دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۱
کد خبر: ۵۸۵۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
در سال ده ها فيلم ساخته مي شود، اما هيچ کدام اينقدر رسانه اي نشده و مورد توجه قرار نمي گيرند.

به گزارش شهر و به نقل از فرهنگي مشرق، اوايل امسال مقدمات ساخت فيلمي درباره برهه کوتاهي از زندگي شهيد چمران؛ به عنوان يکي از پروژه هاي فاخر سينماي ايران به گوش رسيد.

 

ماجرا از اين قرار بود که ابراهيم حاتمي کيا، قصد داشت آخرين ساعت هاي زندگي اين شهيد بزرگوار را با نگاه خاص خودش جلوي دوربين ببرد.

 

از اولين روزها حتي زماني که تدارکات گروه سازنده در مرحله پيش توليد بود، اخبار اين پروژه تمام و کمال در رسانه هاي گوناگون منعکس مي شد. همه مي دانستند که عوامل اين پروژه چه کساني هستند، چه زماني کليد مي خورد، داستان فيلم از چه قرار است، چه کساني براي نقش ها تست داده اند، لوکيشن ها کجا خواهند بود و ... کوچکترين اتفاقي تبديل به خبري مهم شده و بر خروجي رسانه ها قرار مي گرفت.

 

پروژه فاخر حاتمي کيا قدم به قدم پيش مي رفت و اخبارش هم ثانيه به ثانيه مخابره مي شد. تا اين که يک تيتر جالب تعجب همه را بر انگيخت: "بازيگر نقش چمران، پروژه را نيمه کاره رها کرد!"

 

فريبرز عرب نيا بنا به دلايلي که دقيقا موضوع آن مشخص نيست، حاضر نشد در آخرين سکانس هاي فيلم حضور يابد و گروه را ترک کرد. اين يعني داغ ترين خبر براي تمام رسانه ها و شلوغ شدن بازار شايعه و به حاشيه کشيده شدن فيلم و عواملش! حاشيه اي که به اعتبار فيلم و کارگردانش هم لطمه زد.

 

در سال ده ها فيلم ساخته مي شود، اما هيچ کدام اينقدر رسانه اي نشده و مورد توجه قرار نمي گيرند. اگر حتي بخواهيم از بعد معنوي به اين موضوع نگاه کنيم، مي توان از فيلم محمد(ص) نام برد که آن هم يک فيلم فاخر است و در بازه زماني مشابه با چمران در حال توليد بود اما هرگز مثل چمران در کانون توجه قرار نگرفت.

 

سوال اينجاست که آيا واقعا لازم است مردم در جريان تمام کم و کيف يک فيلم قرار بگيرند؟ اين که گريم فلان بازيگر به چه شکل است يا بهمان بازيگر چقدر دستمزد گرفته، يا هر چيز ديگري؟ آيا اين اطلاعات دادن بدون حساب و کتاب به گير افتادن در تور حواشي مي ارزد؟

 

آنچه مسلم است، اين فيلم اگر در سکوت خبري ساخته مي شد، مشکلاتي که ميان کارگردان و بازيگر اصلي پيش آمد، دردسر ساز نشده و ارزش و اعتبار فيلم خدشه دار نمي شد. نه پاي "هفت" به ميان مي آمد، نه کسي مجبور بود افشاگري کند و نه شايعه اي در کار بود. همه چيز در سکوت روال خود را طي مي کرد و شايد اصلا مشکل ميان اين دو رفع و رجوع مي شد.

نظر شما