دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۸۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
رييس کميسيون فرهنگي شوراي شهر گفت: نزديک به يک دهه شهر دست ما مديران شهري بود و در اين مدت غفلت کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار شهر ، مرتضي طلايي امروز در سمينار هويت در شهر اسلامي - ايراني که در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد ، اظهارداشت: هزينه هايي که درحال حاضر در زمينه هاي مختلف پرداخت مي کنيم به دليل  بي توجهي به فرهنگ ناب اسلامي - ايراني خودمان است.

 

رييس کميسيون فرهنگي ، اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين که بيشتر انقادها به نابساماني هويتي تهران به عملکرد گذشتگان تاکيد دارد ، گفت: اين درحالي‌ست که نزديک به يک دهه شهر دست ما مديران شهري بوده و بايد پرسيد تاکنون چه کرده ايم؟ و صادقانه بايد پاسخ داد، غفلت کرده‌ايم.

  

کليد واژه «ما» در مناسبات شهري کم رنگ شده است

  

وي با انتقاد از وضعيت موجود فرهنگي در شهر تهران گفت : امروز احساس مسئوليت جمعي و به طبع آن توجه به کليد واژه « ما » در مناسبات شهري کم رنگ شده و افراد به جاي کار جمعي ، اقدام فردي و منافع شخصي را به ديگر مسايل ترجيح مي دهند.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص تدوين مولفه هاي شهر اسلامي - ايراني و بيان تعريف هويت شهروندي مسلمان در شهر تهران ، تعميق اخلاق و کرامت اسلامي و انساني را از مهم ترين شاخص هاي شکل گيري شهر با اين رويکرد عنوان کرد.


وي اعتماد را در مديريت شهري رکن اساسي مشارکت شهروندي عنوان کرده و دفاع از ارزش ها ، باورها و هنجارهاي شهري منطبق با اصول اخلاق شهروندي و توجه و علاقمندي به هنر هاي اصيل اسلامي – ايراني در زيبايي و منظر شهري را از مهمترين عوامل پيشرفت در چنين شهري دانست.


رئيس کميسوين فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه با تقدير از اقدامات شهرداري تهران در جهت تغيير رويکرد شهرداري از يک سازمان صرفا خدماتي و عمراني به يک سازمان فرهنگي و اجتماعي اظهار داشت: سامانه هاي مديريتي و نظارتي 137 و 1888 يکي از بهترين شاخص هاي اندازه گيري اعتماد و مشارکت شهروندان در اداره امور شهري است.


وي ادامه داد: امروز ما در شهر تهران داراي 374 پارلمان محلي هستيم ، يعني مديريت محلات را به مردم و از مردم واگذار کرده ايم و برنامه ريزي را منطبق با نيازمندي هاي شهروندان از پائين به بالا انجام مي دهيم. 

  

نبود مديريت واحد شهري مهم ترين مشکل مديريت شهري است 

 

طلايي يکي از مهم ترين مشکلات امروز مديريت شهري را نبود مديريت واحد شهري بيان کرده و ضمن انتقاد از برخي ناهماهنگي ها در شهر اظهار داشت: سليقه‌اي عمل کردن شهروندان و دستگاه هاي مديريتي ناشي از ضعف توسعه فرهنگي بالاخص در موضوع معماري و منظر شهري است.


وي ادامه داد: براي دسترسي به پيشرفت و عدالت پايدار توجه به مقتضيات محلي، تمرکززدايي، دموکراسي غيرمتمرکز، حکمروايي مطلوب، کوچک سازي و چابک سازي ساختارهاي متمرکز حاکميت، تقسيم کار ملي و محلي و توجه به حقوق مکاني الزاماتي گريزناپذير و بي بديل‌‎اند.


وي اهتمام به هويت ديني ، مذهبي و ملي را يکي از ارکان ، هويت شهروندي در شهر اسلامي – ايراني دانسته و اظهار داشت: شناسايي مشاهير و مفاخر علمي ، فرهنگي و بازخواني آثار بزرگان محلات در شهر اسلامي – ايراني به جهت توليد هويت‌هاي بومي ، مديريت بر تغييرات فرهنگي به ويژه در حوزه فن‌آوري‌‎هاي نوين با عنايت به وقوع تهديدات فرهنگي متنوع در ادبيات جنگ نرم از راهبردهاي قابل توجه در حوزه مسايل فرهنگي در اين شهر است.

  

خانه هاي مد و طراحي راه‌اندازي شود

طلايي ادامه داد: ضرورت توجه ويژه به موضوع سبک زندگي ناشي از تعاليم اسلامي – ايراني است که در بيانات مقام معظم رهبري به خوبي تبيين گرديده است. تشکيل خانه هاي مد و طراحي در سطح محلات منطبق با الگوهاي محلي با استفاده از طراحان صنعتي بومي و با شناخت از مولفه هاي اسلامي – ايراني پيشرفت از شاخص‌هاي قابل توجه در حوزه هاي اجتماعي است.

 


وي در پايان در اهميت راهبردهاي حوزه زبان و ادبيات در آگاهي دهي به شهروندان شهر تهران به اهميت برگزاري جشنواره ها و مسابقات استعداد يابي در حوزه توليد شعر ، موسيقي ملي مبتني بر اخلاق اسلامي ، طراحي جوائز ادبي در سطح محلي و منطقه اي و تدوين تاريخ شفاهي ، گويش ، لهجه ها و اداب و سنن شهر با عناصر فرهنگي اسلامي – ايراني اشاره کرد.


نظر شما