شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۰
کد خبر: ۵۷۴۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
مراسم نکوداشت هوشنگ پزشک‌نيا، 23 آبان در عمارت عين‌الدوله برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر، در اين مراسم پرويز کلانتري و جواد مجابي به بررسي ابعاد زندگي هنري اين استاد فقيد مي‌پردازند.


علاوه بر سخنراني‌هاي روز افتتاحيه که با نمايش فيلم نيز همراه خواهد بود، نمايشگاهي از آثار، عکس و اسناد اين استاد نقاشي و طراحي برپا خواهد شد. هوشنگ پزشک‌نيا در سال 1296 در تهران به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلاتش در ايران، در سال 1321 به آکادمي هنرهاي زيباي استانبول ترکيه رفت و زير نظر پرفسور «لئو پولد لوي» نقاشي را فرا گرفت.


پزشک‌نيا در سال 1325 به ايران بازگشت و در شهر آبادان مشغول به کار شد. سپس در سال 1337 به تهران نقل مکان کرد. او 10 سال پاياني زندگي‌اش را با سختي، تلخي و آشفتگي گذراند و آذر ماه 1351 بر اثر سکته قلبي در تهران درگذشت.


آثارش ميان تجربه‌هاي کوبيستي، اکسپرسيونيستي، واقع‌گرايي (رئاليستي) و يافتن شيوه‌اي شخصي در نوسان بود. تشابه ميان تمام آثارش، بيان اکسپرسيو مسايل اجتماعي مردم زحمت‌کش و طبقه کارگر است.
از پزشک‌نيا آثار حکاکي (گراورسازي) نيز به جا مانده است که در آن‌ها بيشتر از عنصر خط به‌صورت هاشورهاي سيال براي دورگيري شخصيت‌ها استفاده کرده است و گاه آثارش با خطوط سفيد که از دل سياهي زمينه به بيرون پريده‌اند تصاويري نگاتيو (منفي) ارائه داده‌اند.


اگرچه او از نخستين هنرمندان نوگراي ايراني بود؛ اما به دليل گوشه‌گزيني، ترديد و تشويش‌ها و کشمکش ميان مکتب‌هاي مختلف نقاشي، نتوانست نقشي فعال در تحول هنر معاصر ايران داشته باشد و به اين ترتيب بسياري او را در زمان حياتش در نيافتند و بسياري نيز پس از مرگش او را به فراموشي سپردند.


مراسم نکوداشت اين نقاش سه شنبه، 23 آبان ماه در نگارخانه برگ واقع در عمارت عين‌الدوله برگزار مي‌شود.

نظر شما