شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۸۱۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
شبکه مستند سيما مجموعه‌هاي جديدي همچون «خزندگان ايلام» ، «يه لقمه نون» ، «مرشد ترابي»، «زمان»، «اي کاش ...»، «گنج پنهان»، «پزشکي»، «آواز دهل» و «سعدي کارنو» را براي پخش در زمستان توليد کرده است .

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي سيما، « خزندگان ايلام » را فتح الله اميري در هفت قسمت سي دقيقه‌اي ساخته و در آن به معرفي خزندگان استان ايلام مي پردازد که تنوع زيستي و گستره عجيبي دارند. ضمن اين که برخي از گونه‌هاي آنها براي اولين بار در دنيا شناخته مي‌شوند و از گونه‌هاي بسيار نادر هستند.

 

مجموعه ده قسمتي «يه لقمه نون» ساخته اميرحسين خليل زاده با هدف نمايش عدالت ساخته شده است و چگونگي كسب روزي حلال و رعايت انصاف و عدالت را در گفت و گو با كاسبان و مشاغل مختلف روايت مي كند.

   

«مرشد ترابي» نيز در دو قسمت سي دقيقه‌اي به زندگي شناخته شده‌ترين نقال ايران مي‌پردازد.

   

مجموعه « گنج پنهان » ساخته ندا عابد در چهار قسمت سي دقيقه‌اي از خانه‌هايي مي‌گويد که هم جنبه تاريخي دارد و هم وقايع خاص سياسي و فرهنگي را پشت سرگذاشته‌اند و امروزه سرنوشت آنها به عملکرد نهادهاي مربوطه در حفظشان بستگي دارد.

 

«اي کاش ...» به کارگرداني هوشنگ اعلم سعي دارد با نگاه کردن به داشته‌هاي فرهنگي خودمان که در سال‌هاي اخير با پيشرفت تکنولوژي، اين داشته‌ها، مناسک و فضاي فرهنگي از بين رفته‌اند؛ بپردازد و اين نکته را بررسي کند که آيا اين جانشينان جديد داشته‌هاي مناسبي براي موضوع‌هاي فرهنگي ما دارند يا خير؟

 

مستند «پزشکي» نيز فضاي درون اتاق عمل را در حين انجام سخت‌ترين اتفاقات پزشکي ايران به تصوير مي‌کشد . اين مجموعه در سه قسمت سي دقيقه‌اي آماده پخش شده است.

   

مجموعه مستند «آواز دهل» ساخته جواد كراچي از شنبه (18 آذرماه) هر شب از شبکه مستند سيما پخش مي شود. اين مجموعه مستند سيزده قسمتي که در کشورهاي آلمان، دانمارک، يونان و ترکيه تصويربرداري شده است، زندگي پناهجويان ايراني در کشورهاي اروپايي را نشان مي‌دهد و حقايق پشت پرده زندگي مهاجران را تصوير مي‌كند.

 

«سعدي کارنو» نيز روايت‌گر زندگي سعدي از خانواده کارنو، يکي از روساي جمهور کشور فرانسه در قرن نوزدهم است که به شدت متاثر از انديشه‌هاي سعدي بوده است. در اين فيلم ضمن بررسي زندگي او تاثير ادبيات فارسي بر ادبيات فرانسه نيز مورد کاوش قرار مي‌گيرد.

 

همچنين شبکه مستند سيما جديدترين مستندهاي خارجي و روز دنيا را نيز براي فصل جديد آماده کرده است که به زودي و با پايان يافتن مراحل دوبله و صداگذاري از اين شبکه پخش خواهند شد.

نظر شما