يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۳
کد خبر: ۵۸۶۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
گزارش شهر از تاثير فناوري‌هاي نو در کاهش ترافيک و تصادفات/
استفاده مدبرانه از تکنولوژي هاي نوين يکي از راه حل هاي کاهش ترافيک و تصادفات ناشي از آن است.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر، ترافيک، تصادف، دود و آلودگي ناشي از ازدحام خودروها و آرزويي که شهروندان براي ديدن شهري به دور از شلوغي و ترافيک دارند. در اين گزارش به معرفي تعدادي از تجهيزات ترافيکي مي پردازيم که به صورت مستقيم و يا غير مستقيم در کاهش ترافيک و تصادفات شهري اثرگذار هستند.

 

بنابراين گزارش، سرعت دليل اصلي تصادفات و تصادفات عامل اول مرگ هاي غير طبيعي در ايران است. به گونه اي که در صورت وقوع تصادف خودرو با عابر پياده با سرعت 30 کيلومتر در ساعت ريسک و کشته و يا مجروح شدن شديد عابر حدود 10 درصد است؛ در حالي که در سرعت 50 کيلومتر به 80 درصد افزايش مي يابد. بنابراين کنترل سرعت در تونل ها و بزرگراه هاي شهري و حتي در مسيرهاي جاده اي با تکنولوژي هاي امروزي امري پيچيده و نشدني نيست.

 

يکي از اين تکنولوژي ها براي ثبت سرعت و جلوگيري از وقوع تصادفات دوربين هاي سرعت سنج است. به طور کل اين دوربين ها شامل دوربين هاي لوپ، ويدئويي نور نامرئي (پسيو و اکتيو)، ويدئويي نور مرئي و راداري نسل سوم تقسيم مي شوند.

 

از ميان اين دوربين ها شايد مناسب ترين آنها سامانه نسل سوم باشد که هم ترافيک شمار دارد و هم مي تواند ميانگين سرعت ترافيک را با دقت بسيار بالايي مشخص کند.


 

http://up.ehsanavr.com/uploads/55-1356337999.jpg


مدير شرکت سازنده اين دوربين ها در ايران مي گويد: سامانه نسل سوم به صورت Online تخليه اطلاعات را انجام مي دهد. بخاطر کم بودن توان مصرفي برق سامانه با صفحاتي به نسبت کوچک انرژي خورشيدي تامين مي شود به همين دليل اين دوربين ها در تمامي مسيرها به سادگي قابل نصب و بهره برداري است. تکنولوژي پيشرفته سامانه هاي نسل سوم تخليه اطلاعات را با پهناي باند کم، مثل پهناي باند تلفن هاي همراه امکان پذير ساخته است.

 

وي در اين باره مي گويد: سامانه نسل سوم با بهره گيري از Data Fusion قابل تلفيق با تکنولوژي پردازش تصوير و پردازش اطلاعات را دارد که قادر به تفکيک خودروها و طبقه بندي در چند کلاس(نوع) است، همچنين مي تواند مسير را مانيتور کند. درنتيجه مي توان گفت که هر سامانه نسل سوم حقيقتا يک ITS است که همزمان اطلاعات، صوت و تصوير را با هزينه اي اندک در اختيار مي گذارد. اين سامانه در نقش يک کيوسک اطلاع رساني امکان ارتباط مستقيم کليه رهگذران را نيز با مراکز فراهم مي آورد که در ايجاد احساس امنيت در جاده ها نقش موثري دارد.

 

http://up.ehsanavr.com/uploads/77-1356280621.jpg


اين مدير مي گويد: در استفاده از دوربين هاي سرعت سنج بايد تخليه دوربين ها و ارسال برگ جريمه در کوتاه ترين زمان انجام شود تا فرهنگ رانندگي با سرعت مطمئنه هر چه سريعتر نهادينه شود.

 

شهرداري تهران يکي از مراکزي است که از اين دوربين ها جهت ارتقاء تجهيزات ترافيکي خود در قالب سامانه هاي هوشمند حمل و نقل استفاده کرده است، به گونه اي که 110 دوربين راداري ثبت تخلفات سرعت نسل سوم استقراري را در بزرگراه هاي تهران نصب نموده که در حال افزايش تا 200 دستگاه است.

