يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۸۷۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
مارک کوربيون مي گويد: در ابتدا مردم ايران در مورد کارفور صحبت مي کردند اما اکنون در مورد هايپراستار. مردم در حال پذيرش نام هايپراستار هستند. مي توان گفت بسيار موفق بوده ايم. فروشگاه ما بسيار مورد استقبال قرار گرفته است. به طور متوسط 15.000مشتري در هر روز، و زمان اوج کاري 100،000 بازديد کننده.

به گزارش شهر و به نقل از مشرق، يکي از برنامه‌ها و نقشه‌هاي دشمن در راستاي براندازي نظام جمهوري اسلامي همين ترويج مصرف‌گرايي در ميان مردم جامعه است. توسعه‌ اقتصادي بر مبناي سرمايه‌داري مصرفي، نسخه‌اي است که غرب براي اقتصاد خود پيچيده است و براي اينکه بتواند کشورهاي در حال توسعه را نيز به صورت بازاري براي مازاد محصولات توليدي خود درآورد و آنان را به خريد اين کالاها تشويق کند، چاره‌اي نمي‌بيند جز آنکه مصرف‌گرايي را به صورت ارزش براي آنان درآورد و آنجايي که ميل و هوس آدمي تحريک شود، ديگر جاي مقاومت و ايستادگي نخواهد بود و بدين ترتيب اين کشورها نيز دچار نوعي سرمايه‌داري مصرفي غير از سرمايه‌داري توليدي خواهند شد. (بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان جنوبي)
 
هايپراستار تهران؛ تجارت مخفي رژيم اسرائيل در ايران
هايپراستار تهران (نخستين فروشگاه زنجيره‌اي خارجي) در مهرماه سال 1388با حضور "بهروز عليشيري" رئيس سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي افتتاح شد. (اين فروشگاه با سرمايه گذاري واسطه‌اي توسط فرانسه صورت پذيرفته است به نحوي 75 كه درصد سهام آن متعلق به فرانسه و 25 درصد آن متعلق به يك اماراتي است كه در اين بين فرانسه نيز فردي كره‌اي را واسطه قرار داده است. البته در اين ميان اخبار ديگري نيز حاكي از آن دارد كه سهم شركت "كارفور" 25 درصد بوده وشريك قديمي اين شركت "مجيد الفُطيم" با آورده 75 درصدي متولي فروشگاه هايپراستار است. مجيد الفطيم صاحب يك شركت خصوصي خانوادگي مستقر در دبي است كه اين شركت از طريق يك شركت سرمايه‌گذاري مشترك اداره كليه فروشگاه‌هاي كارفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.)

در حال حاضر "مارک کوربيون" فرانسوي، مدير عامل شرکت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هايپراستار ايران است. بنيانگذار شرکت‌هاي مذکور، کشور آمريکاست که بيش از سه هزار و 500 شعبه در سراسر جهان با نام‌هاي‌ "هايپر بلک" تأسيس کرده است. سهامدار اصلي اين شرکت‌ها درکشورهاي حاشيه خليج‌فارس، کشور انگليس بوده و با نام‌هايي چون "سيتي سنتر" و "دي تو دي" راه‌اندازي شده است. فعاليت اين شرکت‌ها بر اصل «سود کمتر، مشتري بيشتر» قرار گرفته که در حقيقت تقليدي از همان مدل قديمي ‌فعاليت شرکت‌هاي امريکايي و اروپايي است. مارک کوربيون، همچنين در صفحه فيس‌بوکش، در معرفي خود، وابستگي‌ کاري‌اش به کمپاني کارفور را رسماً اعلام کرده و محل زندگي فعلي خود را نيز تفليس، پايتخت گرجستان و محل کار خود را در شهري در مرکز فرانسه معرفي کرده است.اما واقعيت چيست؟
اينها اطلاعاتي بود که از ظواهر امر به دست مي‌آيد ولي حقيقت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي "کارفور" چيز ديگري است. شرکتي که گرچه با نام اماراتي يا فرانسوي مشغول فعاليت است، اما اطلاعات به دست آمده، حکايت از "صهيونيستي"بودن اين شرکت دارد.


