دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۷
کد خبر: ۵۸۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۶
نگاهي به کتاب "سيرت جاودانه" از علامه عاملي/
کتاب «سيرت جاودانه» ترجمه و تلخيص «الصحيح من سيرة النبي الاعظم(ص)» نوشته علامه سيدجعفر مرتضي عاملي با ترجمه محمد سپهري، در دو جلد توسط پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، اين دوره دو جلدي که به‌ تازگي براي ششمين بار بازنشر شده، يکي از معتبرترين و کامل‌ترين کتب تاريخ اسلام است که در 3041 صفحه به نقل و بررسي رويدادهاي تاريخي دوران پيامبر اسلام (ص) پرداخته و از منابع بسياري در اين راه سود جسته است.

در نگارش اين کتاب که با حمايت سازمان بسيج شهرداري تهران انتشار يافته،‌ از منابع بسيار متنوعي از قرآن کريم گرفته تا عجائب‌المخلوقات زکريا قزويني استفاده شده است. فهرست منابع اين مجموعه حاکي از رجوع به 743 منبع فارسي و عربي است.

نويسنده در جلد اول كه از شش بخش تشكيل شده، به بررسي سيره پيامبر صلي‌الله عليه و آله از آغاز تا پايان جنگ مي‌پردازد. بخش اول با عنوان «مباحث مقدماتي» كه داراي هشت فصل فرعي است، تصوير مغشوشي را كه روايات عامه از سيماي پيامبر (ص) ترسيم كرده‌اند، نقد و ريشه‌هاي سياسي پيدايش اين روايات و نحوه بسط تاريخي و تثبيت آن‌ها را بيان مي‌کند.

در بخش دوم جلد اول با عنوان «پيش از بعثت» كه چهار فصل دارد، به مباحثي چون اوضاع شبه جزيره عربستان پيش از ظهور اسلام، دوران كودكي و جواني پيامبر (ص)، ازدواج آن حضرت با خديجه و ولادت حضرت فاطمه (س) و صحت و سقم ازدواج دو دختر پيامبر به نام‌هاي رقيه و ام كلثوم با عثمان پرداخته است. بخش سوم با عنوان «از بعثت تا هجرت (مسلمانان) به حبشه»، بخش چهارم با عنوان «از مسلماني حمزه تا بيعت عقبه»، بخش پنجم با عنوان از «مكه تا مدينه» و بخش ششم با عنوان «از ورود به مدينه تا پايان جنگ بدر» ديگر بخش‌هاي جلد اول اين مجموعه دو جلدي‌اند.

جلد دوم اين كتاب نيز شامل بخش‌هاي هفتم تا سيزدهم با عناوين «از بدر تا احد»، «جنگ احد و پيامدهاي آن»، «شخصيتها و حوادث»، «از احد تا بني نضير»، «جنگ با بني نضير» و «از اخراج بني نضير تا نبرد خندق» است. نويسنده در بخش سيزدهم که بخش پاياني اين کتاب است نيز به طور مفصل به جنگ احزاب پرداخته است. اين کتاب سيره پيامبر را تنها تا پايان جنگ احزاب، يعني سال چهارم يا پنجم هجرت گزارش كرده است.

در فصل دوم از جلد دوم اين مجموعه که «پيمان‌شکني يهوديان و ترورهاي منظم» نام دارد، درباره موضع پيامبر (ص) در قبال يهود آمده است: «رسول اکرم (ص) به‌ منظور جلوگيري از از وقوع جنگ خانگي در پايگاه جديد خود، در مقابل مخالفت و دشمني‌هاي يهود صبر کرد تا اينکه پيمانه صبرش لبريز شد و مسلمانان دريافتند که قوم يهود به زعم خود از مشکلات و گرفتاري‌هاي مسلمانان سوءاستفاده کرده، روزبه‌روز بر تهديدات خويش بر ضد پيامبر (ص) مي‌افزايند ... خصوصا اينگه دشمن توطئه‌گر و کينه‌توز در قلب جامعه اسلامي زندگي مي‌کرد و همه نقاط ضعف و قوت مسلمانان را مي‌دانست و منتظر فرصت بود تا ضربه نهايي خويش را وارد سازد ... از اين رو ضرورت داشت که به جاي مدارا، گذشت و تسامح،شيوه تعامل با اين دشمن را بر اساس درايت و عدالت ساماندهي کرد. به مصلحت مسلمانان نبود که يهوديان آزادانه به فساد و تباهي بپردازند، همه پيمان‌هاي خود را نقض کنند و هر جا و هرگونه که بخواهند به مسلمانان ضربه وارد کنند. بايد به هرگونه تجاوزي بر ضد اسلام به صورت کوبنده و بر پايه حکمت و عدالت پاسخ داد و پيش از آن که پشيماني سودي نداشته باشد، به مقابله توطئه‌هاي يهود رفت.»

چاپ ششم مجموعه دو جلدي «سيرت جاودانه» ترجمه و تلخيص کتاب الصحيح من سيرة النبي الاعظم (ص) نوشته علامه سيدجعفر مرتضي عاملي با ترجمه محمد سپهري، در دو جلد توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به‌تازگي در شمارگان 5000 نسخه و با قيمت 17500 تومان منتشر و عرضه شده است.

نظر شما