سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۱
کد خبر: ۵۷۵۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
منوچهر 15 سال داشت و در ايلات و عشاير نزديک شهرستان دزفول زندگي مي کرد؛ پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارويي در منزل نداشت جان خود را از دست داد.

به گزارش شهر و به نقل از خبرآنلاين، "منوچهر اسماعيلي ليوسي" نوجوان 15 ساله و مبتلا به بيماري هموفيلي در دزفول بر اثر عدم دسترسي به دارو فوت کرد. مديرعامل کانون هموفيلي ايران در گفت و گو با خبرآنلاين با تاکيد بر کاهش دسترسي بيماران هموفيلي به داروهايشان در رابطه با جزئيات فوت اين بيمار هموفيلي مي گويد: منوچهر يکي از بيماران هموفيلي 15 سال سن داشت و در ايلات و عشاير نزديک شهرستان دزفول زندگي مي کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارويي در منزل نداشت پس از رسيدن به بيمارستاني در دزفول جان خود را از دست داد.

 

احمد قويدل مدير عامل کانون هموفيلي ايران ضمن ابراز تاسف از فوت اين نوجوان دزفولي مي گويد: متاسفانه در حال حاضر سطح دسترسي بيماران هموفيلي به داروهايشان به دليل تحريم داروهاي اين بيماران کاهش اساسي يافته است و عملا با کمبودهاي دارويي موجود، بيمار نمي تواند در منزل خود دارو نگهداري نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نمايد.»

بحران در بازار دارويي کشور در حال حاضر به شکلي است که به گفته عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ذخاير دارويي در کشور تا دو ماه آينده جوابگوست و نياز دارويي کشور در بسياري از بيماري هاي خاص تامين نمي شود و دارو هاي آنها کمياب و ناياب شده است.

 

کمبود اقلام دارويي در کشور در شرايطي سلامت بيماران در کشور به خصوص بيماران مبتلا به بيماري هاي خاص را تحت شعاع قرار داده است و منجر به فوت تعدادي از بيماران شده است که تحريم هاي اتحاديه اروپا و امريکا به عنوان بزرگترين توليد کنندگان دارو شرايط را بحراني کرده است و بن بست مبادلات بانکي بين المللي واردات دارو را دچار مشکلات اساسي کرده است.

از طرف ديگر رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي و بسياري از نمايندگان مجلس نيز نسبت به کاهش شديد ذخاير دارويي هشدار داده بودند اما وزارت بهداشت همچنان مصرانه بر عدم وجود مشکل کمبودهاي دارويي اصرار داشت تا اينکه هفته گذشته وزير بهداشت از عدم اختصاص ارز مرجع به دارو و تجهيزات پزشکي خبر داد و عنوان کرد بانک مرکزي تنها 600ميليون ارز از 2500 ميليون دلار ارز دارويي را به وزارت بهداشت اختصاص داده است و عليرغم اينکه ذخاير دارويي خوبي تعبيه شده است اما اين ذخاير به تدريج مصرف شده است.

 

فشار غير انساني اتحاديه اروپا به بيماران دردمند ايراني

قويدل در ادامه با اشاره به تحريم هاي موجود و تحميل اين شرايط به بيماران ضعيف و دردمند کشور مي گويد:« کانون هموفيلي ايران معتقد است آمريکا و اتحاديه اروپا در پشت مصوبه بي خاصيتي که طي آن دارو و غذا در زمره اقلام تحريم نيست پنهان گرديده است و با تحريم بانک هاي کشور ما شديدترين فشارهاي غيرانساني را به مردم ايران بخصوص جامعه دردمند بيماران، وارد نموده است.

او مي افزايد: از لحظه اي که تحريم هاي غرب که شامل اتحاديه اروپا و کشور امريکا است و در رابطه با کشور ايران اعمال شده است، ما در رابطه با تامين دارو دچار مشکل شديم و اين در حالي است که غرب مي گويد که دارو ها شامل تحريم نيستند ، حتي ما در سايت وزارت امور خانه امريکا اسنادي را ديدم که اين کشور عنوان کرده بود دارو جز موارد تحريم نيست اما در عمل اين يک ادعاي پوچ و بي اساس است، چرا که وقتي غرب بانک هاي ما را تحريم مي کنند، واردات و مناسبات اقتصادي در بازار دارو دچار مشکلات اساسي مي شود.

 

نامه نگاري نماينده يونيسف در ايران در واکنش به بازار دارويي ايران

بحران بازار دارويي به چشم نمايندگان نهاد هاي بين المللي در تهران نيز رسيده است، به طوريکه محمدالمنير صفي الدين، نماينده صندوق کودکان سازمان ملل در ايران، يونيسف پيش از اين در رابطه با نحوه پيگيري اين صندوق براي مقابله با تاثرات تحريم ها در بازار دارويي کشور به خبر آنلاين گفته بود: زماني که متوجه شديم يکسري از داروهايي که حيات بخش است و نياز بيماري هاي خاص است و براي واردات به ايران با مشکل مواجه است، اولين کاري که کرديم با دفتر مرکزي ما نامه نگاري داشتيم و دبيرکل سازمان ملل هم در بيانيه شان به اين اشاره کردند که ما متوجه اين موضوع شده ايم. ما در حوزه هاي مختلف هم به دولت گفته ايم اگر احتياج به واردات داروهاي مختلف دارند، ما مي توانيم از طريق بخش تامين دارو و تامين خدمات در دفتر مرکزي يونيسف، اين داروها را تامين کنيم

 

موجودي دارويي بيماران هموفيلي رو به پايان است

مدير عامل کانون هموفيلي ايران همچنين مي گويد: ميزان بالاي دارو در کشور هاي اروپايي و امريکايي براي بيماران هموفيلي به شکلي است که آنها قبل از هر خونريزي دارو مصرف مي کنند و عملا پيشگيري مي کنند، اما در کشور ما استفاده از دارو پس از خونريزي است و اين خونريزي ها با افزايش سن منجر به معلوليت مي شود و اين بدان معناست که ما عملا به دليل کمبود دارو نمي توانيم جلوي معلوليت ها را بگيريم.

قويدل تاکيد مي کند: هم اکنون ذخاير دارويي بيماران هموفيلي رو به پايان است و يا در بسياري از موارد نيز پايان يافته است. اين بيماري به شکلي است که مبتلايان بايد در منازل و يا محل کار خود دارو داشته باشند و تا در مواقع بحراني از آن دارو استفاده کنند. مرگ اين نوجوان هم به اين دليل بوده که دارويي در منزل نداشته و در راه بيمارستان فوت کرده است.

نظر شما