چندي پيش "آسوشيتدپرس " اعلام کرد: آرم‌"هايپراستار" آدم را ياد آرم "كارفور" مي‌اندازد. در آرم‌ هايپراستار علامت H در داخل الماسي قرار داده شده است، در حالي كه در آرم كارفور به جاي H حرف C قرار داده شده است. طراحي حروف نام فروشگاه نيز شبيه كارفور است. اين فروشگاه، كه آرم، فضاي گسترده انتخاب‌ و پاركينگ دو طبقه آن براي مشتريان كارفور در همه جا آشناست با نام‌هايپراستار افتتاح شده و شركت كارفور مدعي است ديگر ارتباطي با اين فروشگاه ندارد. مارك كوربيون، مديرعامل شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي‌هايپر استار، در رابطه با فعاليت اين فروشگاه در ايران چندي پيش گفته بودكه به دليل "مشكلات سياسي بين ايران و فرانسه "، كارفور از‌ هايپراستار خواسته است "فعلا " نام كارفور را در ايران مطرح نكند.

اين فروشگاه‌ها در ايران هايپر استار نام گرفتند؛ اما سؤال اين جاست كه اگر سرمايه‌گذاري از سوي معاونت سرمايه‌گذاري وزارت اقتصاد مشكل نداشته چرا اسم آن عوض شده است و چه طور جلب سرمايه‌گذاري با برند كارفور مشكل ساز نبوده اما نام آن مشكل‌زاست؟


علت استفاده از نام "هايپراستار" به جاي Carrefour”" چه بود؟
با اينکه ايده ساخت اين فروشگاه متعلق به کارفور بود اما با برند ماف (هايپر استار) در ايران کار شد و اين حرکت بسيار هوشمندانه بود. در جريان ساخت‌ هايپراستار از قول مقامات ايران گفته شد كه اين فروشگاه تحت ‌برند كارفور مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد اما پس از مدتي نام كارفور از روي اين فروشگاه برداشته شد. علت اين امر، سردي روابط ايران و فرانسه و تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران به دليل فعاليت هسته‌اي عنوان شد اما دلايل زير به واقعيت نزديک‌تر است:


اينجا هايپراستار در پايتخت جمهوري اسلامي ايران است!

1- فروشگاه زنجيره‌اي "كارفور" يکي از بزرگترين توزيع‌کنندگان كالاهاي اسرائيلي در جهان است. به همين خاطر، شعب اصلي آن در فرانسه، بارها با مخالفت‌هاي شديد از سوي مسلمانان همراه شد. در زمان جنگ غزه بارها مسلمانان و همچنين مسيحيان مخالف دولت نامشروع اسرائيل، شعب اين فروشگاه را در فرانسه اشغال کرده و شعارهايي در اين زمينه دادند که در نتيجه کارفور به دليل بايکوت از سوي مردم، با ضرر بي‌سابقه‌اي مواجه شد. 2- حضور اين برند در ايران ممکن بود با واکنش مراجع ديني مواجه شود و اين امر، براي مديران اين فروشگاه بسيار خطرناک بود. 3- نکته جالب اينجاست که براي اجتناب از فشارهاي سياسي در لاهور پاکستان نيز از اسم هايپراستار استفاده شده است. اين در حالي است که هيچ شعبه ديگري از اين مارک در ساير کشورها، با نامي غير از کارفور فعاليت نمي‌کند.
"كارفور" از بزرگترين توزيع‌کنندگان كالاهاي اسرائيل در جهان است که با برند "هايپراستار" در ايران فعاليت دارد


در زمان جنگ غزه، "کارفور" به دليل بايکوت مسلمانان، و همراهي مسيحيان مقيم فرانسه،با ضرر بي‌سابقه‌اي مواجه شد






