شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۸۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد با بيان اين‌که شخصا اعتقادي به پرداخت نقدي يارانه مطبوعات ندارم، گفت: رسانه مستقل به دنبال يارانه نمي‌رود.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، محمدجعفر محمدزاده عصر ديروز در جمع مديران مسئول و سردبيران نشريات و خبرگزاري‌هاي استان کهگيلويه و بويراحمد اظهار کرد: پرداخت يارانه نقدي به رسانه‌ها به شدت به اين حوزه تأثيرگذار در کشور آسيب وارد مي‌کند و بايد فکر جديدي در اين‌باره شود.
 
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه اصلاح آيين‌نامه تغيير در نحوه پرداخت يارانه به نشريات در دستور کار است، گفت: بنا داريم تا يارانه به جاي پرداخت نقدي به يک نشريه، صرف کارهاي زيرساختي در حوزه نشريات و رسانه شود تا مشکلات اين حوزه به صورت پايدار برطرف شود نه موقت.

محمدزاده با بيان اينکه تغيير در آيين‌نامه پرداخت يارانه نقدي به احتمال زياد به اين دولت نمي‌رسد، ادامه داد: اميد است دولت بعدي اين اصلاحيه را دنبال کند تا يارانه نشريات صرف امور زيربنايي فعاليت‌هاي مطبوعاتي شود.

وي به ميزان پرداخت يارانه نقدي به نشريات در هر دولت اشاره کرد و ابراز داشت: در يک دولت که 2 دوره روي کار است، حدود 400 ميليارد تومان به نشريات پرداخت مي‌شود و اين در حالي است که با اين پول هنگفت مي‌شود همه مشکلات رسانه‌ها در کشور را يکجا برطرف کرد.

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: وقتي اين حجم پول به ريز تقسيم مي‌شود، شاهد هستيم که همچنان مشکلات رسانه‌ها پابرجا است زيرا يک ميليون توماني که به حساب يک نشريه واريز مي‌شود کاري نمي‌تواند بکند ولي اگر با اين مبلغ کارهايي چون توزيع رايگان نشريات، دامنه و پهناي باند رايگان، احداث چاپخانه و کارهايي از اين دست را انجام دهيم، مشکلات اين حوزه به حداقل مي‌رسند.

*مبلغ يارانه نشريات از 84 تاکنون افزايشي نداشته است

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه در همين 2 سالي که اين مسئوليت به من واگذار شده، هزار و 500 نشريه را مجوز داديم، گفت: اين آمار با 15 سال قبل از دولت برابري مي‌کند.

وي بيان کرد: با وجود اين افزايش کمي نشريات ولي شاهد هستيم که مبلغ اختصاص يافته براي پرداخت به نشريات از ابتداي دولت نهم تاکنون هيچ تغييري نداشته است.

محمدزاده عنوان کرد: اگر زماني حدود 40 ميليارد تومان يارانه را در طول سال بين 2 هزار نشريه تقسيم مي‌کرديم، اکنون اين رقم را بايد بين پنج هزار نشريه توزيع کنيم که به تبع اين کاهش يارانه به اين علت است.

*رسانه‌اي کردن موضوع کاهش يارانه نشريات سراسري کار درستي نبود

محمدزاده در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به نامه برخي از مديران مسئول نشريات به رئيس جمهور در مورد کاهش يارانه آن‌ها، اين کار را صحيح ندانست و گفت: شرايط اقتصادي کشور در سال جاري شرايطي ويژه بوده که در اين اوضاع برنامه ما واريز کامل يارانه نشريات استاني و پرداخت 45 تا 50 درصدي نشريات کشوري بوده است.

وي يادآور شد: علي‌رغم ادعاي برخي نشريات در مستقل بودن و غيردولتي بودن، شاهد هستيم که با کاهش بخش از يارانه دولتي به اين نشريات، اعتراض مي‌کنند و به رئيس جمهور نامه مي‌نويسند.

محمدزاده تأکيد کرد: در دوران تصدي من هر نشريه‌اي که منتشر شده، يارانه گرفته ولي در اعمال ضرايب بدون شک نمي‌توان ادعاي نبود اشتباه را داشت.

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به درج آگهي‌هاي دولتي در هفته‌نامه‌ها گفت: اين کار هيچ منعي ندارد و به جز مناقصه‌ها که زمان براي آن‌ها اهميت دارد در ساير آگهي‌ها و گزارشات، ساير نشريات علاوه بر روزنامه‌ها نيز مي‌توانند اين آگهي‌ها را مطابق تعرفه چاپ کنند.

نظر شما