سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۷۹۳۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
مدير پرديس سينمايي ملت گفت: اميدي به سينماها نيست مگر اينكه مسوولين دولتي و اعضاي صنوف سينمايي به فكر بيفتند.

به گزارش «شهر» و به نقل از مهر، هادي منبتي مدير پرديس سينمايي ملت با بيان اين مطلب در تاييد بحران ريزش مخاطب در سينما و متضرر شدن سينماداران از اين جريان، گفت: پديده ريزش مخاطب در سينماهاي ايران در شرايط فعلي معضلي است که نياز به کنکاش و بررسي خيلي ويژه ندارد و با بررسي وضعيت شش ماهه سينماي ايران به درستي مي‌توان اين ريزش را مشاهده کرد. البته اين معضل تنها مربوط به امروز نيست بلکه در سال جاري شيب منفي به سمت کاهش مخاطب بيش از گذشته به چشم مي‌خورد.

 

سينما از سبد هزينه خانواده‌ها حذف شده‌ است

 

وي در ادامه با اشاره به دلايل ريزش مخاطب در سينماي ايران گفت: سير نزولي کاهش مخاطب در سال جاري به دليل گراني و بالا رفتن تورم و وجود مشکلات اقتصادي است و از آنجا که با بالا رفتن هزينه‌هاي زندگي و فشار به خانواده‌ها، نخستين پديده‌اي که از سبد خريد آنها حذف مي‌شود محصولات فرهنگي است؛ سينما هم در شرايط فعلي از اين سبد حذف شده‌است. البته اين معضل در حوزه کتاب و کتابخواني بيش از سينما است.

  

ين سينمادار با اشاره به اين مطلب که پرديس سينمايي ملت جنبه دولتي ندارد، گفت: مجموعه پرديس سينمايي ملت برخلاف تصور غالب به هيچ عنوان دولتي نيست و مجموع اين سالن‌ها هيچ سوبسيدي از سوي شهرداري دريافت نمي‌کنند و همه هزينه‌هاي اداره اين پرديس از محل فروش بليت تامين مي‌شود. بنابراين ما هم بحران را درک مي‌کنيم؛ نمي‌توان منکر وجود بحران مخاطب در سينماي ايران شد و اگر به همين روال پيش رود قطعا سينماها تعطيل خواهد شد و هيچ اميدي هم به بهبود وضعيت موجود نيست.

 

منبتي با اشاره به آمار مخاطبان در 6 ماه نخست سال 91 متذکر شد: طبق آمار در 6 ماه نخست سال جاري يک سوم از مخاطب سينما را نسبت به سال گذشته از دست داده‌ايم و با توجه به شرايطي که تا پايان سال داريم اميدي به بهبود شرايط فعلي نيست.

 

بحران در سينما با همدلي حل خواهد شد

 

وي در ادامه افزود: به اعتقاد من در حال حاضر وجود بحران در سينماي ايران تنها با همدلي مسئولان دولتي و اعضاي صنوف مختلف سينمايي حل مي‌شود. از همين‌رو بايد تمهيدات جديد براي جذب مخاطب انديشيده شود.


منبتي افزود: ناگفته نماند که در گذشته راه حل‌هايي مبني‌بر اعطاي سوبسيد مطرح بوده‌است اما نکته اين است که علي‌رغم وعده و وعيدهايي که داده شد هيچگاه براي 15 سالني که موسسه تصويرشهر در اختيار دارد هيچ کمکي از سوي مسئولان سينمايي نشده است. متاسفانه در محافل مختلف چنين عنوان مي‌شود که کمک هزينه در اختيار سالن‌دارها قرار گرفته است در حالي که اينگونه نيست.

 

سينماداران سپر بلاي توليد فيلم‌هاي نامناسب شده‌اند

 

مدير پرديس ملت در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به تغيير شيوه قرارداد سينماداران با پخش‌کننده‌ها گفت: با ريزش مخاطب تنها کساني که متضرر مي‌شوند سينما‌داران هستند؛ چراکه عوامل توليد فيلم براي خلق يک اثر چه خوب و چه بد، سود خودشان را برده‌اند. در واقع سود خود را از پخش فيلم تامين نمي‌کنند، بنابراين من به عنوان سينمادار مستقيما با پخش‌کننده در ارتباط هستم و بايد سپر بلاي توليد يک فيلم نامناسب و ناهمخوان با سليقه تماشاگر شوم و صندلي‌هاي خالي را به نظاره بنشينم.

 

وي در ادامه افزود: بنابراين معتقدم شيوه انعقاد قرارداد با موسسات پخش براساس اجاره سالن‌هاي سينما بايد تغيير کند تا بحران ريزش مخاطب با وجود هزينه‌هاي بالا متوجه سينماداران به خصوص در بخش خصوصي نشود.

 

منبتي تأکيد کرد: از سوي ديگر مسئولان در سال بودجه‌هاي بسياري صرف توليد فيلم‌هاي فاخر مي‌کنند اما وقت آن رسيده که بخشي از اين بودجه را صرف حمايت از برخي از همين فيلم‌ها در بخش اکران کنند. در غير اينصورت روز به روز سينماداران بيشتر به سوي ورشکستگي سوق پيدا مي‌کنند.

 

مدير موسسه تصويرشهر در پايان افزود: اگر هرچه سريع‌تر تمهيدات مناسب براي رفع مشکل هزينه سالن‌هاي سينما انديشيده نشود قطعا سالن‌هاي سينما تعطيل خواهد شد.

نظر شما