حرکت اعتراضي مسلمانان و همراهي مسيحيان مقيم فرانسه به اقدامات فروشگاه کارفور و جمع آوري محصولات اسرائيلي از قفسه‌هاي فروشگاه. نکته قابل توجه در اين نسخه ويدئويي اين است که، معترضان، هيچ آسيبي را به فروشگاه مذکور وارد نکردند و پيام اعتراضي خود را با رعايت شؤون اسلامي اعلام کردند. اين اقدام، واکنش هاي بسيار مثبتي درخصوص تحريم کالاهاي اسرائيلي در افکار عمومي برجاي گذاشت.
پوستري در حمايت از ملت مظلوم فلسطين و تحريم کالاهاي اسرائيلي با شناسايي بارکد کالا

شرکت صهيونيستي کوور (Koor)، سهامدار شرکت کارفور
22 ژوئن، 2009 شرکت اسرائيلي کوور"koor" اعلام کرد: هيئت مديره کارفور مستقر در پاريس با خريد 25 درصد از سهام شرکت موافقت کرد. شرکت کوور در نظر دارد تا در آينده نزديک، تمامي سهام کارفور را خريداري کند. نکته قابل توجه در اين خصوص اين است که سايت بالاترين نيز در خبري، به گرايش صهيونيستي کارفور اشاره کرده است و در توضيح اين خبر مي‌گويد: اولين فروشگاه خارجي وحامي اسراييل در تهران، بي‌سروصدا به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اين در حالي است که سهامداران اصلي اين فروشگاه درفرانسه، صهيونيست‌ها هستند.
نقشه جغرافيايي شرکت‌هاي Carrefour در قاره‌هاي مختلف،9000 فروشگاه، در 26 کشور جهان؛ با 40.000 نفر کارمند


Lars Olofsson، مديرعامل فعلي "کارفور" وي پيش از قبول اين مسؤوليت، از مديران ارشد شرکت صهيونيستي "نستله" بود


Nochi Dankner (ميلياردر اسرائيلي): شرکت "کوور” در نظر دارد تا بزرگترين فروشگاه زنجيره‌اي اروپا (کارفور) را تصاحب کند و من مطمئن هستم که کارفور کسب و کار خود را در سطح جهان گسترش داده و سودآوري آن ادامه خواهد داشت. اکنون (سال 2009، سال تأسيس هايپراستار در ايران) سال خوبي است و ما در حال خروج از بحران اقتصادي هستيم. استراتژي ما، تصرف بازارهاي بين‌المللي از طريق نوآوري، کيفيت و خدمات است و منافع اين استراتژي شايسته بهترين نژاد (يهود) است.

آندرس موبرگ( Anders Moberg)در ژانويه 2007 مدير عامل شرکت MAF شد. وي درخصوص سرمايه گذاري در ايران گفت: از مصر تا پاکستان تحت پوشش بازارهاي ما خواهند بود ؛ که شامل ايران نيز مي شود و اين يعني دسترسي به 450 ميليون مصرف کننده. ورود ما به بازار ايران، "کارفور" را به اولين اپراتور هايپرمارکت در ايران تبديل خواهد کرد.به احتمال زياد کارفور بازار خوبي در ايران خواهد داشت که تا حدودي مربوط به اولين هايپر مارکت در اين کشور خواهد بود. گرچه بسياري به نتيجه به دست آمده چشم خواهند داشت تا همان کار را ادامه دهند ، اما اولين حرکت در بازار باعث رهبري کردن بقيه و الگوبرداري سايرين از او خواهد شد. مارک کوربيون (مديرعامل فعلي هايپراستار) در گفت‌وگو با "Thebusiness year": يکي از اهداف اصلي ما در ايران اين است که فروشگاه هاي زنجيره اي وابسته به دولت، شهرداري و ارتش را به ضعيف‌ترين وضعيت ممکن برسانيم. مارک کوربيون در گفت‌وگو با "Thebusiness year" مي‌گويد: در ابتدا مردم ايران در مورد کارفور صحبت مي کردند اما اکنون در مورد هايپراستار. مردم در حال پذيرش نام هايپراستار هستند. مي توان گفت بسيار موفق بوده ايم. فروشگاه ما بسيار مورد استقبال قرار گرفته است. به طور متوسط 15.000 مشتري در هر روز، و زمان اوج کاري 100،000 بازديدکننده.




