دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۸۱۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲
نامه شورا به دولت براي اجراي برنامه کاهش آلودگي هوا/
شوراي شهر تهران در بررسي وضعيت اظطراري آلودگي هواي پايتخت درخواست خود را از دولت و مجلس براي اجراي برنامه جامع کاهش آلودگي هوا طي نامه اي ارائه کردند.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران؛ معصومه ابتکار رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران در جلسه امروز شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به معضل آلودگي هواي پايتخت که تهران را به تعطيلي 2 روزه کشاند گفت: رفع معضل آلودگي هوا راه حل دارد، ولي اراده اجراي آن وجود ندارد. ابتکار افزود: اين تعطيلي تاثير منفي بر اقتصاد شهروندان تهراني مي گذارد. شوراي شهر تهران با اعلام نظري در اين خصوص نبايد اين موضوع را با سکوت بگذراند.

وي خاطرنشان کرد: معضل آلودگي هوا راه حل دارد ولي مسولان با ادبياتي از اين معضل ياد مي کنند، که گويي اين مهم لاينحل است. اين در حالي است که بسياري از کلان شهرهاي دنيا از جمله توکيو، آتن و مکزيکوسيتي طي اجراي برنامه هاي مدون و يکپارچه توانسته اند آلودگي هواي شهرشان را کاهش دهند.

 وي با اشاره به تصويب برنامه جامع کاهش آلودگي هوا در سال 78 و اجراي آن تا سال 84 که موجب شد 80 در صد آلودگي خودرو ها کاهش يابد و سرب از سوخت حذف شود و اقداماتي براي خروج خودرو هاي گازوييل سوز نيز انجام شد، گفت: تاثيرات اجراي اين برنامه در آن سالها در کاهش آلودگي هواي شهر تهران بسيار اثر گذار بود. متاسفانه از سال 84 به بعد اجراي اين برنامه جدي گرفته نشد و حتي نسبت به ورود خودرو هاي ديزلي هم اقداماتي صورت گرفت در شرايطي که طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت که براي اولين بار منتشر کرده است، آلاينده هاي مربوط به دبزل مي توانند سرطان زا باشند. از سوي ديگر در بحث نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شاهد عقب افتادگي هايي هستيم.


ابتکار تاکيد کرد: در مورد ارتقاه استاندارد موتورسيکلت ها نيز با بحران جدي مواجه هستيم.همچنين در تعويض کاتاليست تاکسي ها با وجود تامين اعتبار در بودجه سال جاري پيشرفت قابل ملا حظه ايي را شاهد نيستيم.

وي ياد آور شد: پيش نويس بازنگري برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تهيه و به تصويب هيات دولت هم رسيده است ولي بنا بر اظهارات برخي مسئولان در اين امر، خبري از اجراي بندهاي اين برنامه نيست و اصولا سازو کار جدي مديريتي وجود ندارد.

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران تصريح کرد: متاسفانه تهران هر روز با آلودگي هوا مواجه است ولي زماني که هوا ساکن است و بادي نمي وزد ما مي فهميم که هوا آلوده است اين نشان مي دهد که براي تعهدات و مسووليت ها اهميتي قائل نيستيم.

مهدي چمران نيز تاکيد کرد: بايد از دولت و دستگاههاي مربوطه بخواهيم تا نسبت به اجراي مصوباتي که به تاييد و تصويب دولت در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگي هوا رسيده است اقدام کنند.

وي افزود :در برخي شهر هاي کشور که ترافيک را مانند کلان شهر ها ندارند با معضل آلودگي صنعتي دسته پنجه نرم مي کنند و وجود کارخانه هاي صنعتي موجب آلودگي هواي شهرهايشان شده است. بايد براي کاهش آلودگي هوا تمام جوانب صنعتي، حمل و نقلي و محيط زيستي مد نظر قرار گرفته شود. رييس کميسيون عمران و توسعه شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز تاکيد کرد: با توجه به پيشرفت علم، معضل آلودگي هوا حل شدني است ولي برنامه ها در اين زمينه با جديت اجرا نمي شوند. در اين موضوع همه مسوول هستيم بنابراين نبايد با گردن انداختن مسووليتمان بر ديگران، رفع مسئوليت کنيم.

شکيب خاطر نشان کرد وجود کارگاه هاي ساختماني در شهر و اطراف تهران يکي ديگر از مراکز آلاينده کننده شهرند که مي توان نسبت به متوقف کردن فعاليت آنها قبل از شروع آلودگي هوا تا پايان روزها ي آلوده اقدام کرد. در نهايت اعضاي شورا به اين نتيجه رسيدند که طي نامه اي ازدولت و مجلس شوراي اسلامي بخواهند که اقداماتي بر اساس مصوبات دولت و شورا در جهت اجراي برنامه جامع بازنگري شده کاهش آلودگي هوا که به تصويب دولت هم رسيده است انجام شود، همچنين تاکيد شود تا دولت ، راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران نسبت به اقدامات مسوولانه خود گام هايي را بردارند و نيز پيشنهاد شود تا سازمان محيط زيست نسبت به اصلاح مسايل فني و صنعتي کارخانه آسفالت هاي موجود در غرب استان تهران که آلاينده هايشان با وزش باد به سمت شرق تهران مي آيد اقداماتي را انجام دهد.

