دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۸۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
درجلسه ايده‌پردازي سازمان زيباسازي مطرح شد/
حذف انباري در طراحي ساختمان هاي جديد، دليل تبديل بالکن‌ها به انباري شده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، نهمين جلسه از سلسله جلسه هاي ايده پردازي با موضوع زيباسازي بالکن ها با حضور، مهندس بزاززاده، کارشناس سازمان زيباسازي شهر تهران، مهندس پورراستگو، رييس اداره زيباسازي منطقه 18 و اعضاي شوراياري منطقه 18 شهرداري برگزار شد.

 
پور راستگو، رئيس اداره زيباسازي منطقه 18 در اين جلسه با بيان اينکه حذف انباري در طراحي ساختمان هاي جديد، دليل تبديل بالکن ها به انباري شده است، گفت: بالکن ها در گذشته وسيله اي براي ارتباط گرفتن، تهويه هوا و نورگيري بودند.

 

او با اشاره به اين که ساکنين منطقه 18 تمايل به تجميع پلاک در ساختمان سازي دارند، ادامه داد: در بسياري از ساختمان سازي ها، معماران اعمال سليقه کرده و براساس نظر شخصي نماي ساختمان ها را طراحي مي کنند.

 

رييس اداره زيباسازي منطقه 18 با تاکيد بر اينکه نماي ساختمان ها به ظاهر مفهومي ساده است اما در واقع داراي پيچيدگي هاي خاص است، افزود: در کشور ما مردم به نماي داخل ساختمان بيشتر از نماي بيروني ساختمان اهميت مي دهند.

 

به گفته پورراستگو، تهران بي قاعده و بي ضابطه و براساس سلايق پيشرفت کرده و گسترش يافته است اما خوشبختانه شهرداري در بعضي موارد مانند بحث کانال هاي کولر يا لوله کشي هاي گاز، ضوابطي را تعيين کرده که براي گرفتن پايان کار بايد رعايت شوند.

 

پور راستگو با بيان اينکه در ساختمان هاي جديد بالکن ها از چهار طرف محصور است اما همچنان نقش نورگيري و تهويه را دارند، گفت: بالکن ها تداعي کننده ايوان هاي با صفاي گذشته است و يکي از دلايل محصور کردن بالکن ها حساسيت مردم نسبت به حريم خصوصي و اشراف ساختمان ها به يکديگر است.

 

رئيس سازمان زيباسازي منطقه 18، آموزش شهروندان را عامل مهمي در افزايش سطح آگاهي ها نسبت به مسائل شهر دانست و ادامه داد: همکاري مديريت شهري، شوراياري ها و مردم در اين زمينه مي تواند، کارساز باشد.

 

او با تاکيد بر اينکه فرهنگ سازي بايد از سنين پايين و حتي مهد کودک ها شروع شود تا مردم نسبت به اين موضوع حساس شوند، ادامه داد: در بسياري از اقداماتي که شهروندان در بالکن ها انجام مي دهند، نمي توان به شکل قانوني برخورد کرد.

 

مهندس بزاز زاده، کارشناس سازمان زيباسازي شهر تهران در اين جلسه به تفاوت مفاهيم بالکن، تراس و ايوان پرداخت و گفت: بالکن ها سازه هايي هستند که مردم روي آن مي ايستند، بيرون را مي بينند و اطراف آن بسته نيست.

 

به گفته او بر خلاف تصور عاميانه ايوان تعريف فارسي بالکن نيست بلکه ايوان نشست گاهي است در ساختمان هاي قديمي که در بخش بيروني ساختمان مي ساختند.

 

بزاز زاده به نمونه هايي مانند ساختمان ارگ تهران و عالي قاپوي اصفهان اشاره کرد و گفت: ايوان ها، بيرون زدگي ساختمان ها هستند که از دوره اشکانيان به بعد وارد معماري ايراني شدند و با تلفيق معماري ايراني و اسلامي شکل هاي جديدي به خود گرفت.

 

او تراس هاي باغ هاي معلق بابل را اولين تراس هاي ايراني معرفي کرد و ادامه داد: تراس فضايي است که از سطح زمين فاصله گرفته و به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار مي گرفت. مهندس بزاز زاده در آسيب شناسي معضلات مربوط به بالکن ها به خانه اي ساخته شده در هويزه بعد از جنگ اشاره کرد و ادامه داد: در کشور ما به نياز هاي جديد رسيدگي نمي شود و بدون به روز رساني کردن، تکنولوژي جديد را با فرهنگ قديم پيوند زده ايم.

 

به گفته او در فرهنگ ايراني علاقه اي به ديده شدن وجود ندارد به همين خاطر ايوان ساخته شده ولي در فرانسه مردم علاقه مند به نگاه کردن به بيرون هستند به همين دليل بالکن ها شکل گرفته اند.

 

بزاز زاده با اشاره به ساماندهي هاي انجام شده در محور 17 شهريور و خيابان ناصر خسرو، مانند کف سازي، پياده راه سازي و ساماندهي تابلوهاي اصناف، افزود: در اين محدوده بالکن هايي وجود دارند که نماي بيروني و سيماي بصري شهر را مخدوش کرده اند.

 

او با تاکيد بر اينکه مي توان در ساختمان ها با ترکيبي از بالکن و ايوان با تلفيق معماري جديد و معماري قديم، نياز امروز را پاسخ داد، گفت: اصلي ترين و اولين قابليت بالکن هاي امروزي تبديل آن ها به فضاهاي سبز است. در بسياري از اوقات مطلوب کردن بالکن ها به شکل آرايشي نيست و با بازگشت به سادگي مي توان نماي آن ها را بهبود بخشيد.

 

علي پور معاون رييس شوراياري هاي منطقه 18 با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بين سازمان زيباسازي و شوراياري ها، افزود: ستاد شوراياري ها براي عملياتي کردن اين موضوع عملکرد خود را با سازمان هاي مختلف داشته است.

 

او با اشاره به اينکه يکي از دلايل عدم مشارکت مردم در زيباسازي بي توجهي به اهميت محله است، ادامه داد: زندگي در شهر از سادگي به سوي پيچيدگي پيش مي رود و زندگي شهري تفاوت ماهوي با روستاها و حتي شهرهاي کوچک دارد.

 

علي پور با تاکيد بر اينکه در شهر موضوعاتي از قبيل عصبيت شهري، افسردگي، خودکشي و نزاع هاي شهري وجود دارد، گفت: اين فاکتورها ناخودآگاه گريبانگير شهر شده اند، اگر شهر نازيبا و ناخوانا باشد، در اعصاب و روان شهروندان تاثير مي گذارد و وظيفه سازمان زيباسازي برطرف کردن اين نازيبايي هاست.

 

در پايان اين جلسه، شوراياران محلات منطقه 18 با بيان نظرات خود درباره ساماندهي بالکن هاي منطقه، پيشنهاداتي در اين زمينه ارائه کردند.

 

نظر شما