يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۵۷۵۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
لايحه «شهر دوستدار سالمند» امروز _ 23 آبان_ در جلسه علني شوراي شهر پس از بحث و بررسي و اعمال اصلاحات به تصويب رسيد.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري «شهر» مرتضي طلايي رييس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي اين لايحه ، گفت: در حال حاضر اقدامات خوبي براي حمايت از سالمندان توسط شهرداري انجام مي‌شود و اين لايحه بيشتر جنبه نمادين براي تکريم سالمندان و انسجام بخشي سياست گذاري ها است.

 

حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر تهران درباره ماده(2) اين لايحه که بر ضرورت تشکيل ستاد شهر «دوستدار سالمند» در شهر تهران با حضور چهار معاونت شهرداري تاکيد کرده بود، گفت: معاونان شهردار تهران حتي به جلسات شوراي شهر هم که دعوت مي‌شوند، بعضا حضور نمي‌يابند؛ چراکه فرصت کافي ندارند. بهتر است تنها يک معاونت اصلي درگير اين موضوع شود و در حد ضرورت از نمايندگان تام‌الاختيار ساير معاونت‌ها دعوت کنيم.


مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران هم سخنان بيادي را تاييد کرد و ادامه داد: مي‌توان تنها اين مسئوليت را به معاونت اصلي مرتبط با آن يعني معاونت فرهنگي و اجتماعي سپرد و ساير معاونت‌ها، مديرکل مربوطه خود را دعوت کنند تا به صورت مستمر جلسات را دنبال کنند.

 

بنابراين گزارش معصومه ابتکار، رئيس کميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران هم با بيان اينکه شهرداري تهران در اين لايحه تنها خدمات و تسهيلات براي سالمندان در نظر گرفته است، افزود: اين لايحه حاوي راهکارهايي براي استفاده از ظرفيت و توانمندي سالمندان نيست.


ابتکار خاطرنشان کرد: اغلب سالمندان ظرفيت بالايي براي فعاليت‌هاي اجتماعي دارند، به طوري که بسياري از آتش‌نشانان داوطلب و پليس مدارس را سالمندان تشکيل مي‌دهند.


وي افزود: سالمندان هنگامي که به کار گرفته نمي‌شوند، دچار افسردگي شده و آسيب مي‌بينند، بنابراين در لايحه شهر «دوستدار سالمند» بايد براي اين موضوع چاره‌جويي شود.

 

عليرضا دبير، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران نيز خطاب به ابتکار تصريح کرد: در يکي از بندهاي اين لايحه به موضوع حمايت از تشکيل و فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در حوزه سالمندي اشاره شده است و به اين ترتيب مي‌توان از ظرفيت‌هاي سالمندان استفاده کرد.

 

پروين احمدي‌نژاد، عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم خواستار توجه به بحث والدين سالمند پرسنل رسمي شهرداري شد و اضافه کرد: بايد علاوه بر توجه به بازنشستگان، براي والدين سالمند پرسنل شهرداري نيز تسهيلاتي در نظر گرفته شود.


بنابراين گزارش متن لايحه شهر دوستدار سالمند به شرح زير است:

 

ماده يکم:


استناد بندهاي دوم، چهارم، پنجم ماده هفتاد و يکم قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب يکم خرداد 75 و اصلاحات بعدي آن و راهبرد چهارم سند طرح جامع شهر تهران مصوب 5 آذر 86 و با توجه به نيازمندي‌هاي جامعه سالمندان و ضرورت برآوردن و تصويب شرايط و امکانات مناسب جهت اين قشر از جامعه، شهرداري تهران موظف است با هماهنگي و همکاري ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط و مشارکت عموم شهروندان به ويژه جامعه سالمندان اقدامات به شهر ذيل را معمول کند.