 

شهرداري تهران مطالعات و بررسي هايي پيرامون بازدهي اين دوربين ها انجام داده است و به اين نتيجه رسيده که در بزرگراه هايي که با رعايت اصول فاصله محل نصب يعني هر 10 کيلومتر مجهز به دوربين راداري ثبت تخلفات سرعت نسل سوم استقراري شده اند، تصادفات مرگبار تا 80 درصد کاهش يافته است و به طور ميانگين شاهد 60 درصد کاهش تصادفات فوتي بوده اند.

 

دوربين هاي تردد شمار

يکي ديگر اي تجهيزات مورد بحث در اين گزارش دوربين هاي تردد شمار است.اگر زماني مسير عبور شما از اتوبان تهران کرج يا تونل رسالت و يا توحيد بود بايد به شما اطلاع دهيم که اين مسير ها مجهز به دوربين هاي تردد شمار TRAFICON) ) هستند.

 

بنابراين گزارش دوربين هاي تردد شمار در جاده ها، خيابان هاي شهري، تونل ها و بر روي دريا کاربرد دارند. اين دوربين ها به فيلمبرداري از مسير مي پردازند و در صورتي که در تونل دود وجود داشته باشد و يا در مسير شي خارجي مشاهده شود، وسيله نقليه اي بر خلاف مسير مشخص شده حرکت کند و يا اين که در گوشه اي توقف کند، گزارش اين عمل به صورت يک هشدار (Alarm) به مرکز کنترل فرستاده مي شود.اين دوربين ها مزيت هاي ديگري نيز براي شهر دارند.


http://up.ehsanavr.com/uploads/99-1356314843.jpg

 

مدير شرکت سازنده اين دروبين ها در اين باره مي گويد: سيستمي که اين دوربين ها دارند اطلاعات ترافيکي جاده را استخراج مي کند و مي گويد چه تعداد و چه نوع ماشين هايي و با چه سرعتي در حال عبور از مسير هستند. اما اين دستگاه در صورتي که ماشين ها از سرعت مجاز تخطي کنند تنها هشداري را به مرکز مي فرستد اما عکس برداري و سبک تخلف را ندارد.

 


وي در مورد کاربرد اين اطللاعات تصريح کرد: اين اطلاعات براي مهندسي ترافيک کاربرد دارد. اين دستگاه در واقع تغذيه کننده اطلاعات نمايشگرهاي شهري است که مسيرهاي پر ترافيک و کم ترافيک را نمايش مي دهد مثل ميدان هفت تير.

 

اين مدير مثالي را در مورد کارکرد اين دوربين ها ارائه مي دهد و مي گويد: در صورتي که شي خارجي در تونل يا خيابان باشد و خوردوها با سرعت زياد در حال عبور باشند طبيعي است که آن شي خارجي منجر به انحراف خودروها و حتي تصادف هاي زنجيره اي مي شود. اين دستگاه، خودرو نهايي را که به ديواره تونل برخورد مي کند يا از خيابان خارج مي شود را شناسايي مي کند و در نرم افزار در محدوده آن مربعي رارسم مي کند. سپس هشداري را به مرکز مي فرستد که در محدوده دوربين شماره x مثلا تصادف اتفاق افتاده است.يک اتفاق از چند دوربين رصد مي شود اما رصد يک دوربين به مرکز گزارش مي شود تا به صورت مداوم به مرکز آلارم فرستاده نشود.

 

کارگران مشغول کارند

محيط هاي شهري همواره شاهد عمليات عمراني هستند. در مسير اين کنده کاري ها گاه درست در کنار تابلو کارگران مشغول کارند کارگري ديده مي شود که به صورت مداوم بايد پرچم قرمز رنگي را به صورت مداوم تکان دهد. اين کار که به نظر ساده مي رشد اما ارتباط مستقيم با نجات تعداد نامشخصي از افراد دارد، بسيار خسته کننده است. ضمناين که اگر درست انجام نشود علاوه بر خطر وقوع تصادف، ترافيک هاي طولاني مدت را رقم مي زند.

