يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۵
کد خبر: ۵۷۸۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
تبديل خانه خانواده هايي که 4 شهيد دارند به موزه و تلاش براي تخصيص 350 ميليون تومان اعتبار به منظور تردد خانواده هاي شهدا به مزار فرزندانشان از مطالب مطرح شده در جلسه امروز شوراي شهر بود.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، حميدعلي صميمي مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران بزرگ در جلسه امروز شوراي شهر ضمن ارائه گزارشي پيرامون مشکلات خانواده هاي شهدا گفت: مرکز روزانه اعصاب و روان در بيمارستان صدر بايد هرچه سريعتر تکميل شود و بنياد شهيد نيازمند کمک مالي در اين رابطه است.


وي افزود: تنها دو بيمارستان اعصاب و روان صدر و نيايش در تهران هستند که جانبازان را پذيرش مي‌کنند، آن هم جانبازاني که هيچ بيمارستاني آنها را پذيرش نمي‌کند.اين در حالي است که بيمارستان صدر پذيراي موارد بسيار خاص جانبازان اعصاب و روان است.


مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران اظهار کرد: جمعيت کل شهداي کشور 219 هزار و 123 نفر است و در اين ميان 22 هزار و 791 شهيد معادل 10.4 درصد کل شهداي کشور در تهران به سر مي‌برند.

صميمي تصريح کرد: جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفرتحت پوشش بنياد شهيد تهران بزرگ قرار دارد و بالغ بر 5 هزار و 600 نفر از اين تعداد آزاده و 47 هزار نفر نيز جانباز هستند.


وي افزود: ميانگين سن جانبازان در تهران 48 سال است و تعداد جانبازان متوفي شهر تهران 2749 نفر است.جمعيت دانشجويان خانواده‌هاي شاهد و ايثارگر 22 هزار و 859 نفر و ‌14 هزار و 14 نفر دانش‌آموز نيز تحت پوشش بنياد شهيد تهران قرار دارند.


اين مقام مسئول در مورد مشکلات موجود خاطرنشان کرد: 30 هزار مزار در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) وجود دارد. به دنبال آن هستيم که يک مرکز فرهنگي در جوار بلوار شهدا احداث کنيم . هم اکنون فاز مطالعاتي آن در حال اجراست.


مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران با اشاره به هزينه هاي اياب و ذهاب خانواده هاي شهدا جهت مراجعه به مزار فرزندانشان تصريح کرد: نيازمند 500 ميليون تومان اعتبار تا بتوانيم سرويس مناسبي جهت اياب و ذهاب خانواده هاي شهدا ارائه دهيم. طي نامه‌اي به شهرداري تهران ،پرداخت يک سوم آن از سوي شهرداري نهايي شده است اما تصور مي کنم باقيمانده اين بودجه منوط به تصويب شوراي شهر است.

وي افزود: از شهرداري درخواست مي کنيم که هزينه نگهداري 45 نفر از والدين شهدا در آسايشگاه‌هاي منتخب را که ماهانه يک و نيم ميليون تومان است، تامين کند. هم اکنون 71 نفر از والدين شهدا در مراکز نگهداري خصوصي اقامت دارند.


صميمي با اشاره به پيشنهادي مبني بر مناسب سازي منزل والدين شهدا توسط شهرداري تهران خاطر نشان کرد: کمک هزينه بازسازي مسکن والدين شهدا که از سوي دولت پيش بيني شده، 5 ميليون تومان است اما پروسه تخصيص اين اعتبار طولاني است و کفاف عمر والدين شهدا را نمي‌دهد.

مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران گفت: از شهرداري درخواست مي کنيم50 ميليارد ريال اعتبار براي پرداخت وام قرض الحسنه به خانواده‌هاي شهدا توسط بانک شهر در نظر گرفته شود. ضمن اين که شهرداري مي‌تواند در اجراي مراسم ويژه‌اي که براي 114 نفر از بانواني که هم همسر شهيد و هم مادر شهيد هستند همکاري کنند.

