يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۸۷۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
دبير تخصصي جشنواره خوشنويسي شمسه گفت:مسابقات خوشنويسي در شاخه‌هاي نستعليق، شکسته نستعليق، نسخ، ثلث و نقاشي-خط برگزار مي‌شود. ‌

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي ستاد جشنواره شمسه اسرافيل شيرچي پيرامون شاخه خوشنويسي جشنواره شمسه گفت: خط-نقاشي کاري خلاقانه است و هنرمند ميتواند خلاقيت به خرج دهد و آزادانه کار مدرن انجام دهد. ممکن است کسي در اين رشته با سنگ، آجر يا طلا کتيبه‌‌اي درست کند؛ اما در بخش کلاسيک خط، هنرمند بايد چارچوب‌‌ها را رعايت کند.

دبير تخصصي جشنواره خوشنويسي شمسه عنوان کرد: جشنواره شمسه فرصت خوبي براي افزايش کيفيت مباني فرهنگ و هنر در سطح محلات شهر تهران است. حتي مي‌‌توان اين جشنواره را در بقيه شهرهاي کشور نيز برگزار کرد. شايد در حال حاضر دستاوردهاي اين کار چندان ملموس نباشد؛ اما قطعا تا 10 سال ديگر ثمره اين کار را مي‌‌بينيم.
وي افزود: فکر مي‌‌کنم مديريت شهرداري بايد در اين عرصه جدي‌‌تر باشد. به هر حال تعدادي از محلات تازه تاسيس هستند و کار زيادتري مي‌‌طلبند. بعضي از محلات قديمي مثل پامنار و هفت چنار خودشان تابلوي فرهنگي دارند و بايد کارهايي انجام داد تا بچه ها با تاريخچه محله‌‌هايشان آشنا شوند.
دبير خوشنويسي شمسه خاطر نشان کرد: تجربه‌‌هاي زيادي در زمينه برگزاري نمايشگاه‌‌ها و مسائل فرهنگي مرتبط با گوشه و کنار دنيا باعث شده به نوع خاصي از برنامه‌‌ريزي در زمينه برگزاري اين جشنواره توجه کنيم. ضمن اينکه بايد تعريف شمسه يعني شهروند، محله، سرمايه اجتماعي و هويت هم در اين برنامه در نظر گرفته مي‌‌شد. يکي از برنامه هاي اصلي ما در اين جشنواره، برگزار‌‌ي کارگاه‌‌هاي خوشنويسي در محلات مختلف تهران، کشف استعدادهاي خلاق‌‌ در محلات در سنين مختلف و کشف اساتيد و هنرمندان محلات است.

 
در پي هنردرماني هستيم

 
شيرچي تصريح کرد: خط بسيار زيبا و پر منحني ما روح و روان آدم ها را درمان مي کند. مي‌‌خواهيم بچه هاي معاصر، خانم هاي خانه دار، دانشجويان و حتي بازنشسته‌‌ها را به پاي ميز و صندلي‌‌هاي نستعليق و قلم مرکب خط بياوريم و آنها را با هارموني‌‌هاي زيباي خط آشنا کنيم.

وي خاطرنشان کرد: ما هنرمندان ناشناسي در سطح شهر داريم. اين هنرمندان غالبا طبع متواضعي دارند.کارهايشان لاي پوشه‌‌ها مي‌‌ماند و هيچ گاه عرضه نمي‌‌شود. برنامه‌‌هايي براي مطرح کردن آنها در فرهنگ‌‌سراها داريم. ‌‌آنها مي‌‌توانند در زمينه آموزش‌‌دهي به علاقمندان کمک حال فرهنگ‌‌سراها باشند.
شيرچي پيرامون برگزاري نمايشگاه‌‌هاي خط در محلات گفت: اين کار باعث افزايش تعلق ساکنين به فضاي فرهنگي و معنوي محله مي‌‌شود. با اين برنامه‌‌ها چراغ معنويت و هنر محلات را روشن نگه مي‌‌داريم. اين برنامه‌‌ها اگر استمرار داشته باشند در آينده نزديک منجر به کسب معارف مي‌‌شود. مسئولان برگزاري نبايد به اين جشنواره به چشم يک همايش نگاه کنند.اجراي نيمه تمام يا ضعيف اين برنامه‌‌ها مي‌‌تواند اثر عکس داشته باشد،حتي مي‌‌تواند باعث دلزدگي و دور شدن بچه ها از فضاي هنري شود.

