دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۲
کد خبر: ۵۸۲۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۹
شاعر و ترانه‌سراي انقلاب اسلامي معتقد است توانمندي‌هاي ادبي خليل عمراني هنوز مکشوف نشده و مغفول مانده است.

رضا اسماعيلي در گفت‌وگو با خبرنگار شهر  اظهار داشت: اگر بخواهيم ابعاد شخصيتي‌ عمراني را بررسي کنيم، بايد به چند محور اشاره کنيم. محور اول اين‌که به‌عنوان يک اديب و شاعر بسيجي شناخته شده بودند.

عمراني چتر محبتش را براي جوانان گسترده بود
وي ادامه داد: ايشان در تربيت نسل شاعران جوان انقلاب بسيار زحمت کشيدند و قدم‌هاي مهمي برداشتند. بسياري از شاعران جوان امروز، تربيت‌يافته مکتب خليل عمراني هستند. در اردوهاي دانش‌آموزي که در آموزش و پرورش برگزار مي‌شد، حضور فعال داشتند. وي در دوره‌هاي آموزشي که در اين اردوها برگزار مي‌شد، ‌دانش و آموخته‌هاي خودشان را به شاعران جوان انتقال مي‌دادند.

اسماعيلي افزود: بعد دوم، معلمي ايشان است. خليل عمراني يک معلم ِ شاعر و يک شاعر ِ معلم بود. در طول سالياني که در کسوت معلمي در آموزش و پرورش خدمت مي‌کرد، سعي کرد به‌ عنوان يک معلم دلسوز و فداکار چتر محبت خود را بر سر دانش‌آموزان مستعد و علاقمند گسترده کند و آن‌چه را که آموخته بود و در بضاعتش بود، بي‌ريا و بدون هيچ تکلفي در اختيار دانش‌آموزان علاقمند به فرهنگ قرار دهد.

مشغله‌هاي اجرايي وجه شاعرانگي عمراني را کم‌رنگ کرد
اين شاعر گفت: وجه ديگر شخصيت ايشان، نقشي است که در مديريت‌هاي فرهنگي داشتند. سال‌ها به‌عنوان مشاور وزير آموزش و پرورش، مدير کل و همچنين در سمت‌‌هاي اجرايي در آموزش و پرورش خدمت مي‌کردند. اخيرا هم به‌عنوان دبير انجمن شعر سازمان بسيج هنرمندان فعال بودند که رسالت اصلي اين انجمن شعر، برنامه‌ريزي و ساماندهي سياست‌گذاري‌هاي ادبي در بسيج است.

وي درباره شاعرانگي خليل عمراني اظهار داشت: به دليل مشغله‌هاي اجرايي که داشتند، وجه شاعرانگي‌شان کمي در حاشيه قرار گرفته بود. با ايشان محشور بودم و شاهد اين هستم که آثار چاپ‌نشده فراواني داشتند؛ ولي به دليل مشغله‌هاي اجرايي، فرصت نمي‌کردند آثارشان را جمع کرده و براي چاپ آماده کنند.

عمراني آثار چاپ‌نشده بسياري دارد
اسماعيلي ادامه داد: تا جايي که مي‌دانم چهار يا پنج عنوان کتاب در طول زندگي ايشان چاپ شد که از او به يادگار مانده است؛ ولي خليل عمراني آثار بسياري در قالب غزل، مثنوي و شعر سپيد دارد که اميدوارم به همت دوستان شاعر و پسر ارشد ايشان گردآوري شده و به چاپ سپرده شود.

اين شاعر درباره شجاعت عمراني در دفاع از اعتقاداتش گفت: خليل عمراني دغدغه‌هاي مقدسي داشت که بخش عمده‌اي از آن، دفاع از ارزش‌هاي انقلاب و آرمان‌هاي حضرت امام (ره) بود. ايشان در دفاع از انقلاب با کسي رودربايستي نداشتند و تمام قد از انقلاب دفاع مي‌کردند و سعي مي‌کردند دست شاعران جوان را بگيرند و بر سفره اهل بيت و خاندان رسالت بنشانند.

وي با اشاره به جايگاه ادبي اين شاعر انقلاب اظهار داشت: ايشان در حوزه شعر آئيني، در حوزه شعر انقلاب و همچنين در حوزه ادبيات معاصر چهره نام‌آور و شاخصي هستند. توانمندي‌هاي ادبي ايشان هنوز مکشوف نيست و مغفول واقع شده است. اميدوارم فرصتي دست دهد تا شاعران جوان در آثار اين بزرگوار مطالعه کنند و با تامل و دقت نظر بيشتر، آثار ايشان را تحليل و براي نسل امروز تبيين کنند.

اسماعيلي گفت: ان‌شاءالله خداوند اين عزيز بزرگوار را با صديقين و صالحين محشور کند و به ما نيز توفيق اين را عطا کند که بتوانيم در قدرداني و حرمت‌شناسي اين دسته از عزيزان تلاش کنيم.

نظر شما