دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۷۲۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲
گشايش 2 ايستگاه از خط 3 مترو ظرف يک هفته آينده/
مديرعامل شرکت متروي تهران از بهره برداري بخش مياني خط سه در چند روز آينده خبرداد و افزود: توسعه مترو در حالي انجام است که با وجود گذشت 8 ماه از سال ريالي از اعتبارات عمراني و يارانه ها بليت مترو پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار «شهر» تست گرم بخش مياني خط سه مترو تهران حد فاصل ايستگاه چهارراه ولي عصر (عج) تا ايستگاه شهيد بهشتي با حضور مديرعامل شرکت مترو انجام شد.

 

هابيل درويش در اين مراسم اظهار داشت: خط سه مترو تهران به طور حدود 37 کيلومتر با 28 ايستگاه در سه فاز از جنوب غرب تا شمال شرق تهران در دست احداث است که فاز نخست اين پروژه به طول 7 کيلومتر حد فاصل چهار راه ولي عصر (ع) تا ايستگاه شهيد بهشتي تکميل شده و طي روزهاي آينده به بهره برداري رسمي خواهد رسيد.

 

مديرعامل شرکت متروي تهران افزود: امروز تست گرم و به عبارتي بهره بر داري آزمايشي از بخش مياني خط سه صورت گرفت تا ضمن بررسي وضعيت خط به آمادگي کامل براي بهره برداري اين بخش برسيم.در اين مرحله دو ايستگاه ابتدايي و انتهايي چهارراه ولي عصر(ع) و ايستگاه شهيد بهشتي راه اندازي مي شود.

  

وي تاکيد کرد: فاز دوم اين پروژه به طول 12 کيلومتر حد فاصل کمربندي آزادگان تا چهارراه ولي عصر(ع) تا پايان سال تکميل و تا ارديبهشت ماه سال 92 آماده بهره برداري خواهد شد. فاز سوم اين خط نيز تا نيمه اول سال 92 آماده بهره‌برداري مي شود.

  

مديرعامل شرکت مترو با بيان اينکه توسعه و ساخت خطوط مترو هزينه بر است و بايد به طور مداوم اعتبارات لازم تامين شود گفت: متاسفانه با وجود گذشت 8 ماه از سال، ريالي از اعتبارات عمراني و يارانه ها بليت مترو پرداخت نشده که اين موضوع براي ما مشکل آفرين شده است و اميدواريم دولت همکاري لازم را براي تامين اعتبارات قانوني و مصوب مترو داشته باشد.

 

وي ادامه داد: مترو بيش از 20هزار نفر پرسنل دارد. اگر اعتبارات تامين نشوند علاوه بر مسافران ميليوني شهر تهران کارکنان مترو هم متضرر مي شوند. براي پرداخت دستمزد و حقوق پرسنل نيازمند تامين و پرداخت به موقع يارانه هاي بليط هستيم که اميدواريم هر چه سريعتر اين رديف از اعتبارات پرداخت شود.

 

درويش با تاکيد بر اينکه خط سه مترو بلندترين خط شبکه مترو تهران و يکي از مهمترين خطوط خواهد بود اظهارداشت: پس از تکميل اين خط روزانه حدود يک ميليون سفر توسط خط سه مترو تهران صورت خواهد گرفت. اين خط مي تواند نقش بسزايي در تسهيل ترافيک و ترددهاي پايتخت داشته باشد.

 

درويش با بيان اينکه براي احداث بخش مياني خط سه مترو تهران حدود 220 ميليارد تومان هزينه شده است گفت: براي تکميل فاز دوم اين پروژه تا ارديبهشت ماه سال 92 حدود 300 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم و به طور متوسط ماهانه 70 ميليارد تومان بايد در خطوط مترو هزينه شود تا روند توسعه خطوط با مشکل مواجه نشود.

 

وي همچنين در خصوص ورود واگن هاي جديد مترو افزود: قرارداد ورود 177 واگن منعقد شده بود که تاکنون 100 واگن وارد شبکه خطوط شده و 80 واگن تا پايان سال بايد وارد شبکه مترو شود اما براي ورود اين تعداد واگن نيازمند حدود 120 ميليارد تومان اعتبار هستيم.

 

مديرعامل شرکت مترو همچنين در خصوص نصب پله برقي ها در ايستگاه هاي جديد تصريح کرد: در تلاشيم که هر چه سريعتر ايستگاههايي را که فاقد پله برقي هستند به پله برقي مجهز کنيم و اميدواريم تا پايان سال هيچ ايستگاهي بدون پله برقي باقي نماند. ايستگاه هايي که تا به امروز مشکل پله برقي داشته بخشي از آن مربوط به عدم تامين اعتبارات است و بخشي هم به جنس نامرغوب قطعات پله برقي ها بازمي گردد.


مديرعامل شرکت مترو تهران درباره روند پيشرفت مترو تهران پرند گفت: مترو تهران- پرند که در فاز اول از حرم امام خميني تا فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) به بهره برداري مي رسد، 32 کيلومتر است که از ابتداي امسال عمليات احداث آن آغاز شده است. در حال حاضر هم 36 جبهه کاري در اين بخش فعال است و تا به امروز توانسته ايم برابر برنامه زمان بندي پيش برويم. در حال حاضر نزديک به 50درصد از پروژه به انجام رسيده است. در حاشيه اين مراسم مديرعامل شرکت بهره برداري متروي تهران و حومه نيز در خصوص پرداخت خسارات مترو در سيلاب اخير توسط شرکت هاي بيمه گفت: شرکت بيمه براي خسارت ناشي از وقوع سيلاب و جرايم ديرکرد بايد 30 ميليارد تومان به ما پرداخت کند.

 

قلي ها افزود: پس از وقوع سيلاب و آب گرفتگي برخي از ايستگاههاي مترو شرکت هاي بيمه گر از پرداخت خسارت خودداري مي کردند که ما در اين خصوص به محاکم قضايي شکايت کرديم و آنها نيز حق را به ما دادند و اکنون موضوع در دست بررسي است تا خسارت وارده به مترو پرداخت شود.

 

وي در مورد يارانه بليط مترو گفت: در مجموع امسال دولت بايد 140 ميليارد تومان به مترو تهران يارانه بليط پرداخت کند که با وجود گذشت 8 ماه از سال هنوز ريالي از اين رديف اعتبارات به ما پرداخت نشده است. 

نظر شما