سه عکس منتشرشده از مارک کوربيون، مديرعامل هايپراستار که چراغ‌خاموش، کار مي‌کند


پريسيلا، همسر و شريک مديرعامل فروشگاه هايپراستار

کوربيون مي‌افزايد: «ما با توافق با سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران، طي بيش از 10 سال، حداقل 350 ميليون دلار سرمايه‌گذاري مي‌کنيم. اين امر مستلزم افتتاح 10 فروشگاه ديگر است که البته هنوز پنج سال از اين قرارداد باقي مانده است. نکته مهم براي ما اين است که هيچ کشوري در خاورميانه چنين جمعيتي ندارد ( بيش از 70 ميليون نفر) و ما احساس مي‌کنيم ايران با داشتن جمعيتي بسيار جوان (که بيش از 60 درصد آن کمتر از 30 سال سن دارند) آينده خوبي دارد. پيش بيني ما براي پروژه‌هاي‌مان مدت 20 تا 30 سال است و اين، بدين معناست که ما براي مدت طولاني برنامه داريم. در حال حاضر بسياري از شرکت‌هاي خارجي، اول به ملاقات ما مي‌آيند، حتي قبل از ملاقات با اتاق بازرگاني و صنايع ايران!»

مديرعامل هايپراستار مي‌گويد: «در حال حاضر ما در حال رقابت با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي وابسته به دولت، شهرداري و ارتش هستيم (مانند رفاه، شهروند و اتکا) آنها با قيمت‌هاي يارانه‌اي با ما رقابت مي‌کنند و به همين دليل از فروشگاه‌هاي کوچک مهم‌ترند ولي ما تصميم داريم تا در يک برنامه بلندمدت، اين فروشگاه‌ها را به ضعيف‌ترين وضعيت ممکن برسانيم.»

وي تأکيد مي‌کند: «سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران، شهرداري تهران و وزارت بهداشت، کمک‌هاي زيادي به ما ارائه دادند و من از آن‌ها متشکرم.»

وي مي‌افزايد: «ما در نظر داريم تا فروشگاه‌هاي‌مان را در شيراز، اصفهان و مشهد افتتاح کنيم. به علت ارزاني زمين در شيراز، فروشگاه‌مان بزرگتر از تهران خواهد بود، در اصفهان نيز پروژه با 10 هزار متر مربع ساخته خواهد شد که مردم را از فاصله 100 کيلومتري فروشگاه براي بازديد جذب خواهد کرد و در مورد فروشگاه مشهد نيز اميدوارم دو برابر اندازه تهران باشد.»


سال افتتاح هايپر استار: 2009
تعداد کارمندان: 1000 نفر
ميانگين مشتريان در ماه: 365000 نفر
ميانگين بازديدکنندگان در ماه :1277500 نفر


