سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۸۴۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه در گفت‌وگو با شهر مطرح کرد/
مردم درخواست ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي‌ دارند اما با ايجاد گرمخانه هاي زنان در نزديکي محل سکونتشان مخالفت مي‌کنند.

رضا جاگيري معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار شهر پيرامون گرمخانه زنان اظهارداشت:  تعداد گرمخانه هاي زنان به دليل تبعات اجتماعي افزايش چنداني نداشته است زيرا اين اماکن مرکزي است که بي خانمان ها به آن مراجعه مي کنند و بايد مرکزي در شهر باشد تا بتوانند اين گونه افراد به آن مراجعه کنند.


وي افزود: با وجود اين که شهروندان مکرر درخواست مي دهند که به آسيب هاي اجتماعي رسيدگي کنيد اما هيچ يک از شهروندان به ايجاد اين گرمخانه ها در پيرامون منزل مسکوني شان راضي نيستند. بنابراين در حال مطالعه هستيم تا مکان مناسب تري را براي ايجاد اين گرمخانه ها در نظر بگيريم. 

 

جاگيري پيرامون دلايل مخالف شهروندان از احداث اين گرمخانه ها در نزديکي محل سکونتشان گفت: علت اين که شهروندان با ساماندهي اين افراد در گرمخانه هايي در پيرامون منزلشان حتي در جنوب شهر مخالف هستند اين است که تعداد بالايي از اين افراد معتاد هستند و در نتيجه براي تهيه مواد، يا مصرف مواد رفتارهاي پر خطري را از خود به نمايش مي گذارند. تمامي اين موارد منجر به نارضايتي شهروندان مي شود.

 

به دنبال حل مشکل هستيم اما زمان مي‌برد

 

معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، تصريح کرد: در واقع به دنبال فرآيند سهل تري هستيم تا هم تبعات اجتماعي اين کار را کاهش دهيم و هم ساماندهي مناسب و در دسترسي براي افراد نيازمند به اين گرمخانه ها صورت دهيم.


وي افزود: اکنون ما در حال مطالعات بيشتر هستيم تا آسيب هاي اجتماعي ناشي از ايجاد اين گرمخانه ها به حداقل کاهش يابد، اين امر هر چند که زمان بر است اما بايد اتفاق بيفتد.

 

شبانه‌روزي شدن گرمخانه ها راهکار مقطعي شهرداري

 

جاگيري پيرامون راه حل مقطعي براي زنان کارتن خواب ونيازمند به خدمات گرمخانه ها تا زمان گسترش گرمخانه ها گفت: فعلا به صورت مقطعي مرکز زنان را با شبانه روزي بودنشان افزايش ظرفيت داده ايم تا بتوانيم آسيب ديده هاي اجتماعي و کارتن خواب ها را ساماندهي کنيم تا مطالعات اين طرح به اتمام برسد.


 

وي در مورد تغيير تصوير از گرمخانه ها در ذهن مردم گفت: رسيدگي به اين امر نيازمند اطلاع رساني بين شهروندان است تا مشارکت شهروندي در اين رابطه افزايش يابد و آسيب ديده هاي اجتماعي ديده شوند.


وي ادامه داد: شهروندان بايد درک کنند که بهر مندي از حقوق شهروندي حق شرعي و قانوني اين افراد است. بايد به شهروندان اطلاع داد که نگاهي انسان محور به اين افراد داشته باشند تا اين افراد به زندگي عادي خود برگردند.

 

تدوين لايحه اي براي تغييرات وضعيت گرمخانه‌ها

 

معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، تاکيد کرد: تغييراتي را که به ناچار در بحث گرمخانه زنان ايجاد کرده ايم هنوز به آن حدي نرسيده است که راجع به آن تصميم گيري شود.  بنابراين درحال حاضر به اين نتيجه نرسيديم که لايحه اي را به شوراي شهر مبني بر اين تغييراتي ارائه دهيم. اگر نياز باشد از شوراي شهر در اين زمينه کمک مي گيريم. هر چند که شوراي شهر مکرر براي همکاري با ما اعلام آمادگي کرده است.


وي بزرگترين مشکل گرمخانه ها را اعتياد بسياري از مراجعه کنندگان اين مراکز عنوان کرد و افزود: با توجه به اين شرايط ضروري‌ست اين افراد را به مراکز ترک اعتياد ارجاع داد. در واقع اولين اقدام براي اين افراد ترک اعتياد و سپس توانمند سازي شان است.

 

ظرفيت گرمخانه‌ها پر شده است

 


جاگيري گفت: بعد از سال 85 که تعدادي از کارتن خواب هاي تهران بر اثر سرماي هوا جان خود را از دست دادند 3 گرمخانه در سطح شهر تهران ايجاد شده است.


معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، ادامه داد: گرمخانه خاوران به صورت اسمي 400 نفر و بهمن و وصال هر يک به صورت جداگانه 200 نفر ظرفيت دارد، اما ظرفيت عملي تمامي اين گرمخانه ها تا 1500 نفر نيز است.


وي اظهارداشت: متاسفانه ظرفيت گرمخانه هاي ما پر شده است و در صدد هستيم گرمخانه هاي کوچک با ظرفيت هاي کم را در سطح مناطق 22 گانه تهران راه اندازي کنيم.

 

جاگيري تاکيد کرد: بحث ايجاد بانک اطلاعاتي براي اين افراد در دستور کار ما قرار دارد. فعلا با همين تعداد اندک کار ايجاد بانک اطلاعاتي را شروع کرده ايم. اطلاعات به دست آمده از اين افراد در بحث تدوين اطلس آسيب هاي اجتماعي کارآمد و موثر است.

 

آسيب ديده ها را از چرخه آسيب خارج مي کنيم

 

معاون خدمات اجتماعي اداره رفاه گفت: در گذشته امکانات مددکاري اوليه را براي اين افراد در نظر داشتيم اما در حال حاضر مددکاري ثانويه براي اين افراد انجام مي گرد و آنهايي را که امکان بازگشت به دامان خانواده و خارج شدن از چرخه آسيب را داشته باشند، کمک مي کنيم. اين مورد را به صورت جدي پيگيري مي کنيم و در سال 92 به صورت جدي تر برنامه هايي را در اين مورد اجرامي کنيم.

 

ورود زير 18 سال ممنوع

 

وي در مورد تفکيک بزرگسالان و کودکان در اين گرمخانه ها به منظور کاهش آسيب گفت: در اين گرمخانه ها افراد زير 18 سال را پذيرش نمي کنيم بلکه اين افراد را به بهزيستي انتقال مي دهيم. براي سالمندان نيز نمي توانيم به صورت جداگانه گرمخانه اي را براي آنها از نظر اين که توانمندي لازم را ندارند و يا بعضا معلوليت هايي را دارند در نظر بگيريم اما در همين گرمخانه هايي که احداث کرده ايم بخش جداگانه اي را به سالمندان اختصاص داده ايم.

نظر شما