الف ـ تدوين، ابلاغ و نظارت بهينه بر حسن اجراي استانداردها و ارتقاء آنها جهت مناسب‌سازي معابر و اماکن عمومي و خصوصي به ويژه در کالبد و مبلمان شهري شامل ايستگاه‌هاي اتوبوس، مترو، پايانه‌هاي شهري، بوستان‌ها، سرويس‌هاي بهداشتي شهري، فروشگاه‌ها و ميادين و ساختمان‌هاي مسکوني، تجاري به منظور کاهش خطراتي که سلامتي سالمندان را در معرض مخاطره قرار مي‌دهد.


ب ـ توجه ويژه به مناسب‌سازي وسايل حمل و نقل عمومي جهت استفاده سالمندان و تعبيه مکان اختصاصي و استاندارد براي استفاده آنها.


ج ـ ارائه خدمات و تسهيلات ويژه رفاهي، فرهنگي، ورزشي و تفريحي به سالمندان و استفاده آنها از سامانه حمل و نقل عمومي در اجراي طرح منزلت توسط شهرداري تهران.


تبصره: شهرداري تهران موظف است حداکثر ظرف مدت يک ماه پس از ابلاغ اين مصوبه دستورالعمل چگونگي ارائه خدمات و تسهيلات موضوع بندهاي الف، ب و ج به کارمندان را تهيه و جهت تاييد کميسيون‌هاي تخصصي مربوطه در شورا ارائه کند.


د ـ برگزاري و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي ويژه سالمندان در مناسبت‌هاي ديني، ملي و آئيني به منظور ارتقاء شأن و منزلت آنها.


هـ ـ مشارکت و حمايت از آموزش و ترويج فرهنگ تکريم سالمندان و طرح‌هاي توانمندسازي و ارتقاء سلامت آنها در سطح جامعه به صورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه، انتشار کتب و بروشور و اجراي برنامه از طريق شبکه‌هاي محلي صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها.


و ـ حمايت از تشکيل و فعاليت سازمان‌ها و کانون‌هاي مردم‌نهاد فعال در حوزه سالمندي و تمهيد شرايط جهت استفاده از تجربيات و توانمندي‌هاي آنها.


ز ـ مشارکت و حمايت از راه‌اندازي مراکز و مجتمع‌هاي فرهنگي، ورزشي و اجتماعي ويژه سالمندان.


ماده 2:


به منظور حسن اجراي اين مصوبه نظارت بر انجام فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي لازم ستاد شهر دوستدار سالمند در شهر تهران با شرکت افراد زير تشکيل مي‌شود:


ـ معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به عنوان رئيس ستاد


ـ معاون شهرداري تهران


ـ معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران


ـ معاون خدمات شهري شهرداري تهران و سه نفر از خبرگان و کارشناسان مسائل سالمندي به پيشنهاد کميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست‌شهري شوراي اسلامي شهر تهران و تصويب شورا ـ يک نفر هم به دنبال نماينده تشکل‌هاي غيردولتي فعال در زمينه مسائل سالمندي به پيشنهاد ستاد ساماندهي سازمان‌هاي مردم نهاد و همچنين يک نفر از اعضاء کميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران با معرفي آن کميسيون.


تبصره يکم:


ستاد ذکر شده مجاز است حذف مورد و نياز، افراد حقيقي و حقوقي ديگر را جهت شرکت در جلسات ستاد دعوت کند.


تبصره دوم:


دبيرخانه ستاد در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران مستقر خواهد بود.


ماده سوم:


ستاد موظف است ضمن نظارت بر حسن اجراي اين مصوبه برنامه‌ريزي‌ها و دستورالعمل‌ها و پيشنهادات لازم را تهيه و ارائه و پيگيري‌هاي لازم را معمول کند.


همچنين جهت اجراي برنامه‌هاي مصوبه اعتبارات مورد نياز را پيش‌بيني در جهت تصويب در بودجه سنواتي شهرداري تهران ارائه و پيشنهاد کند.


ماده چهارم:


شهرداري تهران موظف است گزارش حسن اجراي اين مصوبه را هر شش ماه يکبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه کند.

نظر شما