دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۸۶۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
8 نامزد احتمالي رياست ‌جمهوري در حال حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارند اما تاکنون به طور رسمي حضور خود را براي انتخابات يازدهم رياست ‌جمهوري اعلام نکرده‌اند.

به گزارش شهر و به نقل از فارس مجمع تشخيص مصلحت نظام نهادي است که همواره به عنوان يکي از ارکان اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود و اعضاي آن را مقام معظم رهبري مشخص مي‌کنند.

 

بر اين اساس در انتخابات‌هاي گذشته نيز برخي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در بين چهره‌هاي اين مجمع بوده‌اند و اکنون که به ايام برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم نزديک مي‌شويم باز شاهديم که برخي از نامزدهاي مطرح، عضو اين نهاد هستند.

 

محسن رضايي، علي لاريجاني، غلامعلي حدادعادل، علي‌اکبر ولايتي، علي‌اکبر ناطق‌نوري، حسن روحاني، محمدرضا عارف و محمدرضا باهنر از چهره‌هايي هستند که اکنون به عنوان نامزد رياست‌جمهوري از آنها در برخي محافل نام برده مي‌شود.

 

 

البته هنوز هيچ‌يک از اعضاي اين مجمع به طور رسمي حضور خود را در انتخابات رياست‌جمهوري تأييد نکرده‌اند؛ اما همواره برخي گمانه‌زني‌ها و رايزني‌ها مبني بر ورود برخي از اعضاي مجمع در انتخابات آينده وجود دارد؛ آنچه مي‌خوانيد جواب‌هايي هست که اين نامزدهاي مطرح مجمع در پاسخ به نامزدي‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام کرده‌اند.

 

*حدادعادل: نامزد شدنم براي انتخابات رياست جمهوري مشخص نيست

 

 

حداد عادل در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينکه در انتخابات رياست جمهوري سال آينده نامزد مي‌شود يا نه، گفت: هنوز در اين زمينه به يک جمع‌بندي نرسيده‌ام و فعلاً معلوم نيست که چه تصميمي در اين مورد بگيرم.

 

*ولايتي: درباره کانديداتوري‌ام در انتخابات رياست ‌جمهوري بعداً صحبت مي‌کنم

 

 

علي‌اکبر ولايتي‌ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري آينده اظهارداشت: انشاء‌الله بعداً در ارتباط با اين موضوع صحبت مي‌کنم.

 

*محسن رضايي: صحبت از انتخابات فعلاً زود است

 

 

دبير مجمع تشخيص مصحلت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره کانديداتوري خود گفت: فعلاً صحبت از انتخابات زود است.

 

*دفتر ناطق‌نوري: ناطق‌نوري داوطلب انتخابات رياست جمهوري يازدهم نمي‌شود

 

 

همچنين در پي انتشار اخباري مبني بر «احتمال نامزدي حجت‌الاسلام علي‌اکبر ناطق‌نوري در انتخابات آينده»، مسئول دفتر وي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي فارس اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوري کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نمي‌شود.

 

*لاريجاني باز هم نامزدشدن در انتخابات رياست‌جمهوري را نپذيرفت

 

يکي از اعضاي فراکسيون رهروان ولايت نيز در گفت‌وگو با فارس به جلسه اخير اين فراکسيون اشاره کرد و گفت: در اين جلسه برخي اعضا بار ديگر از آقاي لاريجاني خواستند تا کانديد انتخابات رياست جمهوري شود ولي باز هم آقاي لاريجاني اين موضوع را نپذيرفت.

 

*روحاني به سؤال نامزدي‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري آينده پاسخ نداد

 

 

به گزارش فارس حسن روحاني نيز درحاشيه يک همايش در پاسخ به اين سوال که آيا از کانديداتوري ناطق نوري يا هاشمي رفسنجاني در انتخابات يازدهم رياست جمهوري حمايت مي کنيد، يا نه؟ افزود: افرادي که شما از آنها نام برديد اعلام کرده‌اند که در انتخابات آينده شرکت نخواهند کرد؛ روحاني همچنين به اين پرسش که آيا شما داوطلب انتخابات رياست جمهوري مي شويد، پاسخي نداد.

