دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۳
کد خبر: ۵۷۹۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
هشدار مديرکل محيط زيست استان تهران:
مديرکل محيط زيست استان تهران گفت:‌ بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي از فردا پنجشنبه تا اواسط هفته آينده وضعيت جوي پايدار خواهد بود.

به گزارش شهر و به نقل از ايسنا، دکتر رسول اشرفي‌پور، دبير کميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران درباره آخرين وضعيت آلودگي هواي تهران گفت: از روز پنجشنبه تا اواسط هفته آينده وضعيت هوا به صورت پايدار خواهد بود و احتمال افزايش ذرات معلق زير 2.5 ميکرون بالاست.

 

وي درباره تعطيلي مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات گفت: بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي به احتمال زياد وضعيت هوا به شرايط اضطرار نخواهد رسيد. لذا برنامه‌اي براي تعطيلي ادارات و مدارس نداريم؛ اما در صورتي که وضعيت هوا به شرايط اضطرار برسد کارگروه آلودگي هواي تهران جلسه اضطراري تشکيل داده و درباره آن تصميم گيري خواهد کرد.

 

دبير کميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران گفت: امسال وضعيت پايداري هوا به ميزان آن در سال 89 و 90 نبود و شرايط پاک و سالم را از لحاظ کليه آلاينده‌هاي هوا تا امروز داشتيم.

 

وي افزود: با توجه به اينکه در روزهاي آينده سازمان هواشناسي جو پايداري را براي پايتخت پيش‌بيني کرده است بايد تمهيداتي را اتخاذ کنيم که براي اتخاذ تصميمات لازم کارگروه آلودگي هواي تهران تشکيل جلسه داده و نکات مهم مربوطه را مصوب کرده است.

 

اشرفي‌پور تصريح کرد: با توجه به اينکه عمده بحث پايداري هوا در اواخر فصل پاييز و اوايل فصل زمستان رخ مي‌دهد تمهيدات لازم در اين باره اتخاذ شده و 25 اقدام مهم در دستورکار قرار گرفته است.

 

وي ادامه داد: برخي از اين اقدامات در طول ماه‌هاي گذشته اجرا شده و مختص زمان شرايط ويژه هوا از لحاظ آلودگي نيست که از جمله اين اقدامات مي‌توان به تشديد با خودروها و موتورسيکلت‌هاي دودزا اشاره کرد که پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اين طرح را اجرا کرده و با توجه به محدوده طرح ترافيک و محدوده زوج و فرد بايد طي روزهاي آينده نيز اين موضوع را بيشتر مورد توجه قرار دهد.

 

دبير کميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران عنوان کرد: بحث معاينه فني خودروها که يکي از مهمترين مباحث در کاهش آلودگي هواي تهران است نيز مورد توجه قرار گرفته و امسال براي اولين بار به صورت مستمر موضوع تست کاتاليست کانورتر را در مراکز معاينه فني خودرو در سطح شهر تهران شاهد هستيم.

 

وي توصيه کرد: در روزهايي که هوا به وضعيت پايدار مي‌رسد شهرونداني که بيماري قلبي، ريوي، تنفسي دارند به ويژه سالخوردگان و کودکان نبايد در مراکز شهر تردد داشته باشند.

 

اشرفي‌پور با تاکيد بر اينکه شهروندان لازم است در روزهايي که هوا به وضعيت پايدار و شرايط ناسالم مي‌رسد سفرهاي درون شهري خود را کاهش دهند، اظهار کرد: استقرار ايستگاه‌هاي اورژانس در برخي از ميادين مرکزي شهر از مواردي است که براي روزهاي ناسالم هوا در پايتخت پيش بيني شده است. همچنين استفاده از حمل و نقل عمومي در چنين روزهايي به شهروندان توصيه مي‌شود.

 

دبير کميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران توجه به فعاليت واحدهاي صنعتي که داراي پتانسيل آلودگي هوا هستند را از موارد و مصوبات کارگروه آلودگي هواي تهران دانست که مکاتبات و اخطارهاي لازم در خصوص فعاليت آنها از سوي محيط زيست و سازمان صنايع و معادن استان اعلام شده است.

 

وي گفت:‌ در روزهايي که تهران با پديده وارونگي هوا مواجه است، بايد اين واحدهاي صنعتي با پايين ترين شرايط خود ادامه فعاليت دهند. همچنين واحدهايي که از سوخت مازوت استفاده مي‌کنند در روزهاي ناپايداري هوا مجاز به استفاده از اين سوخت نيستند و بايد طي اين روزها سوخت خود را به گاز تغيير دهند.

 

اشرفي‌پور درباره اينکه امکان تعطيلي مدارس و ادارات در صورت رسيدن هوا به شرايط ناسالم و اضطرار وجود دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌اي براي تعطيلي نداريم چرا که پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد که شرايط اضطرار که منجر به تعطيلي شود نخواهيم داشتيم و اگر هم شرايطي پيش آيد کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران و کميته اضطرار تصميم گيري خواهد کرد.

نظر شما