يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۸
کد خبر: ۵۷۶۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
دکتر سيد مويد علويان اعلام کرد:
رئيس شبکه تحقيقات هپاتيت کشور گفت: هم اکنون بين يک و نيم تا دو ميليون نفر در کشور ناقل ويروس هپاتيت ب هستند.

به گزارش شهر و به نقل از مهر، دکتر سيد مويد علويان افزود: کمتر از دو و نيم درصد جمعيت کشور به ويروس هپاتيت ب مبتلا هستند که با اقدامات انجام شده شيوع اين ويروس در کشور، کاهش قابل ملاحظه اي داشته است.

 

وي اظهار داشت: کمتر از 10 درصد از ناقلين ويروس هپاتيت ب به دلايل مختلف به بيماريهاي کبدي مبتلا مي شوند.

 

علويان، شيوع هپاتيت ب در آمريکا و اروپا را کمتر از 2 درصد عنوان کرد و افزود: در برخي کشورها مانند چين، آسياي جنوبي، تايلند، آفريقا و برخي مناطق آمريکاي جنوبي، شيوع هپاتيت ب بسيار و حدود 8 درصد است.

 

وي اظهار داشت: کشورهايي که شيوع هپاتيت ب در آنها بين 2 تا 8 درصد است در زمره کشورهاي با شيوع متوسط اين ويروس قرار دارند که کشور ايران در اين گروه است.

 

استاد دانشگاه بقيه الله الاعظم تهران افزود: هم اکنون در برخي استانهاي کشور مانند سيستان و بلوچستان و گلستان، هپاتيت ب شيوع 3.5 درصدي دارد در حاليکه هم اکنون در استان خراسان رضوي، شيوع هپاتيت به 1.4 درصد کاهش يافته است.

 

علويان افزود: به دنبال اقداماتي مانند انجام واکسيناسيون فراگير هم اکنون ابتلا هپاتيت ب در افراد زير 20 سال کشور کاهش چشمگيري داشته و تقريبا نادر است و عمده مبتلايان در سنين بالاتر قرار دارند.

 

وي با اشاره به برنامه مدون هپاتيت ب در کشور گفت: هم اکنون برنامه هاي پيشگيري، تشخيص و درمان هپاتيت ب به صورت واحد در سراسر کشور در حال انجام است.

 

رئيس شبکه تحقيقات هپاتيت کشور گفت: در اين راستا واکسيناسيون نوزادان و گروههاي پرخطر مانند کادر بهداشتي و درماني از سال 1373 به صورت رايگان در کشور انجام مي شود.

 

علويان افزود: همچنين متولدين سالهاي 1369 تا 1371 به صورت رايگان زير پوشش طرح واکسيناسيون هپاتيت ب قرار دارند.

 

وي، راههاي انتقال ويروس هپاتيت ب را از طريق مادر به فرزند، ارتباط جنسي غير ايمن، حجامت غير بهداشتي، دندانپزشکي غير بهداشتي و استفاده از سرنگ مشترک و وسايل آلوده عنوان کرد.

نظر شما