 

*عارف: براي کانديداتوري عجله ندارم/اگر خاتمي بيايد، من نمي‌آيم

 

 

به گزارش خبرنگار فارس محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات با تاکيد بر اين که براي اعلام کانديداتوري عجله اي ندارم، گفت: اگر آقاي خاتمي تصميم به کانديداتوري بگيرد، طبيعتاً بنده از کانديداتوري در انتخابات آينده انصراف خواهم داد.

 

*باهنر نامزدي خود را در انتخابات رياست جمهوري پيش رو تکذيب مي‌کند

 

  

 

 

دفتر محمدرضا باهنر طي اطلاعيه‌اي با تکذيب نامزدي وي در انتخابات پيش رو نوشت: اکثريت افرادي که در مظان نامزدي رياست جمهوري اسلامي هستند مورد احترام آقاي باهنر بوده و ايشان مانند سنوات گذشته با رعايت ادب و احترام نسبت به همه آنها بررسي سياسي انتخابات را با گروه‌ها و گرايش‌هاي مختلف آغاز نموده و با هدايت خداوند متعال و توجه ائمه معصومين (ع) بر اين باوريم که در اين دوره از انتخابات انشاءالله منافع و مصالح ملي زير سايه اسلام عزيز و تحت رهنمودهاي مقام معظم رهبري تامين خواهد شد.

 

*هاشمي?رفسنجاني: قانوناً منعي براي نامزدي در انتخابات ندارم اما من ديگر آمادگي ندارم

 

 

آيت?الله هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در واکنش به موضوع کانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در فضاي سياسي و رسانه?اي اظهارداشت: «قانوناً تاکنون هيچ منعي ندارد؛ ولي من ديگر آمادگي اين کار را ندارم، در دوره‌اي هم که آمدم، صد بار تأکيد کردم که ترجيح دارد انسان جوان‌تر و تازه نفسي وارد شود و ما حمايتش کنيم، شرايطي پيش آمد که مجبور شدم خودم را نامزد کنم والاّ براي من آن دوره اول کافي بود و بيش از اين لازم نبود.

 

همه حرف‌هايم را هم زدم و طراحي‌هايم را اجرا کردم و برنامه‌هايم را ريختم؛ بارها گفته بودم که نيازي نيست بيايم، الان هم اگر يک رئيس‌جمهور توانا با آراي بالا روي کار بيايد، من به عنوان يک مشاور تا آخر به او کمک مي‌کنم.»

 

*چه کسي به هاشمي پيشنهاد رياست‌جمهوري داد؟

 

 

البته شايد اينجا خالي از لطف نباشد که به کتاب خاطرات هاشمي نيز رجوعي داشته باشيم و اينکه چه کسي به هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات رياست جمهوري مطرح کرد؟

 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در کتاب خاطرات خود به اصرار رئيس قوه قضاييه براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري اشاره مي‌کند و در کتاب پايان دفاع آغاز بازسازي «خاطرات سال 67» خود مي‌نويسد: «من و آقاي موسوي اردبيلي مذاکره داشتيم؛ ايشان اظهار خستگي از شغل خود داشت و از مشکلات کار شورايي و کمي اختيارات و عدم تأييد قوي از طرف امام ناراحت است. ادامه کار به صورت مطلوب را مشروط به اختيارات بيشتر و تأييد صريح امام مي‌داند. اصرار داشت که من نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري را بپذيرم. به دفترم رفتم و تا ساعت دو بعد از ظهر کارها را انجام دادم».

 

*يک صندلي مجمع که از رئيس‌جمهور خالي شد

 

 

علي‌رغم اينکه برخي از چهره‌هاي مجمع در حال تصميم‌گيري براي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري و رئيس‌جمهور شدن هستند اما محمود احمدي‌نژاد تنها عضوي است که در حال خداحافظي با اين سمت است؛احمدي‌نژاد نيز که به عنوان رئيس‌جمهور عضو حقوقي مجمع است چند ماه ديگر با عنوان اين سمت در مجمع خداحافظي مي‌کند.

 

حال بايد ديد آيا رئيس‌جمهور آينده کشور از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام است يا خارج از آن؟ به هرحال پس از عبور از فتنه 88 اين اولين انتخابات رياست‌جمهوري است که برگزار مي‌شود و بنابر فرمايش مقام معظم رهبري آرامش بايد بر فضاي سياسي کشور تا انتخابات، حکم‌فرما باشد.

نظر شما