دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۸۶۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
رئيس شوراي شهر گفت: چشمگير بودن بودجه شهرداري به دليل اين بود که تصويب بودجه هر دو 2 بخش نقدي و غيرنقدي را اعلام کرديم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، مهدي چمران در سومين همايش فصلي مديران شهرداري پيرامون متمم بودجه شهرداري تهران و حرف و حديث هاي صورت گرفته پيرامون آن گفت: بودجه شهرداري در شوراي شهر در 2 بخش نقدي و غيرنقدي تصويب مي شود. زماني که متمم بودجه را تصويب و اعلام کرديم، اين 2 بخش را با هم جمع کرده و با هم اعلام کرديم که ناگهان يک جهش را در بودجه نشان داد و اين سبب شد عده اي فکر کنند شهرداري خيلي پولدار است.

 

وي افزود: شهرداري هر قدر پول داشته باشد، نسبت به وظايف و طرح هايي که بايد اجرا کند و خانه هايي که 20 سال در طرح مانده و بايد آنها را خريداري کند، به ارقامي بيشتر از اين نيز دارد.

 

رييس شوراي اسلامي شهر با اشاره به بودجه 91 شهرداري تهران گفت: 4 هزار و 300 ميليارد تومان بودجه در شوراي شهر تصويب شد که با احتساب متمم آن چيزي حدود 5 هزار ميليارد تومان شد. اين کل درآمدي است که شهرداري بايد تا آخر سال جاري محقق کند. درست است که بودجه غير نقدي اعتبار محسوب مي شود؛ اما آن را 2 تا 3 سال بعد مي گيرند و الان به دست نمي آيد.

 

چمران با بيان اينکه عده اي در جايي جلوي مردم مي گويند بودجه شهرداري 9 هزار و 200 ميليارد است که با متمم 11 هزار ميليارد مي شود و در واقع غيرنقدي را نيز محسوب مي کنند، اظهار داشت: آن وقت بعضي ها مي گويند وزارتخانه و سازمان ما مگر چقدر بودجه دارد؟ شهرداري اين همه پول دارد پس پولي به او نمي دهيم.

 

وي به هزينه ها و بدهي هاي شهرداري اشاره کرد و افزود: 3 سال پيش مبلغي که شهرداري بايد بابت خريد املاک واقع شده در طرح مي پرداخت، حساب کرديم که آن زمان 35 ميليارد تومان شد. اکنون نيز شهرداري 1700 تا 1800 ميليارد تومان به پيمانکاران بدهي دارد. براي آزادسازي بزرگراه امام علي (ع) نيز مبلغ زيادي پرداخت شد. البته مردم نيز مشکل دارند هرچند که شهرداري با آنها راه مي آيد و با اينکه مي دانم دستور داده شد بيش از قيمت معمول ملکشان را خريداري کنيد اما بعد از گذشت 6 ماه، افراد همان دو اتاق خود را هم نمي توانند خريداري کنند .

 

چمران دارا بودن روند بهتر اقدامات شهرداري در ديگر شهر هاي دنيا را منوط به اعتبار بالاي آن ها و قابل قياس نبودن با تهران دانست و اظهار داشت: اين چند روز که اين بحث ها مطرح شد، بودجه برخي شهرداري هاي کشور را جويا شدم. تبريز با احتساب سهامش 5 هزار ميليارد تومان، مشهد 5 هزار ميليارد تومان و اصفهان 3 هزار ميليارد تومان اعتبار دارند. خدا را شکر ، خيلي خوشحال شدم که در اين حد اعتبار دارند اما دلم براي تهران سوخت که 5 هزار ميليارد تومان اعتبار دارد آن هم با اين جمعيت گسترده و با حواشي آن که به تهران مي آيند. بعد فکر مي کنيم که بودجه تهران زياد است.

 

وي تصريح کرد: اعلام بودجه نقدي و غير نقدي شهرداري با هم، خوب است اما عده اي فکر مي کنند شهرداري پول زياد دارد و خداي ناکرده اسراف و تبذير و ريخت و پاش مي شود و حساب و کتاب ندارد. خواهشم اين است که فقط بودجه نقدي را اعلام کنيم. چه کار داريم که بگوييم 3 سال ديگر چقدر مي گيريم. اصلا معلوم نيست بگيريم يا نگيريم.

 

مهم ترين کار مديريت شهري طرح تفصيلي بود

وي در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت رعايت طرح تفصيلي اشاره کرد و گفت : طرح تفصيلي از مهم ترين کارهايي است که در شورا، شهرداري و شوراي عالي شهرسازي و معماري به وقوع پيوست و بعد از سال 49 تهران داراي طرح جامع و تفصيلي شد.

 

چمران افزود: همه مخارجي که صرف شده، وقت هايي که مشاوران و شهرداري براي اين طرح گذاشتند و جلسات متعددي که در شورا برگزار شد، نتيجه اش در زمان اجرا و صدور پروانه و اجراي ساختمان مشخص مي شود. آنجاست که عدالت و نتيجه کار و تلاش و دانش را را مي توان ديد. اما اگر آن را تغيير دهيم ، زحمات، دانش و تلاش و وقتي که براي طرح تفصيلي گذاشتيم به سادگي از بين مي رود و به مردم شهر ظلم کرده و بيش از همه بي عدالتي خود را نشان خواهد داد.

 

رييس شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان ساخت: درخواست من به عنوان درخواستي از سوي مردم تهران اين است که طرح تفصيلي را در مناطق، همانگونه که هست اجرا کنيم و اگر مشکلي دارد آن راعنوان نماييم. اين طرح يک طرح راهبردي است و قابليت اصلاح دارد.

 

چمران در پايان به متن نامه ارسال نشده شهيد مصطفي چمران به امام راحل اشاره کرد و گفت: شهيد چمران در اين نامه به امام خميني (ره) نوشته اند که دوست دارم مرتب شما را زيارت کنم و از اقداماتي که انجام داده ايم بگويم. اما بعد فکر مي کنم که اگر خدا بداند بهتر است. 

  

وي افزود : انشاءا... همه ما به گونه اي کار کنيم که در درجه اول رضايت الهي را جلب کنيم . اميدوارم اين توفيق ابتدا به من حقير و بعد به شما ارزاني شود.

نظر شما