يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۷۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷
گزارش شهر از برنامه‌هاي ويژه كودكان در ماه محرم/
برنامه «شيش‌تاييا» برنامه مناسبتي در ايام محرم الحرام با دكوري متفاوت براي نوجوانان پخش مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، برنامه «شيش تاييا» به تهيه‌کنندگي حامد جواد زاده در اقدامي ابتكاري و‌ براي نخستين بار، اين برنامه به صورت منوكروم يعني سياه و سفيد از آنتن شبكه كودك و خانواده پخش مي‌شود.

 

برنامه «شش‌تاييا» تا 13 ماه محرم مصادف با سوم امام حسين (ع) برنامه‌هاي بسياري را براي نوجوانان تدارك ديده و دكور برنامه هم تغيير اساسي كرده است.

 

بر اساس گفته‌هاي تهيه‌كننده اين برنامه، در اين مدت ميهماني به برنامه دعوت نخواهد شد. «شيش‌تاييا» هر روز با قرائت قرآن كريم با صداي قاري بين‌المللي حبيب‌الله سبحاني آغاز مي‌شود و سپس عبدالله روا مجري، برنامه به صاحت مقدس حضرت حجت عليه السلام اداي احترام خواهد كرد.

 

از آيتم‌هاي ويژه اين ايام مي‌توان به «شب شمار محرم» اشاره كرد كه در آن مرثيه‌اي براي صاحب شب، كه يكي از شهداي كاروان كربلاست، خوانده مي‌شود.

 

قرار است در اين برنامه 72 ياور امام حسين عليه السلام در صحراي كربلا را معرفي شود و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته «شيش‌ تاييا» هر شب به معرفي 6 نفر از اين ياران مي‌پردازد.

 

فرصتي فراهم شده تا نويسندگان،‌ شاعران، كارشناسان مذهبي، معلم‌ها و به طور خلاصه صاحبان تفكر موضوع عاشورا و كاروان كربلا را با زبان ساده و امروزي براي نوجوانان تبيين كنند.

 

دكور برنامه شيش‌تاييا هم تغيير کرده است. در واقع براي طراحي دكور از آيتم‌هايي مثل سقاخانه، اسپند، سيني چايي و قند كه به نوعي در فرهنگ ما به نماد تبديل شده‌اند،‌ استفاده شده است. نمادهايي كه بخشي از آن‌ها جايگاه ويژه‌اي در عاشورا و فرهنگ شيعي دارند.

نام 72 تن از اصحاب امام حسين (ع) به صورت سياه مشق بر ديوار دكور برنامه نقش بسته و هر شب نام اصحابي را كه به شهادت مي رسند با رنگ قرمز مشخص خواهد شد.

  

در اين برنامه حتي لباس مجري برنامه هم طراحي ويژه‌اي دارد، به تمام جزئيات توجه شده و همه عوامل اين برنامه تلاش خود را به كار بستند تا ويژه برنامه شايسته‌اي براي اين ايام توليد كنند.

 

مل مل از امام حسين (ع) و قصه عاشورا مي گويد
 
«ماجراهاي مل‌مل» در طول ايام محرم قصه زندگي امام حسين (ع) و وقايع عاشورا را به زبان ساده براي کودکان روايت مي‌کند.

 
بر اساس اين گزارش، آيتم‌هاي جديد به برنامه «ماجراهاي مل‌مل» در ماه محرم اضافه شده است و محمود سلاميان تهيه كننده اين اثر گفته كه تجربه برنامه‌سازي براي کودکان نشان داده که دنياي کودکان پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و براي تاثيرگذاري در اين گروه سني بايد از شعر، قصه و موسيقي استفاده کرد، بنابراين قصد داريم در آيتم تازه‌اي، قصه‌هاي عاشورا را مثل نقالي (همراه با تصوير) براي بچه‌ها روايت کنيم.

 
اين تهيه‌کننده با بيان اين که کودکان 5 تا 10 سال مخاطبان برنامه عصر ماجراهاي مل‌مل هستند، گفت: با توجه به اهميت محرم و جايگاه والايي که امام‌حسين (ع)، عاشورا و وقايع آن در فرهنگ شيعه ‌دارند، ويژه برنامه محرم مل‌مل تا سوم امام حسين(ع) ادامه خواهد داشت.

 
سلاميان از ساخت 4 نماهنگ ويژه براي محرم خبرداد و گفت: در اين ايام نماهنگ «کربلا» ساخته حبيب خزاعي‌فر و نماهنگ‌هاي «حضرت زينب سلام‌الله‌عليها»، «حضرت علي‌اصغر (ع)» و«امام حسين (ع)» ساخته سياوش جوکار در برنامه ماجراهاي مل‌مل پخش مي‌شود. شعر اين نماهنگ‌ها را رودابه حمزه‌اي شاعر نام آشنا و تواناي کودکان سروده است.

   
محمود سلاميان افزود: همچنين دکور اين برنامه هم متناسب با حال ‌و هواي محرم و با استفاده از نمادهاي مرتبط، تغيير خواهد کرد.

   
بر اساس اين گزارش، «ماجراهاي مل‌مل» کاري از گروه کودک و خردسال شبکه دو سيماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 15 به مدت 45 دقيقه به صورت زنده پخش مي‌شود.

نظر شما