يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۸۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
زن کولي بچه بغل براي شما و خودروتان اسپند دود مي‌کنند و سرقفلي يکي از چهارراه‌هاي شهر را دارد.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، با 3 ميليون اوراق مشارکت در حين گدايي دستگير شدم. روزي 60تا 70هزار تومان درآمد دارم و هرگز راضي نيستم گدايي را رها و کار ديگري انجام دهم.

 

گدايي شغل است، جرم که نيست؛ مردم مي‌توانند کمک نکنند ما که آنها را مجبور نمي‌کنيم؛ فقط از آنها خواهش مي‌کنيم و آنها هم دلشان به رحم آمده و پولي کف دست ما مي‌گذارند.

 

شهرداري ما را از کاسبي کردن انداخته است هر از چند گاهي ما را جمع مي‌کند و دوباره رها مي‌کند؛ ولي همين چند روزي که ما را نگه مي دارند 200 تا 300 هزار تومان خسارت مي‌بينيم.

 

کارم اجاره بچه براي گدايي است، هر چقدر سن بچه ها کمتر باشد قيمت بالاتر است. رئيس گدايان آنها را خريداري کرده و با دادن کمي مواد مخدر نوزاد به خواب مي‌رود و آنها را به کار مي‌گيرند.

 

روزي 3 جيب کار نکنم شب نبايد به خانه بروم. در هر جيب بايد35 تا 40 هزار تومان کار کنم خدا رو شکر وضعيت مالي خوبي دارم اگر هر روز ما را جمع نکنند.

 

عزيز جان، مي تونم يه سوالي بپرسم؟ خبرنگاري. جواب سوالت را نمي دهم. پدر و مادر معتاد هستند و من گدا شدم خيالت راحت شد حالا برو رد کارت.

 

اينها فقط بخشي از حرف‌هاي گدايان حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي پايتخت است.

 

متکدي يا به اصطلاح عاميانه گدا کسي است که تقاضاي پول مي‌کند بي‌آنکه به‌خاطر آن کاري انجام داده باشد.

 

جامعه‌شناسان و کارشناسان‌ اجتماعي معتقدند که تکدي‌گري يک آسيب اجتماعي است و با خود آسيب‌‌‌‌‌هاي ديگري هم به‌دنبال دارد.

 

بين پديده تکدي گري و وضعيت فرهنگي جامعه نوعي همبستگي وجود دارد. افرادي که دست به گدايي مي‌زنند براي برآوردن نيازهاي خود عزت نفسشان را لگدمال کرده و در مقابل ديگران دست نياز بلند کنند

 

در سال 1385 قانون مجازات متکديان به استناد مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامي به جريان افتاد. در طول اين سال‌ها شهرداري وظيفه جمع‌آوري متکديان را از سطح شهر بر عهده دارد و بهزيستي هم بايد آنها را ساماندهي کند.

 

بعد از تصويب اين قانون تکدي گري تغيير شکل دارد و عده اي به صورت دست فروش اقدام به فعاليت کردند اين افراد چون صاحب شغل هستند بر اساس قانون نمي توان با آنها برخورد کرد.

 

سازمان مختلف با موضوع متکديان درگير هستند ولي هنوز اين مشکل در شهر تهران برطرف نشده و باندهاي اقدام به استثمار کودکان کرده و آنها را با در آمدهاي پايين مشغول به کار مي‌کنند البته عده‌اي از اين کودکان بعد از حرفه اي شدن خودشان باند تشکيل ميدهند.

 

شهرداري تهران هر ساله با صرف هزينه‌هاي هنگفت اين افراد را از سطح شهر جمع آوري مي کنند ولي دوباره اين افراد به محل کار خود باز مي‌گردند تازه اين بار حرفه‌اي تر. چرا که کارهاي که بلد نبودند در چند روزي که پيش ساير متکديان قرار گرفته‌اند ياد مي‌گيرند.

 

آمارهاي بيانگر بازگشت مجدد درصد قابل توجهي از متکديان پس از مدت کوتاهي دوباره به شغل تکديگري است و سيکل ناقصي در اين زمينه وجود دارد.

 

البته مسئولان بهزيستي معتقدند که شهرداري بايد گدايان را ساماندهي کند و شهرداري نيز مي‌گويد طبق قانون بايد بهزيستي اين کار را انجام دهد.

 

کم کاري سازمان هاي متولي در اين زمينه باعث شده که طرح ساماندهي متکديان، بي خانمان ها و کودکان کار هميشه ناقص اجرا شود.

 

گداياني که حقوقدان هستند! / آزادي سريع پس از دستگيري

گدايان شهر فقط گدا نيستند آنها کاملا به حقوق خود آشنا هستند و هميشه راه گريزي براي خودشان دارند تا دچار مشکل نشوند به گفته احمد يکي از گدايان حرفه اي، ما کاملا تمامي مسايل حقوقي حرفه تکدي‌گري را مي‌دانيم به همين دليل است که هر وقت دستگير مي‌شويم سريع آزاد مي‌شويم.

 

واردات گدا يکي ديگر از برنامه هاي مافياي تکدي‌گري است آنها برخي از اتباع بيگانه را که نقض عضو داشته و يا وضعيت ظاهري مفلوک دارند گزينش کرده و پس از دادن آموزش‌هاي لازم آنها را به سطح شهر مي‌فرستند.

 

گدايان موجود در شهر بيشتر شهرستاني و اتباع خارجي هستند و شايد 20 درصد آنها فقط تهراني باشند.

 

رضا جايگيري معاون سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهرداري تهران در اين‌باره مي‌گويد: تنها باجمع آوري متکديان معضل تکدي گري در تهران حل نمي شود و بايد گدايان جمع شده آوري شده تعيين تکليف و ساماندهي شوند.

 

وي ادامه مي‌دهد: برخي از اين افراد نيازمند کمک بهزيستي و نهادهاي حمايتي هستندکه بايد تحت پوشش قرار بگيرند و با شيادان و سودجويان نيز برخورد شود.

 

تکدي گري، عوارض و مخاطرات زيادي دارد. بخشي از مطالعات مقطعي و روبنايي روي اين پديده، درباره مسائلي نظير درآمد، مسکن، فقر مادي، فقر فرهنگي، ناکامي اقتصادي، نابساماني اجتماعي دارد.

 

تکدي‌گري يک بحران اجتماعي است؛ بحراني که ريشه در بسياري از مسايل پيچيده اجتماعي دارد و شايد کمبودهاي اقتصادي و مالي فقط يکي از علل گرايش به تکدي گري باشد.

 

طرح جمع آوري گدايان در سال هاي گذشته شکست خورده است؛ بايد مسئولان به فکر راه‌هاي جديد براي رفع اين مشکل باشند. هر بار مسئولان با صرف هزينه هاي هنگفت گدايان را جمع آوري مي‌کند ودوباره اين افراد به سطح شهر برمي گردند.

نظر شما