سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۵۷۷۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
مديران سينمايي با وجود اينكه به اقتصاد مقاومتي توصيه شده‌اند، تا وقت دولت تمام نشده از سفرهاي خارجه نهايت استفاده را مي‌كنند.

به گزارش «شهر» و به نقل از فارس، جشنواره‌‌هاي جهاني هميشه فضاي مناسبي براي تعامل ميان اهالي سينما است، اما حضور پرتعداد مديران در هر جشنواره‌اي نشان از چه مي‌تواند باشد؟ از 26 آبان‌ماه (جمعه) مديران مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي عازم تونس شدند. جالب است که مديران مرکز همگي در اين جشنواره حاضر شدند و مرکز تقريبا از حضور مديران خالي است و کارهاي آن تا پس از اتمام جشنواره ‌تونس به تعويق خواهد افتاد، زيرا شفيع آقامحمديان (مديرعامل مرکز)، حسين خورشيدي ( معاون فرهنگي مرکز) و سفيري (مدير بازرگاني مرکز) از مديراني هستند که در اين جشنواره حضور دارند؛ البته مديران ديگري از جمله بهمن حبشي و تعدادي از کارگردانان و يکي از منتقداني که در جشنواره کن نيز حضور داشت، به گروه مديران در روزهاي آتي خواهند پيوست. نکته جالب درخصوص حضور مديران مرکز گسترش در جشنواره تونس اين است که جشنواره تونس بازار جهاني ندارد که نياز به حضور مدير بازرگاني داشته باشد. از سوي ديگر جشنواره‌ها مراکز تعامل و هم‌فکري فيلمسازان است نه مديران!

  

در بيشتر جشنواره‌ها تلاش بر اين است تا فيلمسازان دور هم جمع شوند و فضايي براي تعامل و تبادل اطلاعات صورت گيرد اما متاسفانه در اکثر جشنواره‌هاي خارجي حضور پرتعداد مديران سينمايي ما بيش از حضور کارگردانان و فيلمسازان ما است. اين در شرايطي است که وضعيت دلار و ارز در کشور بسيار متغير است و تمام ارگان‌ها و نهادها به اقتصاد مقاومتي توصيه شده‌اند، حال اين سوال مطرح است که ‌چگونه در اين شرايط بايد مديران مرکز همگي در اين جشنواره حضور يابند!

 

نکته قابل تامل ديگر اين است که سال گذشته اتحاديه ايدفا به دليل دستگيري مستندسازان ايراني به اتهام ساخت فيلم‌هاي مستند براي شبکه BBC، فيلمسازان عضو اتحاديه را از شرکت در جشنواره «سينما حقيقت» منع کرد و با تحريم و بيرون آوردن فيلم‌هاي مستند در جشنواره مستند حقيقت اين جشنواره دچار مشکل شد و شرايط نامساعدي براي جشنواره پديد آمد، اما شنيده مي‌شود شفيع آقامحمديان مدير مرکز سينماي مستند و تجربي پس از اتمام جشنواره تونس به جشنواره «ايدفا» (14 تا 25 نوامبر) در آمستردام هلند برگزار مي‌شود، مي‌رود‌ و به ايران بازنمي‌گردد تا اين جشنواره مهم را از دست ندهد!

 

«ايدفا» محل ملاقات صدها فيلمساز از کشورهاي مختلف و دانشجويان و هنرجويان فيلمسازي‌ و خريداران و پخش‌کننده‌هاي فيلم از سراسر جهان است که در طول روزهاي اين جشنواره با تجربه و نگاه جديدي در فيلم‌ها آشنا مي‌شوند.البته نبايد اين نکته را ناديده گرفت که جشنواره «ايدفا» يکي از بزرگ‌ترين جشنواره‌هاي فيلم مستند در جهان به شمار مي‌آيد که امسال بيست و پنجمين دوره خود را سپري مي‌کند و ايران نيز با فيلم‌هاي «ثانيه‌هاي سربي» (سيدرضا رضوي)، «من يک مزدور سفيد هستم» (طاها کريمي) و «عاشق ليلا» (فرحناز شريفي) در اين جشنواره فيلم حضور خواهد داشت.

 

در اين جشنواره معتبر طبعا نياز است فيلمسازان و مستندسازان و يکي از مديران مرکز حضور داشته باشند، زيرا «ايدفا» يکي از معتبرترين جشنواره‌هاي مستند دنياست اما در اين ميان شنيده مي‌شود «جواد شمقدري» رئيس سازمان سينمايي نيز براي حضور در جشنواره ايدفا به هلند سفر خواهد کرد؛ سوال اينجاست اتحاديه ايدفا که با ايران و برخوردش با مستندسازان خاطي کاملا سياسي بود، چه لزومي دارد که رئيس سازمان سينمايي در اين جشنواره که با سياست‌هاي خاص و زير نظر اتحاديه برگزار مي‌شود، حضور داشته باشد.

 

به نظر مي‌رسد مديران سازمان سينمايي تلاش مي‌کنند تا در روزهاي پايان عمر دولت هيچ يک از سفرهاي خارجي را از دست ندهند و بتوانند در اين فرصت محدود از سفرهاي خارجي بهره لازم را ببرند؛ اين درحالي است که بسياري از پروژه‌ها به دليل کمبود بودجه در سازمان سينمايي دچار مشکل شده است و تمام ارگان‌ها و نهادها به اقتصاد مقاومتي توصيه شده‌اند.

نظر شما