مالکيت 100 درصدي بخش خصوصي خارجي در فروشگاه هايپراستار
در حالي كه خبر ها حاكي از مالكيت صد در صدي بخش خصوصي خارجي در اين فروشگاه دارد اما خبر هاي متناقص از اجاره 20ساله زمين از سوي شهرداري ونيز واگذاري هايپر استار پس از 10 سال به شهرداري دارد. ايازي معاون فرهنگي ـ اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينکه شهرداري تهران هيچ قرارداد يک ساله‌اي را با فروشگاه‌ها يا شرکت‌هاي تجاري ندارد، به «جوان» مي‌گويد: قراردادهاي يک ساله شهرداري تنها با ادارات يا در بخش خدمات است و قرارداد‌هاي ديگر ما عموماً طولاني‌مدت است. قرارداد اجاره ?? ساله بين شرکت ‌هايپراستار و شهرداري شبيه به قرارداد ترکمانچاي نيست؟ آيا اين زمين ارزش افزوده ندارد؟ به طور معمول قراردادها يک ساله است و حتي اگر طرف قرارداد ثابت باشد بايد به طورسالانه تمديد شود. به هر حال بر اساس قوانين موجود تاسيس چنين شركت هايي بايد با حد اكثر 49 درصد مالكيت خارجي و51 درصد طرف ايراني صورت گيرد كه حتي در صورت مستثني قرار دادن برخي موارد با هماهنگي معاونت سر مايه‌گذاري وزارت اقتصاد نياز به شفاف‌سازي در اين عرصه ضرورتي انكارناپذير است. چرا كه تجربه ايجاد چنين شركت‌هايي در منطقه با وجود اختياراتي فراتر از قانون هاي متداول خطر پول‌شويي را به مسؤولان گوشزد مي‌كند. علاوه بر اين نوع فعاليت اين شرکت و گسترش آن در نقاط مختلف و مهم‌تر از آن شفاف‌نبودن منبع درآمدي اين شرکت، حساسيت و مشکوک‌بودن فعاليت فروشگاه‌هاي وابسته به آن را دو چندان مي‌کند. گفته مي‌شود تنها بخش سوپر ماركت آن با 53 صندوق فروش متوسط 700 ميليون تومان را به خزانه‌داري فروشگاه از طريق شوتينگ واريز مي‌كنند. تا از طريق خودروهاي حمل پول اين حجم را به صورت روزانه به بانك واريز كنند. با توجه به ابهام در مالكيت اين فروشگاه وبا عنايت به اين كه اين‌گونه فروشگاه‌ها در سطح جهان معمولاً اهداف سياسي و اقتصادي ديگري نظير پول‌شويي و... را دنبال مي‌كنند، شفافيت نوع قرارداد و شفافيت در حق‌السهم صاحبان آن ضروري است. يكي ديگر از ابهامات اين فروشگاه لحاظ كردن بندي است كه واردات ده درصد كالاي اين فروشگاه را به مدت ده سال بدون پرداخت حق گمرك تأمين كند كه شايد يكي از جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري براي خارجيان باشد اما چنانچه چنين چيزي صحت داشته باشد بايد مسؤولان، دلايل دادن چنين امتيازي را بر طبق قانون براي مردم تشريح كنند.

در ارديبهشت 85 هايپر استار مبادرت به اخراج ??? نفر از کارکنان ايراني اين فروشگاه کرده و از کارمندان خارجي بهره مي‌برد، اين در حالي است که قرار بود اين فروشگاه با هدف سرمايه‌گذاري خارجي و اشتغال‌زايي راه اندازي شود در حالي اين شرکت بيگانه اقدام به اخراج کارکنان خود با دليل کمبود منابع کرد که درآمد ماهانه اين کمپاني بيگانه از بخش پاساژ ماهانه بالغ بر شش ميليارد تومان است. حال بگذريم از رفتارهاي تحقيرآميز با مشتريان هايپراستار ايران (در شعبه هاي اين فروشگاه در ساير کشورها، آشاميدن و خوردن خوراکي‌ها آزاد است و مشتري هنگام خروج، بهاي کالاي مصرف‌شده را پرداخت مي کند ولي در ايران اين کار ممنوع است و برخوردهاي شديدي صورت مي‌گيرد؛ اين گستاخي تا جايي پيش رفته است که مديران هايپراستار ايران گفته‌اند: "اينجا ايران است و ايراني‌ها ظرفيت اين خدمات را ندارند.") .همچنين، تابلوهاي متعدد سلب مسؤوليت و اخطار بابت دزدي در پارکينگ هايپراستار (علائمي که در هايپرمارکت‌هاي کشورهاي غربي، به‌رغم آمار بالاي سرقت، به هيچ عنوان به کار نمي‌رود) نيز دليل ديگري بر اين مدعاست.