شکيب تاکيد کرد : شوراي شهر بايد کار عملي تري انجام دهد. به اين منظور مي توانيم کميته ايي تشکيل دهيم که شورا هماهنگ کننده بين دستگاههاي مختلف دولتي و نهاد هاي مربوطه باشد. چراکه براي کاهش آلودگي هواي تهران و کاهش ترافيک که يکي از دلايل آلودگي است برنامه هايي تهيه و تدوين شده است که بايد اجرايي شوند. اين کميته مي تواند پيگير اين موضوعات باشد.

وي با اشاره به کمبودها در بخش حمل و نقل عمومي شهر ياد آور شد: براساس طرح جامع حمل و نقل قرار بود 11 هزار اتوبوس در تهران وجود داشته باشد که تنها 6هزار دستگاه آن محقق شده است که البته بسياري از آنها فرسوده اند.در بحث ميني بوس راني هم معضلات جدي وجود دارد. معاينه فني تاکسي ها و خودرو هاي شخصي هم که روند خوبي را داشت طي مي کرد رها شده اند.

علي رضا دبير که موافق ايجاد اين کميته است خاطر نشان کرد: شوراي شهر تهران ابزار و اختياراتي دارد که نمي تواند نسبت به موضوعات بي تفاوت باشد. مي توان از شخصيت حقيقي و حقوقي اعضاي شورا براي ايجاد اين کميته استفاده کرد.

ابتکار نيز افزود: شوراي شهر تهران در حد ظرفيت و توانش روي موضوعات زيست محيطي و به خصوص در مورد اجراي برخي طرحهايي که منجر به کاهش آلودگي هوا و صوت مي شود اقداماتي را انجام داده است.در جلسات کميته محيط زيست که نمايندگان دولت و دستگاههاي مربوطه نيز حضور دارند براي اجراي طرحها مشکلي ندارند تنها اعتبار و بودجه کافي وجود ندارد. برهمين اساس چمران تاکيد کرد که اين نامه به دولت و مجلس داده خواهد شد تا اقدامات قانوني و مصوب برا ي اجراي برنامه کاهش آلودگي هوا انجام شود.

خانه هاي داراي 4شهيد و بيشتر به موزه

همچنين در ادامه مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به ارائه گزارشي از سوي رييس بنياد شهيد استان تهران در جلسه گذشته شورا خاطر نشان کرد: بر اساس اظهارات مسوولين بنياد شهيد در خصوص وجود 10 خانوار داري 4شهيد به بالا در شهر تهران طرح يک فوريتي مبني بر شناسايي و تملک خانه هاي اين شهداي معظم توسط شهرداري تهران از سوي اعضاي شورا تهيه شده است. تصويب تبديل

وي تصريح کرد: اين طرح در نظر دارد خانه هاي اين عزيزان را شناسايي و در صورت داشتن شرايط ايجاد موزه شهدا با رضايت خانواده هاي اين عزيزان شهرداري نسبت به تملک و بازساري و تبديل اين اماکن به خانه موزه شهدا اقدام کند. چمران تاکيد کرد: وضعيت اين املاک از اين جهت که قابليت تبديل شدن به موزه را دارند بايد مشخص شود چراکه امکان دارد اين خانه ها به صورت ملک مستقل نباشند و يا در مجتمع هاي مسکوني و جاهايي باشند که امکان تبديل شدن به موزه را نداشته باشند. علي رضا دبير عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران نيز يادآور شد: شايد اين خانواده ها نخواهند منازلشان را بفروشند بهتر است اين خانه ها شناسايي شوند تا در زماني که مالکان تمايل به فروش و واگذاري داشتند شهرداري اقدام کند. به اعتقاد دبير اين حرکت به دليل اثر گذاري شوراي تهران در سراسر کشور مي تواند آغاز گر يک اقدام پسنديده در جهت ثبت رشادت هاي شهداي دفاع مقدس در سراسر کشور باشد.

معصومه ابتکار عضو کميسيون عمران و توسعه شوراي شهر تهران در جريان بررسي طرح فوق تاکيد کرد: چنانچه اين خانه ها قابليت اجراي اين مصوبه را نداشته باشند، مي شود جايي ديگر در نزديک اين محله ها انتخاب و نسبت به ايجاد موزه اقدام کرد.

بر اساس اين گزارش در نهايت اعضاي شوراي شهر تهران يک فوريت طرح "الزام شهرداري تهران جهت شناسايي و تملک خانه هاي داراي چهار شهيد به بالا و تبديل آن به خانه موزه شهدا "را به تصويب رساندند.


در ادامه جلسه همچنين گزارش رسيدگي به عملکرد مالي مناطق 16،2،19،20 ارائه شد.


نظر شما