صميمي در ادامه بيان کرد: هم اکنون 600 نفر از فرزندان شهدا در شهرداري تهران شاغل هستند.از شهرداري مي خواهيم که سهم بيشتري را براي آن تعداد از فرزندان شاهد و ايثارگر که جوياي کار هستند اختصاص دهد.

وي در پايان تصريح کرد: 1.5 ميليارد تومان اعتبار براي ديدار با 30 هزار خانواده شهدا و جانباز شد نياز است. با توجه به اين که هم اکنون تمامي دستگاه‌هاي مختلف در ديدار با خانواده‌هاي شهدا با بنياد شهيد همکاري مي‌کنند خواستار کمک هزينه در زمينه تامين اين هزينه از سوي شهرداري هستيم .

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع عنوان شده از سوي مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت:برداشت من از اين گزارش اين است که بنياد شهيد اقدامات خوبي را در سالهاي اخير جهت رفاه حال خانواده هاي شاهد و ايثارگر انجام داده است اما نخواسته است که به آنها اشاره کند. اين در حالي است که مشکلاتي که مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران بزرگ ارائه کرد قابل برطرف شدن است اما بايد ساير سازمان ها و دستگاه‌ها همکاري کنند.

خانواده شهدا تنها توجه مي خواهند

در ادامه حبيب کاشاني تصريح کرد: زماني که مديرکل بنياد شهيدگزارش خود را ارائه کردند، نگران شديم مشکلاتي شديم که خانواده هاي شهدا با آنها درگير هستند.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به وظيفه‌اي که در مقابل خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان داشتيم در شوراي دوم اقدامات خوبي انجام شد. اما از بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران بزرگ و مديريت آن درخواست مي کنم براي رفع موانع و مشکلات خانواده هاي شهيد و جانباز جلسه هايي را به صورت مستمر با وزارتخانه‌هاي مختلف و هيئت دولت داشته باشد تا مشکلات آنان حل شود.

وي در مورد مشکل تردد خانواده هاي شهدا برا مراجعه به مزار شهدا عنوان کرد: حتما اين مشکل بايد براي سال 92 برطرف شود. ما سعي مي کنيم اعتبار 350 ميليون توماني را براي رفع اين مشکل تامين کنيم.

اين عضو شوراي شهر بيان کرد: از ساير مسئولان و دستگاه‌هاي مختلف درخواست مي کنم. در طول هفته ديدار حضوري از خانواده‌هاي شهدا داشته باشند زيرا اين امر مي‌تواند در افزايش روحيه و ادامه زندگي خانواده هاي شهدا مثمر ثمر باشد.


در ادامه مرتضي طلايي رئيس کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران نيز پيشنهاد داد: منازل خانواده‌هايي که 4 فرزند آنها به شهادت رسيده است به عنوان اماکن تاريخي و موزه تبديل شود.

طلايي تصريح کرد: تبديل اين خانه‌هاي به اماکن مذهبي و تاريخي باعث مي شود جوانان و نوجوانان بتوانند با رشادت‌ها و از خودگذشتگي 8 سال دفاع مقدس آشنا شوند.

وي گفت:‌ پيشنهاد ديگري را نيز به بنياد شهيد و امور ايثارگران تهران بزرگ دارم که در يکي از ايام هفته در هر منطقه و هر محله‌اي از تهران اجتماع و تشکل و انجمني را متشکل از خانواده‌هاي شهدا تشکيل دهد تا در طول هفته و يکبار خانواده‌هاي شهدا بتوانند با يکديگر ملاقات کنند.

اعتراض به گزارش بنياد شهيد

حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين خصوص افزود: بنياد شهيد در سال هاي گذشته خدماتي را انجام داده است. بنده به اين گزارش معترض هستم زيرا اعتقاد دارم کارهاي زيادي براي خانواده‌هاي شهدا صورت گرفته .

وي افزود: اينگونه نيست که تنها شهرداري به خانواده‌هاي شهدا خدمات بدهد . ساير دستگاه‌ها و وزارتخانه ها از جمله آموزش و پرورش، بهداشت،‌صنايع و نيرو و ... خدماتي را به خانواده هاي شهدا مي‌دهند که البته اين وظيفه همه است.

نظر شما