دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۸۲۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
در پي شايعات بي اساس و مضحک مطرح شده مبني بر پايان جهان در روزهاي آينده! که به رغم مبناي کاملا خرافي آن به نگراني برخي افراد در کشورهاي مختلف منجر شده و موسسات و انجمن‌هاي علمي در کشورهاي مختلف را به تکذيب اين شايعات واداشته، انجمن فيزيک ايران نيز اعلام کرد که اين شايعات هيچ گونه پايه علمي ندارند و جاي هيچ گونه نگراني نيست.

به گزارش شهر و به نقل از ايسنا، در اطلاعيه انجمن فيزيک ايران آمده است: «اخيرا شايعاتي مبني بر نابودي زود هنگام سياره زمين و پايان جهان در جامعه منتشر شده است که مايه نگراني بعضي از شهروندان شده است. استفاده از ادبيات علمي، استناد به بعضي از وقايع نجومي مانند افزايش لکه‌هاي خورشيدي (که امري غير معمول نيست)‌ و ارجاع غلط به وبگاه هاي معتبر از جمله دلايل جذابيت اين شايعات در بين مخاطبان و شيوع آن درجامعه بوده است. به دليل همين ظاهر شبه علمي، مطمئنا براي بعضي از مخاطبان نا آشنا با علم نجوم و فيزيک تشخيص نادرستي اين شايعات کار متعارفي نيست.

 

انجمن فيزيک ايران اعلام مي دارد که اين شايعات هيچ گونه پايه علمي ندارند و جاي هيچ گونه نگراني نيست.»

 

گفتني است، طبق يک پيشگويي جنجال برانگيز و خرافي از سوي قوم باستاني ماياها، در 21 دسامبر 2012 يک دوره پنج هزار و 125 ساله موسوم به «شمارش بلند» در تقويم ماياها به پايان مي‌رسد. با وجود اين که مراکز علمي از جمله ناسا با قاطعيت اين قبيل شايعات بي اساس را رد کرده اند بسياري از مردم در روسيه و کشورهاي ديگر به هراس افتاده‌اند به طوري که حتي يک گذرگاه طاقدار بزرگ به سبک ماياها از يخ در جنوب روسيه برپا شده است و برخي افراد ساده لوح اقلام روزانه مانند شکر، کبريت و شمع احتکار کرده‌اند!

 

ترس و نگراني پوچ اين گروه از مردم دولت روسيه را ناچار به انتشار اعلاميه‌اي مبني بر پايان نيافتن جهان در اين تاريخ کرده است.

 

وزارت شرايط اضطراري روسيه از دستيابي به شيوه‌هاي ارزيابي اتفاقات زمين خبر داده و اطمينان داده که همه چيز به خوبي پيش خواهد رفت!

 

تبعات زودباوري برخي افراد نسبت به اين قبيل شايعات مضحک و ضدعلمي البته به هجوم آنها براي ذخيره شمع و شکر و کبريت محدود نمي‌شود به طوري که ناسا هشدار داده که شايعه «پايان جهان ماياها» يک تهديد واقعي براي ترساندن کودکان و افسردگي نوجوانان و در نهايت افزايش آمار خودکشي است.

 

ديويد موريسون، فيزيک‌اخترشناس مرکز پژوهش ايمز ناسا از دريافت ايميل‌ها و نامه‌هاي فراوان از سوي شهروندان مضطرب و به خصوص از افراد جوان خبر داده است.

 

به گفته مريسون، برخي از آنها اظهار کرده بودند که از ترس زياد قادر به خوردن و خوابيدن نبوده و برخي از تمايل به خودکشي گفته بودند!

 

وي اين گفته‌ها را در يک ويديوي آنلاين در صفحه گوگل پلاس ناسا اعلام کرده و اين شايعات اينترنتي براي ترساندن جوانان را شيطاني خواند.

 

مريسون اظهار کرد: در حالي که اين مساله براي برخي شوخي و براي ديگران اسرارآميز بوده، تعداد زيادي از افراد به شدت در اين مورد نگران هستند!

 

ناسا اخيرا يک صفحه اطلاع‌رساني بر روي وب‌سات خود ايجاد کرده و در آن توضيح داده که چرا جهان در روز 21 دسامبر 2012 به پايان نخواهد رسيد.

 

شايعات و نگراني‌ها در مورد آخرالزمان بر اساس برداشت‌هاي غلط از تقويم ماياها بوده است.

 

به گفته ناسا، اين شايعات با ادعاهايي در مورد برخورد سياره نيبيرو که توسط سومري‌ها کشف شده، با زمين در آن روز آغاز شده است.

 

منشا اين شايعات به کارهاي ذکريا سيچين، نويسنده آذربايجاني مرتبط شده که در سال 1976 در مورد کشف و ترجمه متون سومري در مورد اين سياره نوشته بود. سيچين در سال 2010 در سن 90 سالگي درگذشت.

 

اين در حالي است که به گفته دانشمندان اساسا چنين سياره‌اي وجود ندارد.

 

ناسا در صفحه خود براي رد ترس هاي پايان جهان اعلام کرد: اگر سياره نيبيرو يا ايکس واقعي بوده و در مسير برخورد با زمين قرار داشت‌، دانشمندان بايد از حداقل يک دهه گذشته متوجه آن شده و آنرا پيگيري مي‌کردند و همچنين الان بايد مي‌شد اين سياره با چشم غيرمسلح نيز مشاهده کرد.

 

شايعات ديگر از جمله ادعاها در مورد وارونه شرن ميدان مغناطيسي زمين و يا حرکت زمين به سوي سياه‌چاله‌اي در مرکز کهکشان راه شيري نيز مسائل بي اساس ديگري هستند که توسط ناسا رد شده‌اند.

 

اين در حالي است که به گفته دانشمندان بهتر است نگراني‌ها در مورد پايان حيات در زمين به مسائل اثبات‌شده‌تر مانند تغييرات آب‌وهوا باشد.

نظر شما