دبير تخصصي شمسه خوشنويسي افزود: در حال حاضر‌‌ امکانات محدودي داريم و بايد برا اساس همين‌‌ امکانات حرکت کنيم. اگر شرايط مادي اجازه بدهد شهرداري مي‌‌تواند مجموعه‌‌هاي نفيسي را که در خانه‌‌هاي مردم است خريداري کرده و در يک موزه نگهداري کند. نقاشي‌‌هاي ‌‌قهوه‌‌خانه‌‌اي دوره قاجار يا دوره صفوي که در خانه‌‌هاي مردم هست معمولا در شرايط مناسبي نگهداري نمي‌‌شوند. معتقدم بايد مسائل معنوي را با معيارهاي مادي هم سنجيد، اين سنجش باعث رشد فضاي هنري مي‌‌شود.

  

وي خاطرنشان کرد: همه دبيران تخصصي جشنواره شمسه، در حوزه تخصصصي‌‌شان افراد مطرح و شناسنامه‌‌داري هستند. بايد همه به هم کمک کنيم تا براي آيندگان کارهاي خوبي انجام دهيم. اگر در حال حاضر در زمينه فرهنگ و هنر مشکلاتي داريم به خاطر اين است که گذشتگان ما در اين زمينه کم کاري کرده اند.

 

 اين دبير گفت: شهرداري دو کار مهم انجام مي‌‌دهد. يکي شهرسازي است که در سطح جامعه انجام مي‌‌شود. يکي هم کارهاي فرهنگي است که بر عمق جامعه اثر مي‌‌گذارد. کارهايي که شهرداري در 100سال گذشته در زمينه شهرسازي انجام داده الان تبديل به زيربناي معماري معاصر شده است. معماري شهر بر مسائل فرهنگي تاثير مي‌‌گذارد. مباني فرهنگي ما در يک معماري تخريبي هيچ معنايي ندارند.

 
وي گفت: بايد کاري انجام داد تا آدم‌‌ها را در فضاهاي فرهنگي هنري جمع کنيم. بايد فضاي فرهنگي محلات را فعال نگه داريم. حتي نوع رنگ‌‌هايي که در خانه‌‌ها ‌‌استفاده مي‌‌شود و طراحي داخلي فضاي خانه هم نوعي هنر است. همين موارد کوچک مي‌‌‌‌تواند بهانه‌‌اي باشد براي برگزاري کارگا‌‌ه‌‌هاي آموزشي و جمع کردن افراد محل در يک مکان فرهنگي.

 
شيرچي با بيان اين که شهرداري به اين نتيجه رسيده که سرمايه‌‌هاي خوبي در محلات داريم‌‌ تصريح کرد: اين سرمايه‌‌ها فقط براي روزهاي سمينار و جشنواره نيستند. براي تمام سال بايد برنامه‌‌هايي براي اين استعدادها تدارک ديد. همکاري مديران و کارگزاران تخصصي همايش نبايد فقط به دوره جشنواره محدود شود. فرهنگسراها مي تواند به ياري سراهاي محلات بشتابند و مديران فرهنگي و هنرمندان در کنار هم مي‌‌توانند چراغ فرهنگ و هنر محلات را روشن نگه دارند.

شمسه براي تمام ايران

 
شهرداري بايد بيشتر و مشخص‌‌تر به فضاي فرهنگ و هنر توجه داشته باشد. اگر به تعلقات محلي افراد باور داشته باشيم حتي مي‌‌توانيم از ميان آنها اسپانسرهاي فرهنگي و مادي جذب کنيم.

 

وي گفت: اگر شهرداري برگزار‌‌کنندگان شمسه را باور کند، شمسه مي‌‌تواند گره‌‌گشاي اين مسئله باشد. ما دنبال حکم کارمندي نيستيم. براي بهبود وضعيت فرهنگي و هنري محلات ما نياز به حکم فرهنگي داريم. حتي مي‌‌توانيم اين طرح را در تمام ايران اجرا کنيم.‌‌

نظر شما