شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۸۷۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
جداسازي شميران از تهران حرکت به سمت بي‌عدالتي و ساخت بورلي هيلز ايراني در پايتخت است.

بورلي هيلز جايي است براي ثروتمندان، شهري بسيار گران‌قيمت در غرب کلانشهر لس آنجلس که گران‌ترين و اشرافي‌ترين خانه‌هاي شهر لس آنجلس در آن قرار دارد.

 

خانه بسياري از معروفترين و مشهورترين بازيگران سينماي هاليوود، خوانندگان و ديگر هنرمندان آمريکايي در آنجا قرار دارد.  بورلي هيلز نماد اشرافي گري در فرهنگ آمريکايي است... آيا ما هم در ايران و در کنار گوش پايتخت به دنبال چنين نمادي مي گرديم؟... طرح جدايي شميران از تهران، گامي است براي ساختن چنين نمادي.

 

آنچه که داريم مي‌سازيم چيزي فراتر از يک نماد است. داريم خطي مي‌کشيم ميان ثروت و فقر. اين طرف خط، داشتن است و آن طرف خط، نداشتن... داراها يک طرف و ندارها يک طرف. آيا قرار است بي عدالتي اجتماعي را ترويج کنيم؟ اگر قرار براين است، شميران را از تهران جدا کنيد.

 

جداسازي شميران از تهران نه تنها نماد بي عدالتي اجتماعي است که حرکت به سمت بي‌عدالتي است. شميران با توجه به بافت يکي از درآمدزا ترين مناطق شهر تهران است. محله‌اي که با توجه به بر آوردها رقمي نزديک به چهل درصد درآمد شهري شهرداري تهران از آن حاصل مي‌شود، از اين در آمد، 20 درصد از درآمد صرف خود منطقه مي‌شود و باقي آن صرف مناطق با در آمد کمتر و يا به عبارت ديگر محروم‌تر مي‌شود.

 

اگر شميران از تهران جدا شود، درآمدي که بايد صرف خدمت به طبقات محروم شهر تهران شود از دايره بودجه شهرداري خارج مي‌شود و تنها در مجموعه شميران هزينه مي‌شود و اين تنها به نفع طبقه غني است که شميران نشين هستند. از نظر جغرافيايي هيچ توجيه‌اي براي جدايي تهران و شميران از هم وجود ندارد، ما شهري را داريم تعبيه مي‌کنيم که با همين خيابان‌هاي شهر تهران تعريف مي‌شود، پس بايد خطي فرضي را در نظر گرفت که مي‌توان نامش را خط تبعيض گذشت ...اين خط را ترسيم نکنيد.

 

يادداشت: افشين خماند

نظر شما