 

بنابر اين گزارش دستگاهي به نام "پرچم زن" کار فردي را انجام مي دهد که هنگام عمليات عمراني مسئوليت تکان دادن پرچم را براي هشدار به رانندگان در مورد انجام عمليات عمراني بر عهده دارد.

 

اين عمل باعث مي شود علاوه بر حفاظت از جان افرادي که مشغول عمليات عمراني هستند به رانندگان نيز در مورد وضعيت جاده و يا خيابان بخصوص در شب هشدار دهد تا جان خود، ساير رانندگان و کارگراني که مشغول کار هستند به خطر نيفتد.

 

مدير شرکت سازنده اين دستگاه مي گويد: طبق آماري که پليس در مورد تلفات جاده اي اعلام مي کند تعداد کشته شدگان تصادفات بالا است. بخشي از اين تلفات به افرادي بر مي گردد که در سطح شهر ها و جاده ها در مورد انجام عمليات عمراني با تکان دادن پرچم به ساير رانندگان هشدار مي دهند که در اين محدوده فعاليت عمراني در حال انجام است. در عمليات عمراني اين کار يکي از کارهاي سخت است به اين دليل که تکرار يک کار خسته کننده است اما از اين نظر که تعدادي به اميد آن شخص با خيال راحت مشغول کار هستند و در صورت نبودن آن شخص جان آنها به خطر مي افتد، مهم است.

 


 http://up.ehsanavr.com/uploads/p-1356326329.gif

وي مي گويد: حتي اگر يک درصد تلفات جاده اي به اين دليل باشد با استفاده از دستگاه پرچم زن مي توان اين آمار را کاهش داد.

 

اين مدير در مورد مزيت هاي اين دستگاه گفت: اين دستگاه مکانيکي است و به همين دليل از انجام يک کار تکراري خسته نمي شود. ضمن اين که اين دستگاه بخاطر چراغي که در قسمت پاييني آن تعبيه شده است در ساعات شب مي تواند هشدار دهنده خوبي باشد و کارکرد بهتري داشته باشد. اين در حالي است که بسياري از کارگران حتي جليقه هاي شبرنگ را نيز هنگام انجام کار نمي پوشند.

 

سرعت بخشيدن به نصب گاردريل ها

انجام فعاليت هاي عمراني مثل نصب گاردريل ها در محيط هاي شهري يکي از فعاليت هايي است که منجر به بسته شدن خيابان ها و تشديد ترافيک مي شود.

 

اين در حالي است که نه انجام ندادن آن فعاليت عمراني خاص امکان پذير است نه ترافيکي که در اثر بستن آن محدوده خاص براي انجام عمليات عمراني ايجاده شده است در کلان شهر هايي مثل تهران قابل تحمل است.بنابراين شايد راه حل مناسب استفاده از تجهيزاتي باشد که اين کار را در کوتاه ترين زمان ممکن انجام دهد تا هم فعاليت هاي عمراني شهر انجام شود و هم شهروندان مدت زمان کمتري را در ترافيک هاي ناشي از فعاليت هاي عمراني سپري کنند.

 

دستگاه پايه کوب هيدروليک دستگاهي است که در گذشته کار دستگاه هاي پنوماتيک را در نصب گاردريل ها انجام مي داد. دستگاه هاي پنوماتيک در طول يک روز با تعداد کارگر بسيار زياد 80 پايه براي باندهاي BRT نصب مي کرد. اما با دستگاه پايه کوب هيدروليک در طول 8 ساعت 400 گارد ريل کوبيده مي شود.


 

http://up.ehsanavr.com/uploads/100-1356304934.jpg


در نتيجه در مدت زمان کمي اين دستگاه عمليات عمراني را انجام مي دهد و ساعات بستن خيابان هاي شهر را به علت انجام عمليات عمراني کاهش مي دهد.

 

سازمان ها و مراکز مربوطه با تدبير و انتخاب درست و به صرفه تجهيزاتي اين چنيني مي توانند ضمن کاهش تصادفات و ترافيک هاي طاقت فرساي شهري که آلودگي هوا و به عبارتي مرگ خاموش را نيز در کلان شهر ها تشديد مي کنند، هم آسودگي بيشتري را براي شهروندان فراهم کنند و هم هزينه هاي کمتري را به شهر و شهروندان تحميل کنند.

نظر شما