شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۷۶۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
اگر آثار فاخر هنري مربوط به توده‌هاي مردم همچون تعزيه و هيئت صبغه حكومتي پيدا كند محكوم به فنا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، نشست خبري برنامه‌هاي فرهنگي برج ميلاد در ايام محرم الحرام سال جاري با حضور فرهاد هراتي (آهنگساز و رهبر گروه كر ناميرا)، سعيد داخ (طراح حركات نمايشي و بازيگر) و آزاده آريامن به عنوان نويسنده برگزار شد.

فرهاد هراتي با بيان اينكه «قيامت عشق» از تاريخ 8 الي 10 آذر و 13 الي 17 آذر ماه سال جاري در ساعت 8 شب به اجرا در مي‌‌آيد.

 

هراتي رهبر گروه كر ناميرا گفت: در سال 87 طرحي به ذهنم رسيد در ارتباط با عاشورا كه با آزاده آريامن نويسنده اثر در ميان و نويسندگي اثر را برعهده ايشان گذاشتم و در سال 87 هم به مدت سه شب در تالار وحدت نمايش مورد به اجرا درآمد.

وي در ادامه با بيان اينكه با توجه به اينكه در آن سال دريافتم امكان دارد كه كارهاي فاخر مناسب با ايام عاشورا در بخش موسيقي انجام داد اما در آن سال اين كار آنطور كه دلم مي‌خواست ديده نشد، گفت: تا اينكه با حمايت همكاران در برج ميلاد قرار شد امسال در بهترين زمان (سه روز بعد از روز عاشورا) كار به اجرا درآيد.

   

وي در رابطه با مضمون نمايش «قيامت عشق» گفت: روايت نويسنده اي است كه در گذر زمان به گذشته سفر مي‌كند، با خاك كربلا همسفر شده و واقعه را مي‌بيند و نتيجه‌گيري‌هاي خود را مي‌كند. 

   

اين آهنگساز افزود: در اين اثر نزديك به 48 هنرمند خوانندگي كر را بر عهده دارند. همچنين در اين نمايش قرار است اين بار سعيد داخ بخش نمايش و طراحي حركاتي گروه را بر عهده دارد.

هراتي با اشاره به اينكه اين اثر داراي ديالوگ‌هايي است كه در استريو گويندگي و ضبط شده است، گفت: مانند قصه راديويي در سالن داريم با تفاوت اينكه در راديو فقط صدا داريم وبايد همه چيز را با چشمان بسته تجسم كرد اما در اينجا علاوه بر صدا همه چيز به صورت بصري در روي سن قابل مشاهده است.

   

هراتي افزود: اين گروه گروهي است كه به هيچ عنوان هدفش به رخ كشيدن چيزي نيست و قرار است با مردم حرف بزنيم. در نتيجه هدفمان برقراري ارتباط با مردم است و در راستاي برقراري اين ارتباط دلم نمي‌خواهد وقتي مردم از سالن خارج مي‌شوند فراموش كنند كه چه ديدند.

 

وي در ادامه براي رسيدن به هدف خود با اشاره به اينكه در رابطه با نوع پرداخت در مضامين هنري اين ايام افزود: بايد موضوعاتي در رابطه با اين ايام دست‌مايه قرار گيرد كه مردم آن‌ها را به صورت دغدغه در زندگي خود دارند تجربه مي‌كنند. در اين ميان «قيامت عشق» روايت ديگري از عاشورا به زبان انسان‌هاي معاصر است. در نهايت براي رسيدن به اين ژانر موسيقي حقيقتا خيلي هم دنبال موضوع خاصي نمي‌گردم چون وقتي دقيق نگاه مي‌كنيم، موضوعات در اطراف ما در اين خصوص وجود دارند و كافي است كه بخواهيم و براي پرداخت به اين موضوعات زمان اختصاص دهيم.

 

هراتي در ادامه صحبت‌هاي خود در رابطه با ساختار موسيقي در اين اثر با اشاره به اينكه موسيقي اين نمايش بر اساس تصويرسازي است، گفت: يكي دلايل ارتباط برقرار كردن اين نمايش با مخاطبان خود به خاطر داشتن موسيقي معاصر و امروزي است كه مي‌تواند با مخاطبان امروزي حرف بزند.

