شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۸۶۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
5 دي ماه بهرام بيضايي و 22 دي ماه هم دکترعلي رفيعي به دنيا آمده است.

به گزارش شهر و به نقل از ايسنا، دي ماه هم مصادف با سالروز تولد بهرام بيضايي است.اين هنرمند اين روزها در آمريکا به سر مي‌برد و در ابتدا به دعوت دانشگاه «استنفورد»، براي برگزاري يک دوره آموزشي به اين کشور سفر کرد.

 

بيضايي که سال 86 بعد از 10 سال دوري از فيلمسازي ، فيلم «وقتي همه خوابيم» را ساخته بود پس از آن قصد داشت تا ساخت ديگر فيلم‌نامه‌اش «مقصد» را آغاز کند هرچند اين فيلم‌نامه پروانه ساخت گرفت، ساخت آن با مشکلاتي روبرو شد و بيضايي بهتر ديد مدتي دست نگه دارد تا همچنان با فيلم‌هايي مانند «باشو غريبه کوچک»،«مرگ يزدگرد»، «چريکه تارا»، «کلاغ»، «سفر»، «مسافران»،«شايد وقتي ديگر»،«سگ‌کشي» و... يکي از کم‌کارترين و در عين‌حال اثر گذارترين فيلمسازان ايران باشد.

 

بهرام بيضايي مردي که نگران درختان اين کشور است، هنرمندي که از قطع درختان هزاران ساله اندوهگين است، چند سال پيش در سالروز تولدش مي‌گفت: «دهها فيلم نساخته‌ام تنها 9 فيلم بلند و سه فيلم کوتاه ساخته‌ام، هر چند براي ساخت همين فيلم‌ها هم تلاش بسياري کرده‌ام.مي‌خواستم از کارهايي که نکرده‌ام، بگويم اما آن قدر طولاني است که نه وقت و نه حوصله من و شما مجال پردختن به آن را نمي‌دهد و من هم قصد ندارم حرفهايم رنگ گلايه به خود بگيرد.»

 

بر اساس اين گزارش، بهرام بيضايي زاده پنج دي‌ماه 1317 درتهران، کارگردان سينما و تئاتر، نمايشنامه‌نويس، فيلمنامه‌نويس و پژوهشگر کشور است.

 

او علاوه بر کارگرداني و نمايشنامه‌نويسي در سينما و تئاتر، عرصه‌هاي ديگري چون تدوين، ساخت عنوان‌بندي و تهيه‌کنندگي را هم تجربه کرده است.

 

بيضايي از سال 1340 تاکنون 24 فيلم کوتاه و بلند را کارگرداني و يا تدوين کرده است که فيلم‌هاي سينمايي بلند «چريکه‌تارا»، «مرگ يزدگرد»، «باشو غريبه کوچک»، «شايد وقتي ديگر»، «مسافران» و «سگ‌کشي» از مهم‌ترين آثار او به شمار مي‌رود.

 

اين کارگردان که نوشتن 30 نمايشنامه را در کارنامه‌ کاري‌اش دارد، تاکنون هشت اجراي تئاتر نيز داشته است. اين هنرمند نگارش 51 فيلمنامه، پنج روايت و شش پژوهش را نيز در کارنامه خويش به ثبت رسانده است.

 

رفيعي کارگردان سينما و تئاتر ايران 22 دي ماه 74 ساله مي‌شود.

 

آخرين فعاليت سينمايي رفيعي ساخت فيلم «آقا يوسف» است.

 

اين هنرمند فعال عرصه‌ي تئاتر متولد 22‌ دي‌ماه 1317 در اصفهان است که تحصيلات خود را در فرانسه انجام داده، او در کارنامه‌ي کاري خود اجراي نمايش‌هايي هم‌چون «خاطرات جامه‌دار از زندگي و مرگ ميرزا تقي‌خان فراهاني»، «يک‌روز خاطره‌انگيز از زندگي دانشمند وو»، «عروسي‌ خون»، «کلفت‌ها»، «در مصر برف نمي‌بارد»، «خاطرات سال‌هاي شن» و ... را به ثبت رسانده و فيلم «ماهي‌ها هم عاشق مي‌شوند» اولين اثر سينمايي او به‌شمار مي‌آيد.

نظر شما