دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۵
کد خبر: ۵۷۹۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶
نگاهي به برنامه هاي عاشورايي معاونت اجتماعي شهرداري/
مردم پايتخت امسال در عزاي سالار شهيدان با «برنامه گسترده آييني سوگواري» متفاوتي را برگزار کردند.

به گزارش شهر، در طول ايام محرم معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و هر يک از سازمان ها ي وابسته به اين مجموعه برنامه هايي را در نظر گرفته بودند تا بتوانند در برگزاري ايام عاشورا ضمن ساماندهي حرکت هاي مردمي، در برنامه هايي چون تجمع در ميدان امام حسين (ع) در روز عاشورا و برنامه هاي جنبي آن، در همراهي با مردم سهيم باشند.

در اجراي تمامي اين برنامه برجسته نمودن حماسه و عزت، منطق، عقل و عاطفه در قيام حسيني با شکل اجرايي که بر آداب و شيوه هاي سنتي عزاداري حسيني تاكيد داشت و در صدد تعامل و مشاركت جدي با مساجد، حسينيه ها و هيئات مذهبي بود، مد نظر بود تا بتواند مفهوم اصلي قيام امام حسين (ع) را به تصوير بکشد.


برنامه ويژه شهرداري براي محرم امسال

بر اساس اين گزارش بزرگترين برنامه شهرداري تهران به مناسبت اين ايام برنامه اي با عنوان هويت بخشي در تداوم نوسازي ميدان امام حسين (ع) بود. قرار بر انتقال ضريح مطهر حضرت اباعبدالله (ع) و ضريح مرقد حضرت مسلم به ميدان امام حسين (ع) براي بازديد عمومي در طول دهه اول محرم بود که چندي بعد با توجه به استقبال گسترده مردم در مرقد مطهر حضرت امام خميني (ره)، انتقال ضريح به ميدان امام حسين (ع) توسط مسوولان ذيربط منتفي شد. مقرر بود ضريح جديد حرم مطهر امام حسين (ع) پيش از ارسال به کربلا، به مدت 3 روز در اين ميدان بماند.


هماهنگي براي انتقال شهداي گمنام در محل ميدان امام حسين (ع) بصورت موقت و اجراي نمايش حرفه اي آئيني با موضوعات محرم در پرده هاي مختلف حماسه عاشورا از ديگر برنامه هاي اجرا شده در اين ميدان به مناسبت ايام محرم بود. در اين نمايش هاي آئيني اتفاقات و بالندگي هاي عاشورا، ورود کاروان به کربلا در دهه اول و وقايع و اتفاقات در دهه دوم تا اربعين حسيني به نمايش در آمد. در اواخر دهه دوم نيز خروج اسرا به تصوير کشيده مي شود. در طول دهه دوم تا پايان ماه صفر تعزيه خواني در اين ميدان اجرا مي شود.


در ادامه برنامه هاي در نظر گرفته شده در ميدان امام حسين (ع) مراسم هاي سخنراني و مرثيه خواني در ساعات معين و با حضور خطبا و مداحان شهر اجرا شد.

ويژه ترين بخش اين برنامه برپايي مراسم نماز ظهر عاشورا با حضور هيئات در محل ميدان امام حسين (ع) بود. در اين روز نمازگذاران در فضايي که 72 پرچم به عنوان نمادي از 72 حماسه ساز عاشورا در ميدان امام حسين (ع) و مسيرهاي منتهي به اين ميدان نصب شده بود، نماز ظهر را خواندند.

 

عطري سيب بهشتي در حرم يار

دهمين نمايشگاه عطر سيب بر خلاف سال هاي گذشته که توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شد، امسال توسط معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران برگزار شد تا بار ديگر يادآور اين جمله امام سجاد (ع) براي مردم پايتخت باشد: «سيب سرخ بهشتي هديه اي بود از آسمان براي حسين (ع) که روز عاشورا با وي بود، هر کس طالب عطر آن سيب باشد آن را سحرگاهان در حرم حضرتش خواهد يافت.»


امسال حسينيه بوستان ولايت مرکز برگزاري نمايشگاه عطر سيب بود که در نخستين روز بازگشايي 462 هيات براي استفاده از تسهيلات اقدام کردند. در قالب اين نمايشگاه به هيات هاي دانش آموزي 250 هزار تومان، ‌هيات هاي دانشجويي 400 هزار تومان، هيات هاي مستمر 300 هزار تومان، ‌تکايا، ‌حسينيه ها و مساجد نيز 400 هزار تومان بن خريد پرداخت شد.


غرفه هاي اين نمايشگاه همراه سازمان ميادين تره بار و شهروند، اقلام فرهنگي و غذايي مورد نياز هيات ها را با تخفيف 15تا 30 درصدي عرضه کردند.


در ادارات کل چه خبر بود؟

اداره كل فرهنگي معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران نيز برنامه هايي را به مناسبت اين ايام ترتيب داده بود از جمله طراحي و توليد بسته فرهنگي شامل كتاب، داستان كوتاه و آلبوم صوتي ويژه ماه محرم و صفر، طراحي و انتشار آلبوم صوتي مشتمل بر قطعات كوتاه سخنراني، مداحي و موسيقي عاشورايي وي‍ژه خودرو، طراحي و انتشار فلش كارت ويژه محرم با جامعه مخاطب نوجوانان، انتشار كتاب حماسه حسيني اثر ماندگار استاد شهيد مرتضي مطهري با هماهنگي انتشارات صدرا، بازخواني نقش کودکان در کربلا با هدف درک کودک امروزي از واقعه کربلا و با تکيه بر عنصر عاطفه و طراحي و برگزاري 12 نمايش هنري با موضوع قيام عاشورا در دهه سوم ماه محرم.


اداره كل امور بانوان اين معاونت نيز همايش ويژه بانوان مبلغه احياگران نور شهر تهران را در دهه دوم محرم، نمايشگاه آثار برتر زنان هنرمند و نشست تخصصي جشنواره خوشنويسي کوثر در ماه صفر را در خانه هنرمندان ترتيب داده بود.


اداره كل سلامت هم به برپايي ايستگاه هاي سلامت شهروندي در دهه اول محرم در مناطق ويژه دسته هاي عزاداري پرداخت.


معاونت امور اجتماعي و فرهنگي مناطق 22گانه نيز برنامه هايي را در اين ايام ترتيب داده بود از جمله ارسال عمومي پيامك با مضامين كوتاه از پيام هاي عاشورا در مناطق 22گانه ، برپايي خيمه هاي معرفت حسيني در روزهاي تاسوعا ، عاشورا، اربعين حسيني و 28 صفر در 22 بوستان اصلي شهر ، برگزاري 123 يادواره ويژه شهداي محلات شهر تهران با محوريت و حضور فعال شهرداران نواحي، 22 نمايشگاه عکس عاشورايي در 22 مرکز فرهنگي، سوگواره هنري با هدف تجليل از پديدآورندگان آثار هنري در حوزه عاشورا و نمايش آن ها ، 22 شب شعر عاشورايي در 22 مرکز فرهنگي مناطق از دهه دوم تا اربعين حسيني ، نمايش فيلم هاي کوتاه عاشورايي در 22 مرکز فرهنگي در دهه دوم و سوم ماه محرم و تعزيه خواني در مدت يک هفته در هر منطقه با هدف احياي آئين هاي سنتي عزاداري.


نظر شما