تلاش نظام سرمايه داري غرب در تغيير ذائقه مردم ايران
بازارهاي سنتي و دکان‌هاي محلي، سال‌هاي متمادي همراه با حفظ بار سنتي و فرهنگ بومي هر منطقه، مهم‌ترين محور ارتباطي فضاي شهري به شمار مي‌رفته‌اند. اين بازارها نه فقط محلي براي ديدارها، مذاكرات و انجام معاملات اقتصادي بودند، بلكه مكاني براي صلح و برقراري پيمان‌ها به حساب مي‌آمدند و در زندگي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ديني مردم نقش مؤثري داشتند. بازارهاي قديمي به عنوان نمونه‌اي از مجتمع‌هاي تجاري ايراني اسلامي، نقش بسيار حياتي در تحولات تاريخ معاصر ايران داشته است اما امروز اين بازارها به شدت تحت تأثير فضاهاي تجاري مدرن و به‌ويژه هايپرمارکت‌ها قرار گرفته است. با افزايش مجتمع‌هاي تجاري در نقاط مختلف شهر، بازارهاي قديمي که اغلب محل فروش توليدات داخلي و توليدکنندگان خرد محلي بود، کارکرد خود را از دست داده‌اند و ذائقه مردم ايران روز به‌روز به ذائقه‌هاي اشرافي نزديک‌تر مي‌شود (براي مثال: اندازه سبد خريدي که در هايپراستار ايران انتخاب شده است بسيار بزرگ است و اين ترفند علاوه بر هدف اصلي خود در ترغيب مشتري به اسراف در خريد، موجب احساس حقارت خانواده کم‌در آمد به خانواده پردر آمدتر نيز مي‌شود.
دولت غاصب اسرائيل با هدف‌هايى که دارد، براى اسلام و ممالک مسلمين خطر عظيم دارد. برادران و خواهران بايد بدانند که آمريکا و اسرائيل با اساس اسلام دشمنند. خيال ابلهانه اسرائيل بزرگ، آنان را به هر جنايتى مى‏‌کشاند. کسانى که از اسرائيل حمايت مى‏‌کنند بايد بدانند که افعى گزنده را در حمايت‏ خود قوى مى‏‌کنند. از اسرائيل، اين دشمن اسلام جانبدارى نکنيد، که اين افعى افسرده اگر دستش برسد بر صغير و کبير شما رحم نمى‏‌کند. وظيفه ملت غيور ايران است که از منافع آمريکا و اسرائيل در ايران جلوگيرى‏ کرده، و آن را مورد هجوم قرار دهند. امام خميني(ره)


منابع:
http://articles.marketwatch.com/2009-06-22/markets/30794279_1_koor-industries-hapoalim-carrefour
http://dealbook.nytimes.com/2008/11/19/in-win-for-funds-carrefour-ousts-its-chief-executive
http://rasadgar.ir/?p=6592
http://www. forbes.com/profile/nochi-dankner
http://www.arabianbusiness.com/carrefour-plans-iranian-store-145419.html
http://www.arabianbusiness.com/property/article/12235-maf-group-hires-anders-moberg-as-ceo
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=ap7vg7eb7hfU
http://www.dailystar.com.lb/Business/Middle-East/Sep/26/Tehran-hypermarket-opens-without-Carrefour-name.ashx
http://www.freshplaza.com/news_detail.asp?id=51276
http://www.fruitnet.com/content.aspx?ttid=14&cid=4376
http://www.ft.com/cms/s/0/717abd70-bccb-11de-a7ec-00144feab49a.html#axzz2FRRAqqQx
http://www.jahannews.com/vdcdff0xkyt0xk6.2a2y.html
http://www.koor.com/about-us.asp
http://www.lepoint.fr/actualites-economie/2008-11-18/carrefour-duran-evince-de-la-direction-remplace-par-un-dirigeant/916/0/292236
http://www.masress.com/en/dailynews/61362
http://www.mecsc.org/newsletter/nlnews_view.php?id=336
http://www.readperiodicals.com/201007/2082452951.html
http://www.referenceforbusiness.com/biography/A-E/Bernard-Daniel-1946.html
http://www.regoverningmarkets.org/en/news/south_asia/carrefour_to_enter_iran_this_year_through_franchise_partner_pakistan_part_of_regional_focus.html
http://ghasemi57.blogfa.com/.http://www.seemorgh.com/DesktopModules/iContent2/Files/46640.jpg
http://www.thebusinessyear.com/publication/article/7/487/iran-2011/off-to-market
http://www.europalestine.com/spip.php?article4396
http://5hadz.files.wordpress.com/2010/03/boycott-israel.jpg

نظر شما