شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۷۹۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
شهردار تهران گفت : عدالت همواره سبب پايداري هر پيشرفت و تداوم آن در جامعه بشري مي شود و چنانچه عدالت در تحول جامعه بشري نباشد ، پايداري در پيشرفت و ثبات نيز وجود نخواهد داشت.

به گزارش «شهر» و  به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران ، شهردار تهران در سومين اجلاس مجمع شهردارن آسيايي با بيان اين که يکي از دغدغه هاي اصلي من در مديريت شهري پي گيري اخبار و برنامه هاي نهاد نوپاي مجمع شهرداران آسيا از مسئولان دبير خانه اجلاس در تهران است ، گفت : هر بار که خبر جديدي از فعاليت ها و پيشرفت هاي مجمع مي شنوم به ضرورت وجود چنين نهادهايي براي پايداري مکان هاي شهري بيش از پيش اميدوار مي شوم.

 

بنيان گذار مجمع شهرداران آسيا گفت : منطقه آسيا با ويژگي هاي بسيار برجسته از لحاظ طبيعي و محيط انسان ساخت که در سخنراني اجلاس تهران به آن اشاره کردم نيازمند چنين نهاد قدرتمند در حوزه مديريت شهري بود چرا که بيشترين و پرجمعيت‌ترين سکونت گاه‌هاي شهري جامعه بشري در اين منطقه از جهان قرار دارد و اين منطقه همواره با چالش هاي عظيم شهري مواجه است.

 

وي ادامه داد : در سال 2008 براي اولين بار در حين تأليف کتاب "ايران و دولت توسعه گرا" ايده هاي اوليه چنين نهادي در ذهنم شکل گرفت و به اين نتيجه رسيدم که رويکرد پيشرفت و عدالت براي جامعه انساني و به ويژه پايداري سکونت گاه هاي شهري در قرن بيست و يکم ، محتاج چنين نهادهاي منطقه اي در جهان است و از آنجايي که تمام وجود خودم را متعلق به جغرافياي آسيا و تمدن اين منطقه کهن مي دانم با تمام امکانات سعي در شکل دهي به چنين نهادي کردم.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد : در اين راه تمامي شهرداران کلانشهرهاي آسيا من را در ايجاد اين نهاد ياري کردند و شهرداراني همچون دوست صميمي‌ام  قدير توبپاش شهردار  استانبول و فرماندار بانکوک با تقبل مسئوليت دوره اي و برگزاري اجلاس هاي آن ، بر تقويت اين نهاد نوپا همت گماردند، که در همينجا تشکر و سپاس ويژه از تمام شهرداران دارم.

 

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش گفت: از نظر مفهوم ، پيشرفت عنصر محوري فلسفة تاريخ مدرن است که بر اساس اين نگرش ، با نفي الگوي ايستا و سنتي در باب تاريخ ، انسان از طريق اعمال اراده وافزايش دانش خود عامل و سازنده جهان است و موفق به کنترل محيط زندگي و طبيعت اطراف مي شود.

 

وي افزود : در اين مفهوم است که متقابلا ، پيشرفت منجر به تکامل و تعالي انسان مي گردد و مي تواند انسان ها را در چارچوب آموزه هاي سامان يافته و آراسته به ارزش هاي ديني در بستر هويت خودي ، موجب پيشرفت مضاعف نمايد.

 

شهردار تهران ادامه داد: در نگاهي ديگر ، عدالت همواره سبب پايداري هر پيشرفت و تداوم آن در جامعه بشري مي شود و پر واضح است که چنانچه عدالت در تحول جامعه بشري نباشد ، پايداري در پيشرفت و ثبات نيز وجود نخواهد داشت و عملا موجب توقف و يا کندي پيشرفت مي‌شود . زيرا ذات انسان از بي عدالتي گريزان است و هر پيشرفتي که همراه با عدالت نباشد جز ناپايداري و تخريب چيز ديگري براي جامعه بشري به ارمغان نخواهد آورد.

 

قاليباف تصريح کرد : در قرن بيست و يکم هر روز بيش از گذشته عبارت دولت کوچک به گوش مي رسد . بخش اعظم اين شرايط تحت تأثير تحولات تکنولوژيکي قرار دارد .در اين تحولات نسبتاٌ نوظهور نقش ها و کارکردهاي سنتي دولت ها دگرگون شده است . برخلاف نگرشي که معتقد به زوال دولت در سده جاري است ، ديدگاه من اين است که دولت ها کماکان به عنوان بازيگر اصلي عرصه ملي و جهاني باقي خواهند ماند ، اما بسياري از نقش ها، وظايف و کارکرد هاي خود را به سطوح محلي واگذار خواهند کرد.

