يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۱
کد خبر: ۵۸۵۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
مدير کل حقوقي شهرداري تهران گفت: هر گونه تغيير کاربري در پارک پرديسان جرم محسوب مي شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، نادر نوروزي در مورد وضعيت کنوني پارک پرديسان اظهار کرد: در حال حاضر براي جلوگيري از تغيير کاربري در پارک پرديسان، دادخواستي به ديوان عدالت اداري ارائه شده است بخشي از آن در مورد ابطال مصوبه هيئت وزيران پيرامون فروش پارک پرديسان بوده که هماهنگي هاي لازم با ديوان عدالت اداري انجام شد.

 

وي ادامه داد : با هماهنگي هاي صورت گرفته دستور موقت ديوان عدالت اداري مبني بر توقف عمليات اجرايي فروش پارک پرديسان صادر شده است و در مرحله بعدي بايد مصوبه هيئت وزيران به بخش هيئت عمومي ديوان عدالت اداري ارائه شود تا در آنجا با بررسي هاي لازم در صورتيکه مغايرتش با قانون به اثبات برسد، ابطال خواهد شد.

 

مدير کل حقوقي شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنانش در مورد آمادگي شهرداري تهران براي حفظ و نگهداري و همچنين خريد پارک پرديسان، خاطرنشان کرد : در خصوص خريد پارک پرديسان سازمان املاک و مستغلات شهرداري تهران بايد تصميم گيري کند و در اين مورد اين طرح بايد به تصويب شهردار تهران و شوراي شهر تهران برسد و سپس مراحل خريد طي مي شود.

 

وي تاکيد کرد: در هر حال آن چيزي که مسلم است اين است که کاربري پارک پرديسان استفاده از فضاي سبز بوده و هر گونه تغيير کاربري ، قطع درخت و ... جرم محسوب شده و قابل تعقيب کيفري بوده و کسانيکه بخواهند اين اقدام را به انجام برسانند قابل پيگرد قانوني بوده و شهرداري تهران نيز به طور قطع پيگير است.

 

بنا بر اين گزارش، پيش از اين معصومه ابتکار رئيس کميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران در صحن علني شوراي اسلامي شهر نسبت به فروش پارک پرديسان توسط دولت هشدار داده بود. با اين حال محمدجواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز فروش پارک پرديسان را به شدت تکذيب کرده بود.

 

ابتکار چندي پيش با بيان اينکه قطعا فروش پارک با تغيير کاربري است و اين يعني تخريب فضاي سبز، اظهار کرد: براي همين شوراي شهر طرح شکايت از فروش پارک پرديسان را در ديوان عدالت اداري مطرح کرد و وکلاي شهرداري هم پيگير موضوع هستند.

 

مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري نيز در اين مورد با تاکيد بر اين که براساس مصوبه شوراي شهر تهران هر گونه ساخت و ساز در پارک پرديسان ممنوع است گفت بود که شهرداري به صورت کتبي تقاضاي خريد پارک پرديسان را داده و نامه‌نگاري‌هايي نيز در اين زمينه انجام شده است.

 

وي ادامه داد: اگر سازمان محيط زيست مي‌خواهد اين پارک را به بخش خصوصي واگذار کند آن را به شهرداري واگذار کند تا شهرداري آن را براي استفاده عموم آماده کند.

 

عبداللهي گفت: شهرداري قصد دارد که گونه‌هاي گياهي موجود در اين پارک را حفظ و جاهايي که نياز است را ترميم کند و در صورت واگذاري اقدامات لازم انجام مي شود.

 

بر اساس اين گزارش، ديوان عدالت اداري در پي شکايت برخي اعضاي شوراي شهر تهران در زمينه مصوبه فروش پارک پرديسان راي به لغو اين مصوبه داد و بر اين اساس سازمان حفاظت محيط زيست ايران که مالک پرديسان است ديگر حق فروش پارک را ندارد.

 

اين گزارش مي افزايد ، سازمان حفاظت محيط زيست در اسفندماه سال 89 از هيات دولت مصوبه ا‌ي دريافت مي‌کند که به اين سازمان اجازه مي‌دهد با حفظ منافع مردمي، پارک پرديسان را بفروشد. سازمان حفاظت محيط زيست بارها وجود اين مصوبه را تکذيب کرده است در حالي که اين مصوبه سال گذشته منتشر شد . شوراي شهر تهران بارها نگراني خود از وجود اين مصوبه را اعلام کرد و به دولت پيشنهاد کرد اگر در نگهداري پارک مشکل دارد مديريت يا نگهداري آن را به شهرداري تهران بسپارد. سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران نيز اعلام کرد آماده رسيدگي به پارک پرديسان است.

 

بر اساس اين گزارش، مديران شهر تهران حتي به دولت پيشنهاد کردند که مي‌توانند پارک را به قيمتي بالاتر از قيمت مورد نظر آنها بخرند . همه اصرارهاي مديريت شهر تهران به انکارهاي سازمان حفاظت محيط زيست ختم شد. اما نگراني دوستداران محيط زيست و شوراي شهر خاتمه پيدا نکرد تا اينکه شوراي شهر به پيشنهاد کميته محيط زيست مصوبه حفاظت از پارک پرديسان را تصويب کرد و حتي پيشنهاد کرد که اين پارک به ثبت ملي برسد. زماني که همه اين تلاش‌ها بي‌نتيجه ماند شوراي شهر به ديوان عدالت اداري شکايت کرد و ديوان عدالت اداري نيز راي به لغو مصوبه دولت داده است.

 

نظر شما