يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۷۷۵۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
سمفوني عاشورايي «خسوف» با حضور محمد سعيد شريفيان، آهنگساز اثر، نادر مشايخي و هوشنگ کامکار در بيست و چهارمين نشست نقد نغمه بررسي شد.

به گزارش شهر و به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين نشست در قالب ويژه برنامه هاي ماه محرم با عنوان «زندگي در جغرافياي حسين(ع)» به همت مديريت موسيقي اين سازمان در فرهنگسراي انديشه برگزار و طي آن مقرر شد که در ادامه جلسات نقد نغمه ضمن بررسي اثر موسيقايي مشخص، در هر جلسه اثري از آهنگسازان نسل جوان معرفي شود.


شريفيان: سمفوني خسوف الهام گرفته از 9 نوحه قديمي و اصيل است

 

محمد سعيد شريفيان آهنگساز سمفوني خسوف در اين نشست به حضور نزديک به 200 نوازنده و خواننده در اين اثر اشاره کرد و گفت: 9 نوحه مختلف خميرمايه موومان هاي اين سمفوني بوده است. اين سمفوني مشابه آثار کلاسيک يک روايت دارد و در 107 دقيقه تنظيم شده است.


وي در ادامه افزود: اين اثر يک مقدمه دارد و روايت هاي مختلف نظير تاسوعا، عاشورا و شام غريبان را شامل مي شود. با انتخاب 9 نوحه از نوحه هاي قديمي که حال و هواي مختلفي دارند، تنظيم اين اثر را دنبال کردم. مثلا در قطعه ي دوم حركت كاروان را داريم كه هيچ بار دراماتيكي ندارد . در اين بخش تك خواني سنتي داريم.


مشايخي: خسوف کاري ارزشمند و شنيدني است

 

نادر مشايخي دانش آموخته موسيقي از دانشگاه وين كه در مقام منتقد در اين جلسه حضور داشت، گفت: اين نوع موسيقي انسان را از زمان و مكان جدا مي كند. سئوال و جواب دارد. نكته ي بعد انتقال مفهوم است كه به نظر من خوب صورت گرفته و آهنگساز سعي كرده تا تاسوعا و عاشورا را از جنبه ي حماسي به تصوير بكشد. وي در ادامه تصريح کرد: حالت ملوديك اين اثر به بداهه نوازي نزديك است.


هوشنگ کامکار: سمفوني خسوف ارکستراسيون درخشان و حجيمي دارد

 

هوشنگ کامکار در نشست نقد و بررسي سمفوني عاشورايي خسوف گفت: اين آلبوم يكي از با ارزش ترين كارهايي است كه آهنگساز براي دل خود نوشته است زيرا برخي از دوستان آهنگساز كه سمفوني هاي زيادي هم نوشته اند قبل از نوشتن تنها به فكر امضاي قرارداد هستند.

وي در ادامه تصريح کرد: به نظر من آهنگساز اين اثر هم با تكنيك غرب و هم موسيقي ايراني آشنا بوده. اركستراسيون درخشان و حجيم در آن به چشم مي خورد و از سازها به جا استفاده شده است. استفاده از سازهاي برنجي براي نشان دادن عزا ايده ي خوبي در اين اثر بود.


کامکار در ارتباط با نقطه ضعف اين اثر گفت: مفهوم نبودن صداي كر و صداي پايين خواننده سلو در مقابل اركستر نقطه ضعف اين اثر بود. به نظر من آنچيزي كه آثار اينچنين را در بين جهانيان جاودان مي كند استفاده از سازهاي بومي و ايراني است كه خود آن کشورهاي خارجي در اركستر ندارند و گرنه آنها هر روز صداي ويولون سل يا باقي سازهاي اركستر را در موسيقي خود مي شنوند.


سمفوني عاشورايي خسوف واقعه عاشورا را از سفر امام حسين(ع) از مکه تا کربلا روايت مي کند. اين سمفوني در سال 85 از سوي ارکستر سمفونيک تهران به رهبري لوريس چکناواريان به مدت پنج شب در تالار وحدت اجرا شد.


در بيست و چهارمين نشست نقد نغمه آلبوم «اهل ماتم» اثر محسن شريفيان، نوازنده و پژوهشگر موسيقي معرفي شد. اين آلبوم در قالب دو لوح فشرده از سوي انتشارات ماهور منتشر شده و مجموعه اي از آيين هاي مذهبي بوشهر است

نظر شما