سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۵۸۷۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
خودروسازها هچمنان از آزبست استفاده مي‌کنند/
خودروسازان داخلي با وجود منع قانوني هنوز آلاينده سمي و سرطان‌زا آزبست را از ترکيبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها حذف نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر ، بيش از 80 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از وسايل نقليه است اما بيشتر اين تصور وجود دارد که آلايندگي خودروها تنها به آلاينده هايي محدود مي شود که از لوله اگزوز بيرون مي آيد اما لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها نيز داراي ماده سمي و سرطان زايي به نام آزبست هستند که با هربار ترمز خودروها مقادير زيادي از آن در هوا منتشر مي‌شود.

 

البته در سال هاي قبل با مصوبه دولت واردات و استفاده از آزبست در واحدهاي توليدي ممنوع شد و قرار بود تا پايان شهريور 91 ديگر هيچ واحد توليدي از اين ماده خطرناک در محصولات خود استفاده نکند.اما با وجود اين ممنوعيت همچنان ، خودروسازان بدون اين که کوچکترين واهمه‌اي به خود راه دهند از اين الياف در محصولات خود استفاده و ريه‌هاي شهروندان را آلوده به مواد سرطان‌زا مي‌کنند.

 

 

لنت ترمز و کلاج هاي آزبست‌دار قاچاقي وارد کشور مي‌شود
 

يوسف رشيدي مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر ، اظهارداشت: متاسفانه خودروسازان داخلي هنوز آزبست را از ترکيبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ خودروها حذف نکرده‌اند.

  

وي افزود: واقعيت اين است که همچنان آزبست را به عنوان آلاينده اي خطرناک در شهر تهران داريم و اين به دليل ورود لنت ترمز و کلاج غيراستاندارد به کشور است که معمولا به شکل قاچاق از چين وارد مي شود. لذا لازم است سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري اداره گمرگ نظارت بيشتري در واردات خود داشته باشد و برخورد جدي با اين وارد کننده‌ها انجام شود.

 

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران يادآورشد: براساس تحقيقات صورت گرفته نوع آزبستي که در هواي تهران وجود دارد «کريزوتيل» است که به صورت مستقيم از لنت ترمز و کلاچ هاي خودروها آزاد مي‌شود.

 

وي افزود: 65درصد مواد به کار رفته در ساخت لنت ترمز و کلاچ هاي خودروهاي داخلي را آزبست تشکيل مي‌دهد که اين موضوع به شدت سبب بالارفتن ميزان آلاينده سمي آزبست در هواي شهر شده است.

  

 

آلودگي آزبست هواي تهران 50 برابر شهرهاي پاک دنياست

 

رشيدي با بيان اينکه براساس اندازه گيري هاي صورت گرفته در بهار سال گذشته ميزان الياف آزبست در هواي تهران بسيار فراتر از حد مجاز است، افزود: آلودگي آزبست هواي تهران 50 برابر شهرهاي پاک دنياست که جزء گروه آلاينده هاي سرطان زا بوده و موجب سرطان ريه مي شود.

 

وي با اشاره به مصوبه ممنوعيت آزبست در کشور گفت: اين مصوبه اقدامي بسيار جدي در زمينه کاهش الاينده ازبست است اما اگر همين الان خودرو سازان در صنعت خودرو سازي و لنت‌ها و صفحه کلاج ها از ماده هاي جايگزين آزبست استفاده کنند و از واردات آزبست در کشور کاملا جلوگيري شود باز 2 تا 3 سال زمان مي‌برد تا ميزان اين آلاينده در هواي تهران کاهش يابد.

 

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران تصريح کرد: تاكنون در چند مرحله در مکان هاي پرترافيک شهر نمونه گيري براي آلاينده آزبست صورت گرفته است و با توجه به اينكه در اين مکان ها رانندگان بيشتر ترمز مي‌گيرند ميزان آزبست موجود در هوا هم بيشتر از مکان هاي کم تردد بوده است.

 

 

آزبست موجب سرطان ريه مي‌شود

 

آزبست يك كاني غيرفلزي با بلورهاي بسيار نازك سوزني است كه در صورت استشمام وارد شش ها و كيسه هاي هوايي مي شود. از آنجا که الياف آزبست بسيار پايدار است، به آساني حل نمي شود و تا ساليان متمادي در بافت ريه باقي مي ماند و به مرور زمان منتهي به فيبروز ريه يعني سفت شدن بافت ريه و تنگي نفس مي‌شود.

 

بنابراين گزارش وجود آلاينده آزبست در هوا مي تواند سبب بروز سرطان ريه شده و سلامتي شهروندان را با خطر مواجه کند. افرادي که در مدت طولاني در معرض آزبست باشند احتمال ابتلاي آنها به سرطان ريه بسيار زيادتر است.

آزبست يك كاني غيرفلزي با بلورهاي بسيار نازك سوزني است که به راحتي به بافت تنفسي نفوذ مي‌کند. از آنجا که الياف آزبست بسيار پايدار است، به آساني حل نمي شود و تا ساليان متمادي در بافت ريه باقي مي ماند و به مرور زمان منتهي به فيبروز ريه يعني سفت شدن بافت ريه و تنگي نفس مي‌شود.

 

الياف آزبست حتي مي تواند با نشستن بر روي لباس و بدن افراد به محيط خانه نيز منتقل شوند و حتي سلامتي افرادي که از خانه خارج نمي شوند را نيز با خطر مواجه سازند.

 

نظر شما