يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۸۶۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
معصومه آباد در گفت و گو با شهر:
رييس کميته نامگذاري معابر شوراي شهر تهران گفت: ماهيت ادوارد براون جهت تغيير يا عدم تغيير نام خياباني که به نام اوست، در حال بررسي گروه ويژه تحقيق است.

معصومه آباد در گفت و گو با شهر پيرامون تغيير نام خيابان "ادوارد گرانويل براون" که در مجاورت دانشگاه تهران قرار دارد، گفت: ماهيت ادوارد براون به عنوان کسي که نامش از سال 57 تا کنون بر يکي از خيابان هاي تهران است، گروهي ويژه جهت تحقيق فرستاده شده تا بررسي کند وضعيت قبلي و سابقه آن چيست.

 

رييس کميته نامگذاري معابر شوراي شهر تهران افزود: نتيجه اين بررسي در کمسيون مربوطه اعلام و تصميم لازم در مورد اين خيابان گرفته مي شود.

 

چندي پيش گروه تاريخ برهان طي نگارش نامه اي خطاب به شوراي شهر تهران از " رسالت پنهان براون در کنار ساير مأموريت‌هايش براي تحريف تاريخ ايران و بازنويسي آن براساس سياست‌هاي استعماري انگلستان" سخن گفته بود. سردار سيدمحمد باقرزاده مشاور عالي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح نيز براون را "يکي از جاسوسان با سابقه دولت بريتانيا و از مبلغان ويژه بهائيت در ايران و خارج از خوانده بود و به همين دليل از شوراي اسلامي شهر تهران خواسته بود با تعويض نام اين خيابان به نام شهيد طهراني‌مقدم جلوه‌اي از تبري و تولي خود را نشان دهد."

 

ادوارد براون پسر صاحب و رييس يک کارخانه کشتي سازي در نيوکاسل در شمال انگليس بود. اين مورخ، فارسي را نزد ميرزا محمد باقر بواناتي در لندن تکميل کرد. بزرگترين اثر مهم وي  تاريخ ادبيات است که قسمت اعظم مطالعات و تحقيقات اوست.




نظر شما