دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۸۱۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
در حالي تهران از خواب پاييزي تعطيلي چند روزه ناشي از تشديد آلودگي هوا بيدار مي شود که برخي مسئولان هنوز در خواب زمستاني به سر مي برند و با بي توجهي نسبت به اختصاص اعتبارات قانوني مورد نياز گسترش حمل و نقل عمومي به عنوان مهم ترين راهکار کاهش آلودگي هوا، شهروندان تهراني را همچنان مورد بي مهري قرار مي دهند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي  گفت: يکي از مهم ترين مشکلات تهران و يکي از مشکلات عمده شهروندان تهراني آلودگي هواست که هر چند سابقه تاريخي آن به بيش از چهار دهه قبل باز مي گردد اما در اين مدت نه تنها مشکل آلودگي هواي تهران کاهش نيافته بلکه افزايش نيز يافته است.

 

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: البته شرايط ويژه تهران تاثير به سزايي بر آلودگي هوا دارد چرا که تهران از تمام جهات به غير از نواحي جنوب و جنوب شرق آن توسط کوه ها و تپه ها احاطه شده و تبادل هوا در اين شهر با مشکل مواجه است، ضمن آن که از اين نواحي نيز ذرات معلق وارد هواي شهر ميشود.



وي با اشاره به اين که به رغم وجود مشکلات اقليمي مذکور مهم ترين عامل آلودگي هواي تهران آلاينده هاي متحرک اند، به گونه اي که وسايل حمل و نقل موتوري عامل توليد حدود 80 درصد آلودگي هوا هستند، اعلام کرد: عواملي نظير افزايش تعداد وسايل نقليه، ميزان سفرهاي روزانه و حجم مصرف سوخت، آثار زيان باري بر سلامت جسمي و روحي شهروندان بر جاي گذاشته است.

 

در بسياري از ايام پاييز و زمستان اينورژن خواهيم داشت

 

معاون شهردار تهران با بيان اين که کاهش وزش بادهاي شمالي تهران، تخليه هوا و فرارفت ذرات معلق را کاهش داده، اظهار کرد: در نتيجه شرايط مناسبي براي سکون هوا بر سطح شهر فراهم شده که اين امر به نوبه خود افزايش دماي کمينه را در پي دارد و البته اين پديده با توسعه بيشتر شهر و نيز کاهش بيشتر وزش بادهاي شمال به جنوب شتاب بيشتري به خود گرفته است.

 

وي پايداري جوي را از عوامل مهم تشديد کننده آلودگي هوا اعلام و تصريح کرد: با توجه به وضعيت توپوگرافي خاص تهران که از سه جهت به وسيله ارتفاعات البرز احاطه شده، در بسياري از ايام در فصول پاييز و زمستان با پديده وارونگي دما در اين شهر روبه¬رو خواهيم بود که اين امر منجر به افزايش غلظت آلاينده¬ها تا ميزان خطرناکي که طي چند روز اخير نيز شاهد آن بوديم، مي شود.

 

تشکري هاشمي با تاکيد بر اين که علاوه بر عوامل طبيعي موثر بر افزايش آلودگي هوا، فعاليت¬هاي زيستي، اجتماعي و اقتصادي، علت توليد بخش قابل توجه از آلاينده¬هاي هواست، اضافه کرد: اين آلاينده¬ها به دو صورت منابع متحرک (وسايل نقليه) و منابع ساکن (صنايع) که هر دوي آن¬ها از طريق مصرف انواع سوخت¬هاي فسيلي فعاليت مي¬کنند، در هواي شهر منتشر مي¬شوند.

 

افزايش سهم حمل و نقل عمومي مساوي با کاهش آلودگي هواست

 

معاون شهردار تهران با اعلام اين که مطالعات محيط زيست طرح جامع شهر تهران، طرح جامع کنترل آلودگي هواي تهران و برنامه¬ جامع کاهش آلودگي هواي شهر تهران، همه بر محوريت حمل و نقل همگاني و گسترش حمل و نقل عمومي تاکيد دارند، افزود: مديريت شهري تهران در جهت افزايش سهم حمل و نقل عمومي از طريق احداث و گسترش سامانه ريلي (مترو) و نيز راه¬اندازي و توسعه سامانه اتوبوس¬هاي تندرو (BRT) در چند سال اخير که کاهش آلاينده¬ها از جمله نتايج آن است، گام¬هاي بلندي بر داشته است.

 

وي توسعه حمل و نقل غير موتوري از طريق ايجاد و توسعه مسيرهاي دوچرخه سواري و پياده روي را مورد تاکيد قرار داد و افزود: به نظر مي رسد وقت آن رسيده باشد تا مسئولان مربوطه، محورهاي هفت گانه برنامه جامع کاهش آلودگي هواي شهر تهران را   پيش روي خود قرار داده و بررسي نمايند که دستگاه هاي مسئول در هر محور چه حد به تکاليف و وظايف خويش در برابر اين برنامه عمل کرده اند و در پايان اين بررسي، نتايج آن را در اختيار افکار عمومي قرار دهند.

 

اين مقام مسئول در پايان با تاکيد بر اين که مديريت شهري در بحث آلودگي هوا تنهاست، خاطرنشان کرد: اين که تنها شهرداري تهران خود را مسئول بداند و به رغم هم محدوديت هاي پيش رو بخشي از مسئوليت هاي برنامه جامع کاهش آلودگي هواي شهر تهران را به تنهايي انجام دهد، کافي نيست بلکه بايد ساير دستگاه هاي دست اندرکار نيز مسئوليت هاي خود را در قبال اين برنامه و کاهش آلودگي هواي شهر تهران و در واقع در مقابل سلامتي شهروندان تهران انجام داده و آنها نيز به تکاليف و وظايف خود عمل کنند.

نظر شما