شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۸۷۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
رييس شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از تصميم بر جداسازي ري و شميران از پايتخت،گفت: با اين اقدام عدم وجود بالاشهري و پايين شهري تشديد و وضعيت عدالت اجتماعي بدتر خواهد شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، مهدي چمران در پنجمين جشنواره ملي و نخستين جشنواره بين المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در مديريت شهري اظهارداشت: فرهنگ استفاده از پژوهش بايد در کشور ما جا بيفتد چراکه اين فرهنگ در کشور ما ضعيف است و برخي اصولا اعتقادي به آن ندارند و برخي نيز با آن ضعيف برخورد مي کنند و از آن به خوبي استفاده نمي کنند.


وي با بيان اينکه بسياري از طرح‌ها هستند که روي آن مطالعه شده ، انرژي و پول صرف آن شده اما شايد نيم نگاهي نيز به آن نمي کنيم افزود : يکي از کارهايي که به شهر ضربه مي زند تکه تکه کردن و جز جز کردن شهر است . شهر مانند انسان موجودي زنده است که نمي تواند با جدا شدن اعضايش زنده بماند هرچند برخي موجودات مانند مارمولک با جداشدن بخشي از اعضاي بدنش مي تواند به حيات خود ادامه بدهد اما هميشه اينطور نيست.


رييس شوراي شهر افزود : سال هاي سال بر روي طرحي مطالعه شد و سال 49 طرح جامع مورد مطالعه قرار گرفت. سالها بعد و در سال 81 دوباره اين طرح مورد مطالعه قرار گرفت تا سال 90 که طرح جامع و تفصيلي هردو باهم به تصويب رسيد.


چمران اظهارداشت: اين طرح با همکاري بيش از 26 مهندس مشاور که همه داراي بهترين درجه علمي شهرسازي و معماري و تاسيساتي و ترافيکي و بودند تهيه شد تا نتيجه آن ، طرح جامع شهري باشد که شهر تهران را منسجم با ستون فقراتي که از شميران تا ري ادامه داشته باشد ببينند و تهران به اين شکل شهري پيوسته و غير قابل گسست باشد و همه آن را تاييد کردند.

 

   

از هم پاشيدن طرح جامع براي اجراي يک مصوبه معوقه 26 ساله
   

وي در ادامه گفت : اين طرح بيش از 30 جلسه در شوراي شهر و بيش از 20 جلسه در شوراي عالي معماري و شهرسازي مورد بررسي قرار گرفت تا به تصويب برسد و 3 جلسه نيز با حضور چند وزير و حتي يک جلسه نيز با حضور شخص رييس جمهور مستقيما بررسي شد تا ابلاغ شود اما در سال اول اجرا مي گويند ري و شميران از تهران جدا شود و اين يعني عدم فرهنگ استفاده از پژوهش و عدم اعتماد به پژوهش هاي انجام شده در مورد اين طرح.

  


رييس شوراي شهر تصريح کرد: اين موضوع نشان داد که يک مصوبه معوقه 25 - 26 ساله مي‌تواند تمام مطالعات شهرسازان ، دانشمندان و متخصصان را به هم بريزد و همه را از هم بپاشد و نتيجه آن مطالعات صفر شود.

 

دور ريختن مطالعات طرح جامع با چند کلمه زجرآور است 


چمران در ادامه با ابراز تاسف از اين مساله گفت: گاهي انسان از نظر ظاهري براي اين موضوعات ناراحت مي‌شود و گاهي وقتي علمي به آن فکر مي کنيم متوجه مي شويم که خيلي زجرآور و ناهنجار است که نتيجه همه اين فکرها را با چند کلام دور بريزند؛ نتيجه آن چيست؟ کسي نيز پاسخگو نبوده که اين کار چه ارتقاء شهري خواهد داشت و چه پيشرفتي از نظر آب و هوا و يا ترافيک دارد. آيا موضوع عدم وجود بالاشهري و پايين شهري حل مي شود يا تشديد مي شود و يا اينکه عدالت اجتماعي جلو مي رود يا بدتر خواهد شد.


وي افزود : اينجاست که مي بينيم بايد روي فرهنگ به کار گيري پژوهش کار کنيم و اينکه بايد چه کار کنيم تا بتوانيم از آن به درستي استفاده کنيم و اين مساله موضوع مهمي است که روي کشور و بر اقتصاد و سياست آن تاثير گذار خواهد بود.


رييس شوراي شهر اظهارداشت: اين موضوعات را در سطح شهر و دريچه آب و فاضلاب و برق و ... که سطح آن از خيابان بالاتر يا پايين تر است مي بينيم و يا پلي که مي زنيم و سيمان و آسفالت دور آن هميشه خوردشده است و يا آسفالتي که به جاي 15 سال بسيار کمتر عمر مي کند و همه و همه مسايلي است که در سطح شهر با آن برخورد داريم و هرکدام از آنها در ذهن و فکر انسان تاثير گذار است.


چمران با تاکيد بر اينکه پژوهش داراي ارزش است و بايد نتيجه آن حتما در جايي ملموس باشد گفت : طرح هاي نو خوب است اما بايد هدفمند و قابل اجرا باشد و به نتيجه برسد چنانکه در ارتباط با تونل رسالت ، توحيد و نيايش تحقيقات زيادي را ديدم که همه آنها با هم متفاوت است و در تونل نيايش از تجربه دو تونل قبلي استفاده شده و مطالعات عميقي براي آن صورت گرفته است.


وي افزود : براي اين تونل 26 نمونه مختلف طراحي تونل ارائه شد تا به نتيجه رسيد و امروز همه به عنوان کاري خوب و ارزشمند که داراي مبناي تحقيقاتي و مطالعاتي است و به نسبت تونل هاي قبلي با آنکه طول بيشتري دارد اما هزينه کمتري صرف آن شده است نگاه مي کنند.


رييس شوراي شهر درادامه با اشاره به ارزش تحقيقات و مطالعات در ساير کشورها گفت : وقتي قياس مي کنيم مي بينيم که کشورهاي پيشرفته از پژوهش هايي که انجام مي دهند بهترين استفاده رامي کنند و براي شناخت اين کشورها بايد به ميزان اعتباري که براي پژوهش ها قائل هستند توجه کنيم .


چمران اظهار کرد : در مسائل شهري فقط ظاهر و فيزيک شهر مهم نيست بلکه بايد به معنويت و روح شهر نيز توجه شود و اينکه مسايل اعتقادي و اسلامي از جمله مسايلي است که در کشور ما داري اهميت است.


وي با مثبت ارزيابي کردن برگزاري چنين جشنواره هايي ابراز اميدواري کرد تا ازاين جشنواره در پيشرفت استفاده کنيم و اين جشنواره ها بتواند موجب ارتقاء سطح شهري شود.

نظر شما