 

شهردار تهران افزود : در چنين وضعيتي است که مکان هاي شهري به عنوان بازيگران محلي در سياست هاي ملي ، منطقه اي و جهاني نقش آفريني خواهند کرد . اين فرايند نوين را مي توان آغاز توزيع قدرت انحصاري که مدت ها در اختيار دولت ملي بوده در ميان واحد هاي محلي و مردم مشاهده کرد.

 

قاليباف با بيان اينکه اين روند هاي جديد در قرن بيست و يکم سبب شکل گيري مشارکت مکان هاي محلي در شبکه هاي جهاني شده است ، گفت: با تکيه بر اين رويکرد مشارکت فراگير حکمراني محلي در مقياس ملي و فراملي همچون نقش آفريني در نهادهاي منطقه اي مانند اجلاس شهرداران آسيايي مي تواند يکي از زير ساخت هاي مهم بر پايي جامعه آرماني مبتني بر تفکر پيشرفت و عدالت باشد.

 

وي افزود : در سپتامبر سال جاري اجلاس مجمع جهاني شهرها در کشور ايتاليا و در شهر ناپل برگزار شد. پيام اين اجلاس " آينده کلانشرها در قرن بيست و يکم" بود. انديشمندان و شهرداران و همچنين سازمان هاي محلي در اين اجلاس با رويکرد هاي متفاوتي چالش هاي شهري را در قرن بيست و يکم مطرح کردند اما انچه که براي من مهم بود تقويت و گسترش حکمراني محلي با رويکرد برنامه ريزي رقابت جويانه بود . شايد به جرأت بتوان گفت دوره برنامه ريزي رفاه محور در مديريت شهري به پايان رسيده است و هم اکنون در برنامه ريزي و مديريت شهري رويکرد " رقابت جويي" مسلط شده است.

 

شهردار تهران ادامه داد : رقابت جويي مکان هاي محلي در مقياس ملي و فراملي سبب رونق شهرها شده و خواهد شد ، اما اين تحول عظيم چنانچه به محوريت عدالت دنبال نشود سبب شکل گيري ناپايداري گسترده در محيط هاي شهري خواهد شد. بنابراين تقويت حکمراني محلي بايد در راستاي تقويت بنيان هاي رقابت جويانه، توأم با نگرش عدالت محور باشد در غير اين صورت هر گونه تحولي با چالش هاي اساسي مواجه خوهد شد . پس بيائيم با کمک يکديگر حکمراني محلي را با رويکرد رقابت جويي و محوريت عدالت توسعه دهيم . اينکار همواره بزرگترين دغدغه من است .

 

قاليباف تصريح کرد : به نظر مي رسد در وضعيت کنوني نه تنها از تجارب شهرهاي آسيايي براي کاهش چالش هاي شهري بايد استفاده کنيم بلکه پيشنهاد مي کنم دبيرخانه اجلاس در ارتباط مستمر با سازمان هاي جهاني تجارب موفق شهري را در زمينه رقابت جويي و عدالت جمع آوري و در اختيار اعضاء کلانشهرهاي آسيايي قرار دهد.

 

بنيانگذار مجمع شهرداران آسيايي گفت : بايد اين موضوع مهم را هم يادآوري نمايم که هم اکنون در کلانشهر تهران تجارب بسيار ذي قيمتي از حکمراني محلي با رويکرد پيشرفت و عدالت فراهم شده است . به همين دليل قاطعانه مي توانم بگويم که در 7 سالي که خدمتگزار شهروندان تهراني بوده ام ، توانسته ام هم رويکرد محلي گرايي را بسط و توسعه و هم عدالت را گسترش دهم . به همين جهت کلانشهر تهران بيش از سال هاي گذشته در حوزه هاي اجتماعي، زيست محيطي، فرهنگي و فضايي به عدالت نزديک تر شده است.

 

شهردار تهران در پايان ابراز اميدواري کرد اين اجلاس در جهت اهداف خود و توسعه همه جانبه حکمراني محلي با رويکرد پيشرفت و عدالت موفق باشد .

 

شايان ذکر است پس از سخنراني شهردار تهران در سومين مجمع شهري آسيا مدال و لوح يادبود اجلاس سوم از سوي فرماندار بانکوک به دکتر قاليباف اهدا شد.

 

نظر شما