    

اين آهنگساز با اشاره به اينكه امسال به دليل اطلاع رساني بيشتر و همچنين در طي اين چند همكاري كه با عوامل برج ميلاد داشتيم، نگاه مديران برج ميلاد فراتر از كارهاي سفارشي است، گفت: طرح‌هاي محكم‌تري در رابطه با اين اثر نمايشي وجود دارد مبني بر اينكه قرار است اين نمايش حتي در بخش بين‌المللي به اجرا در آيد. براي همين دليل اثر مذكور به زبان انگليسي درآمده است، قرار است كه درخارج از ايران به نمايش در آيد . حتي براي سفارت‌خانه‌هاي مورد نظر پوستر را هم به زبان انگليسي طراحي كرديم تا آنها دريابند كه ما چه مي‌خواهيم بگوييم.

   

سوگ اقوام ايراني در برج ميلاد

فرزاد هوشيارپارسيان در رابطه با اين نمايش با تاكيد بر اينكه اگر نمايشي صبغه دولتي، سفارشي و حكومتي پيدا كند محكوم به فنا خواهد بود، اظهار داشت: مديران فرهنگي جامعه بايد بدانند آن چيزي كه با توده‌هاي مردمي ارتباط برقرار مي‌كند و متعلق به مردم است زماني كه با توده‌هاي مردم از جمله هيئت و تعزيه روبرو هستيم، رويه حكومتي پيدا كنند رو به فنا خواهند بود. بنابراين رفتار ما به عنوان مديران فرهنگي جامعه با اتفاقاتي كه ريشه در اعتقادات مردم دارد خيلي بايد دقيق انجام شود. در نهايت براي پيشبرد اين حركت‌هاي نو در حد اينكه امكانات را همانطور كه در اختيار گروه‌هاي ديگر مي‌گذاريم، در اختيار اين دسته از اجراكنندگان نمايش هم بگذاريم تا كارهايشان را ارائه دهند. ‌

وي در ادامه از اجراي آيين هاي سوگ اقوام ايراني در گنبد آسمان خبر داد و گفت: از جمله اين مراسم مي توان به تشت گذاري اردبيل، سرنا نوازي گيلاني، شاهسن آذربايجاني، و تعزيه خواني خوانسار اشاره کرد.

  

سعيد داخ (بازيگر و طراح حركات نمايشي)در خصوص نمايش «قيامت عشق» با با بيان اينكه اين نمايش بر اساس موسيقي، تصوير و نور طراحي شده است، گفت: شيرين بينا به عنوان بازيگر نقش نويسنده حضور دارد، نادر رجب‌پور و چند تن از بازيگران ديگر در رشته حركت و بادي لنگوئج در اين نمايش بازي خواهند داشت.

     

داخ با اشاره به اينكه درست است كه حركات نمايشي در اين اثر به كار مي‌بريم اما با بحث موضوع حركات موزون كاملا فرق دارد، گفت: حركات موزون ومانند آن نيست بلكه به صورت نمايشي اتفاقاتي كه در قصه پيش خواهد رفت كار را پيش خواهيم برد و با استفاده از تصاوير كه به صورت تقريبا انيميشن در حال تهيه است و در ارتباط با تصوير است لحظات ما را در نمايش شكل خواهد داد.

   

اين بازيگر با اشاره به اينكه ارتباط بازيگر با تصوير و فضاي اثر لحظات ما را در نمايش شكل خواهد داد، افزود: سعي كرديم از شعار دادن پرهيز كنيم و لحظات واقعي را انگونه كه واقعي هست براي تماشاگر بيافرينيم. در واقع قرار نيست كار سفارشي انجام دهيم. بنابراين سعي كرديم كه آنچه كه وقايع هست عنوان كنيم و در آن لحظه آن اتفاقات نمايش ما تاثير خود را خواهد گذاشت.

گزارش تصويري نشست خبري تشريح برنامه هاي محرم و صفر در برج ميلاد

نظر شما