يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۶
کد خبر: ۵۸۰۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
وزير بهداشت نسبت به احتمال وقوع موج سوم ايدز به دليل تغيير الگوي ابتلاي آن به سمت انتقال جنسي تا 5سال آينده هشدار داد و گفت: حدود 93 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور داريم.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، مرضيه وحيد دستجردي امروز در مراسم روز جهاني ايدز افزود: علي‌رغم اينکه فکر مي‌کنيم راه طولاني براي کنترل ايدز را بايد طي کنيم اما اين مسير و دستيابي به اهداف آن سخت نيست چرا که تاکنون توانسته‌ايم فلج اطفال را حذف کنيم و در جهت حذف سرخک حرکت کنيم.

 

وي ادامه داد: 30سال است که جهان دست به گريبان بيماري ايدز است، 65ميليون نفر را گرفتار کرده است و 30 ميليون نفر فوت کرده‌اند که اين اتفاق بر اثر يک بيماري رقم کمي نيست به خصوص اينکه اکثر مبتلايان در سنين جواني هستند.

 

وزير بهداشت گفت: در سال 65 اولين مورد ابتلا به ايدز در کشور گزارش شد و سپس در سال 74 و 75 همه‌گيري در زندان‌ها رخ داد و تا سال 83 روند رو به رشدي در زمينه ابتلا از طريق اين روش وجود داشت که اين روند هم خوشبختانه رو به کاهش رفته است.

 

وحيد دستجردي افزود: آنچه که مهم است و بايد به آن بپردازيم افزايش ابتلاي زنان به ايدز است. که از 4.5درصد به 8.5درصد رسيده است. البته شايد دليل اين افزايش موارد شناسايي بوده است.

 

وي تأکيد کرد: مسئله امروز ما شيوع بيشتر ايدز بر اثر مسائل جنسي است به طوري که طبق بررسي‌ها در سال‌هاي گذشته ميزان ابتلا از راه جنسي 10.5درصد بود اما امروز به 21درصد رسيده است.بنابراين اقدام ويژه‌ همگاني مي‌طلبد تا در زمينه آموزش وارد عمل شويم.

 

وحيد دستجردي موضوع نگران‌کننده ابتلاي زنان به ايدز و از طريق روابط جنسي را عاملي براي شعله‌ور شدن موج سوم ايدز در کشور دانست و گفت: اعتياد به مواد محرک و آمفتامين‌ها را امروز شاهد هستيم که باعث اختلال در روابط جنسي مي‌شوند.

 

وي افزود:‌ اين معتادان ايمني خود را از دست داده و راه‌هاي پيشگيري را براي ابتلاء به ايدز انجام نمي‌دهند و رفتارهاي پرخطري از آنها سر مي‌زند که مي‌تواند منشأ موج سوم ايدز شود.

 

وزير بهداشت طبق آخرين آمار به دست آمده تصريح کرد: در سال گذشته 24هزار و 735 مورد بيمار مبتلا به ايدز گزارش شد که 90.6 درصد آن مردان و 9.4درصد زنان هستند. 4هزار و 881 نفر فوتي و 46درصد افراد مبتلا را گروه سني 25 تا 34 تشکيل مي‌دهند.

 

وي ادامه داد: از کل موارد ابتلا به ايدز از سال 65 تا امروز مي‌توان علت افزايش 69.6 درصدي ايدز را به دليل تزريق مشترک دانست. 10.5درصد را از راه جنسي و 17.9درصد را انتقال نامشخص گزارش کرد.

 

وزير بهداشت گفت: فعاليت خود را در زمينه کاهش ايدز از طريق جنسي بايد متمرکز کنيم چرا که سهم انتقال جنسي 5 تا 8 درصد کل موارد بود اما امروز به 21 درصد رسيده است و نرم‌افزار تخميني ايدز نشان مي‌دهد در سال 90 ، حدود 93هزار و 250 بيمار مبتلا به ايدز در کشور وجود داشته باشد.

 

وي با اشاره به برنامه‌هاي استراتژيک کشوري مقابله با ايدز ادامه داد: در ميان اين برنامه‌هاي استراتژيک پيشگيري از انتقال جنسي،‌مراقبت و درمان بيماريهاي آميزشي بسيار مورد تأکيد است و مقدار زيادي از فعاليت‌هاي درماني از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع که در شهرها در حال انجام است بايد بر اين بيماري متمرکز شود.

 

وي با اشاره به افزايش آمار زنان متبلا به ايدز از 4 به 8 درصد تأکيد کرد: ‌به همين منظور 5مرکز ويژه خدمات به زنان آسيب‌پذير در ? استان راه‌اندازي شده که در آنها همسران معتادان، زنان معتاد، زنان با شرکاي جنسي متعدد و همسران بيماران مبتلا که همگي زن هستند تحت درمان نگهدارنده و آموزش بهداشت باروري و رفتار جنسي مناسب قرار مي‌گيرند.

 

وي با اشاره به وجود 25 مرکز مشاوره زنان آسيب‌پذير در کشور گفت: 103 کلينيک مثلثي به عنوان مراکز مشاوره، 143 مرکز مشاوره در زندان‌ها و 425 مرکز گذري توسط دانشگاه‌ها،سازمان بهزيستي و بخش خصوصي راه‌اندازي شده و 3هزار و 675 مرکز براي هرگونه معتاد تزريقي ايجاد شده که در اين مراکز درمان با متادن، درمان تيم همسالان و خطوط مشاوره تلفني راه‌اندازي شده است.

 

وحيد دستجردي با اشاره به برنامه درمان رايگان براي مبتلايان به ايدز گفت:‌ 300داروي ريترو ويروسي وجود دارد که نتايج مصرف آنها خوب بوده و در مورد داروي آيمود نيز نتايج خوبي در زمينه افزايش ايمني بدن به دست آمده است.همچنين در سال 90 پروتکل مبارزه با ايدز بازبيني شد و امروز برنامه جديدي در دست اجرا داريم.

نظر شما