلت ها را از ديگر مشکلات اين وسيله نقليه عنوان کرد و افزود: در اين مورد ضروري‌ست که سازندگان موتورسيکلت نسبت به ايمني اين وسيله نقليه توجه بيشتري کنند.

 

وي ادامه داد: هم اکنون ترمز موتورسيکلت ها داراي اشکال است و بايد موتورها به ترمز ABS مجهز شوند. شايد اين اقدام هزينه بيشتري به همراه داشته باشد اما جان انسان ها بيش از اين ارزش دارد.

  

اسماعيلي کلاه هاي ايمني موتورسيکلت سواران را نيز نامناسب دانست و گفت: پوشش راکبان نيز مناسب نيست.در تمام دنيا موتورسواران لباس و کفشي استاندارد و مشخص دارند که متاسفانه در کشور ما رعايت نمي شود.

 

ضعف قانون نقش چنداني ندارد

 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا قانون گريزي موتورسيکلت سواران به ضعف هاي قانوني و عدم بازدارندگي آن بازمي گردد يا خير ، گفت: به نظرم ضعف قانون نقش چنداني در ايجاد اين معضل ندارد. قانون جديد اخذ جرايم سال گذشته پس از 40 سال تغيير کرد. البته امکان دارد که همچنان کمبودهايي در اين زمينه باشد اما قانون مترقي و مناسبي است.

 

رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهور تهران بزرگ با بيان اين که در صورت تعامل و همکاري بيشتر رسانه ها و مردم با پليس آمار کشته هاي موتورسيکلت کاهش خواهد يافت، تاکيد کرد: رسيدن به اين باور مناسب ترين راه حل براي حل اين معضل است.

نظر شما