يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۷۸۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
گزارش شهر از برنامه‌هاي عاشورايي رسانه ملي/
تلويزيون در محرم‌الحرام سال جاري در بازپخش سريال‌هاي محبوب و عدم خلاقيت در ارسال برنامه‌هاي مذهبي و عزاداري ركورد شكست.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، با رصد برنامه‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني در طي اين چند روز ماه محرم، هيچ‌كدام از برنامه‌ها چنگي به دل نمي‌زدند. در حقيقت نه تنها نتوانستند در جذب مخاطب موفق عمل كنند بلكه در حد انتظار هم عرضه نشدند. بسياري از فيلم‌ها و برنامه‌ها يا تكراري بودند و پس از توليد در ساليان گذشته چندين بار باز پخش شدند يا اينكه در توليد آنها هيچ تلاشي در به كار گرفتن حداقل خلاقيت و نوآوري به چشم نمي‌خورد.

 

اين روزها مخاطبان بيشتر با مختار و حيدر بودند؛ شخصيت‌هاي اصلي دو مجموعه «شب دهم» و «مختارنامه» كه در زمان خودشان طرفداران زيادي داشتند و در جاي خود به اندازه كافي به آنها پرداخته شده بود و بينندگان هم بهره كافي را برده‌ بودند. تلويزيون با بازپخش چندين باره اين مجموعه‌ها موجب اشباع مخاطبان شد؛ تا جاييكه ممكن است با اين كارها و رويه‌ها محبوبيت يك مجموعه به انزجار و دلزدگي تماشاگران تبديل شود.

 

البته جالب است كه علاوه بر استفاده شبكه‌هاي آي‌فيلم، نمايش و ... از اين چند سريال، شبكه آموزش هم در اين زمينه به آنها اضافه شده بود. جالب‌تر اينكه همزمان با پخش سريال «مختارنامه» در شبكه آموزش؛ تله فيلمي از اين سريال براي شبكه يك سيما با عنوان «كودكان آب» تهيه شده بود كه كنداكتور اين شبكه بي‌بهره نماند.

 

غير از اين دو مجموعه‌، سريال‌هاي ديگري هم اين روزها نمايش داده مي‌شدند كه هر سال به مناسبت ماه محرم به موزه جعبه جادويي منتقل مي‌شوند. انگار فيلم‌هاي «واقعه»، «سفير»، «به خاطر هانيه» و از اين دست فيلم‌ها در زمان ساخت‌شان رسالتي‌ بزرگ داشته‌اند مبني‌ بر اينكه يك بار براي ساليان متمادي جهت پر كردن كنداكتور برنامه‌هاي تلويزيون در ماه محرم‌الحرام ساخته مي‌شوند و تا محرم هست اين فيلم‌ها به تنهايي بار تمام كارهاي توليدي خلاقانه سيما را به دوش بكشند! در اين ميان مي‌توان گفت، گرچه نمي‌توان درون‌مايه، تاثيرگذاري و خوش ساختي فيلم‌هايي از جمله «واقعه» و «سفير» را انكار كرد اما بايد گفت تا كي بايد تنها اين فيلم‌ها در محرم الحرام روي آنتن پخش شوند؟

 

از فيلم‌هاي تلويزيوني كه بگذريم، برنامه‌هاي زنده مذهبي مرتبط با مراسم‌ و آيين‌هاي ماه محرم و عاشورايي است كه به ويژه در سال جاري به شكل مناسبي روي آنتن نرفت؛ تا جاييكه اين روزها با توجه بازخوردهاي تماشاگران مي‌توان گفت نارضايتي مخاطبان از پخش اين برنامه‌ها كاملا مشهود است. بطوريكه در ماه محرم امسال تنها كاري كه سيما در اين راستا انجام داده بود يك دوربين در مكان اجراي مراسم عزاداري يا در مكان‌هاي مقدس و مختص شهداي كربلا كاشته شده بود و همه شبكه‌هاي تلويزيوني روي آن متمركز شده بود؛ اين درحالي‌ست كه سيما مي‌توانست از اين مراسم‌هاي مختلف و گوناگون ماه محرم در مكان‌ها و شهرهاي مختلف كه هر كدام پتانسيل بسيار بالايي براي پرداختن و به تصوير كشيدن دارند؛ به شكل مستند تصاويري را براي مخاطبان ارائه داد يا اينكه مكان‌ها و مراسم نقاط مختلف را براي بينندگان تشريح كنند تا از زواياي مختلف مخاطبان را در جريان اتفاقات و حال‌و‌هواي آن مراسم و مكان بخصوص قرار دهند.

 

بناي ساخت اين برنامه‌ها مبتني بر توليد نبوده است. عنوان صرفا روشن گذاشتن چراغ شبكه‌هاي تلويزيوني تنها توصيفي است كه مي‌توان براي پخش اين برنامه‌ها از تلويزيون كه مخاطب چندين ميليوني دارد اشاره كرد. در واقع سيما در اين روزها از هر عزاداري شهرها و مكان بخصوص اجراي مراسم مذهبي در كشور يك كادر در قاب تلويزيون باز كرده بود و با يك چراغ روشن و يا برخي اوقات مشخص كردن كادر متفاوت دور آن مراسم خاصي كه صدا داشت براي مخاطب مشخص مي‌كرد كه صدايي كه پخش مي‌شود از فلان مراسم است.

 

به طور كلي مي‌توان گفت علاوه اينكه سيما در محرم‌الحرام امسال همت كرده بود سريال‌هاي محبوبي كه از بازپخش انها چندين بار گذشته است بازهم مبادرت به پخش كند و آن هم در چندين نوبت، در پخش برنامه‌هاي مراسم‌ها و عزاداري‌ها كوچكترين تغيير و خلاقيتي به خرج داده نشده بود. علاوه بر اينها در طي اين چند روز سخنراني‌هاي مناسب مذهبي و مناسب با حال اين روزها نديديم. اکنون سخنراني‌هاي خوبي در همه نقاط كشور انجام مي‌شد، مي توانست به روي آنتن برود و در جاي خود مفيد واقع شود. در اين بين، انتخاب زمان هاي پرت و نامناسب را نيز مي توان افزود که موجب شد تا نتوان نمره اي در خور توجه به رسانه ملي در اين روزهاي عزاداري داد.

نظر شما