شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۸۷۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
مديرکل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آخرين آمارها يک ميليون و 325 هزار ايران به مصرف مواد مخدر اعتياد دارند.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، حميد صرامي در خصوص نتايج طرح ملي شيوع‌شناسي مصرف مواد در ميان شهروندان کشور گفت: براساس پژوهش صورت‌گرفته توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاد دانشگاهي که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انجام شد، نرخ شيوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‏ها در جمعيت 15 تا 64 سال، 2.65 درصداست.

 

وي افزود: طرح ملي بررسي و شيوع‌شناسي اعتياد و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‏ها در جمعيت عمومي يعني در خانوارهاي 31 استان کشور در مقياس سني 15 تا 64 سال به روش نمونه‌گيري خوشه‏اي و تصادفي چند مرحله‏اي سيستماتيک صورت‌پذيرفته است که براساس آن، تعداد تقريبي مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، حدوديک ميليون و 325 هزار نفر است.

 

زنان 9 درصد معتادان

 

مديرکل تحقيقات و آموزش ستاد با بيان اينکه جنسيت 91 درصد مصرف‌کنندگان مرد و 9 درصد زن است، اظهار داشت: پيشگيري از مصرف مواد غير قانوني در گروه زنان، نيازمند برنامه‌ريزي و مداخلات جدي از سوي نهادهاي فرهنگي و پيشگيري کشور دارد.

 

شيشه دومين ماده مخدر پر مصرف

 

صرامي با اشاره به مواد مصرفي گفت: جمعيت نمونه تحقيق مهمترين مواد مصرفي را به ترتيب اولويت ترياک و مشتقات آن، شيشه، کراک (افغاني)، هروئين، حشيش و اکستازي ذکر کردند، ضمن آنکه 84 درصد مصرف‌کنندگان مواد نيز سابقه مصرف دخانيات را اعلام کرده‌ و عمدترين روش مصرف مواد در مصرف‌کنندگان نيز تدخين، خوردن، انفيه و تزريق بوده است.

 

45 درصد معتادان کشور زير 29 سال هستند

 

وي عنوان داشت: حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان زير 29 سال و حدود 30 درصد بين 30 تا 39 سال سن داشته که اين موضوع نشان از توطئه استکبار جهاني به‌منظور نشانه‌روي و ضربه‌پذير کردن نسل نوجوان و جوان جامعه از طريق ابزار تهديد نرم يعني ترويج مواد مخدر و روان‌گردان‏ها دارد.

 

اين مقام مسوول در ستاد گفت: بر اين اساس ضرورت دارد مراکز آموزشي اعم از مدارس و دانشگاه‏ها به ‌مقوله پيشگيري اوليه از اعتياد از طريق اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي به‌صورت مستمر و علمي، افزايش مهارت‏ها و سبک زندگي اسلامي و تقويت فعاليت‏هاي جايگزين به‏منظور نشاط و تحرک توجه جدي‏تر داشته باشند تا شاهد ضربه زدن به استراتژي‏هاي سيستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان‏ها باشيم.

 

21 سال ميانگين سني مصرف مواد مخدر

 

مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد با بيان اينکه ميانگين سن آغاز مصرف در جمعيت نمونه 21 سال بوده و ضمن آنکه 53 درصد از جمعيت نمونه داراي شغل بودند، افزود: 64 درصد مصرف‌کنندگان تحصيلات زير ديپلم داشتند و 63 درصد جمعيت نمونه متاهل بودند و همچنين مصرف‌کنندگان مواد، اولين مکان شروع مصرف را به ترتيب اولويت منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خيابان مطرح کردند که براين اساس ضرورت دارد والدين نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مديريت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدي‏‏تر داشته باشند.

 

پنج عامل گرايش به مصرف مواد مخدر

 

صرامي با بيان اينکه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در سفر اخيرشان به استان خراسان شمالي در خصوص بررسي علل روي آوردن جوانان به مواد مخدر تاکيد فرمودند، افزود: براساس نتايج پژوهش اخير در سطح کشور نيز، شش دليل اساسي در شروع مصرف مواد در جمعيت نمونه، به ترتيب اولويت کسب لذت، کنجکاوي، تفريح، رفع مشکلات روحي، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان مي‌باشد.

 

استان‌هاي پر مصرف مواد مخدر

 

وي همچنين در ادامه گفت: نرخ شيوع مصرف به نسبت جمعيت در برخي از استان‏ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربايجان غربي، لرستان، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوي، قم و البرز بالاتر از حد ميانگين کشوري بوده که ضرورت دارد دستگاه‏هاي مبارزه کننده در اين جهاد مقدس، با اهتمام جدي‏تري نسبت به مهار اين پديده شوم مبادرت ورزند.

 

پرهيز از نگاه سياسي درباره اعتياد

 

صرامي افزود: پرهيز از نگاه سياسي به مسائل اجتماعي به خصوص اعتياد، دوري از هيجان‌زدگي در مواجهه با آسيب‌ها و تهديدات اجتماعي، لزوم شناخت عميق پديده‏هاي اجتماعي با توجه به تغييرات شتابان فرهنگي و اجتماعي، ضرورت سرمايه‌گذاري در عرصه پيشگيري اوليه از اعتياد با هدف ايمن‌سازي آحاد سالم و در معرض خطر جامعه به‌منظور منع اولين بار مصرف، ارتقاء سطح آگاهي و آموزش مهارت‏هاي فرزندپروري به والدين، لزوم اتخاذ استراتژي‏هاي تهاجمي و سيستماتيک در مقابله با مواد مخدر و روان گردان‏ها با توجه به شرايط اجتماعي و بهره‌گيري از ظرفيت‏هاي ديني و مشارکت کليه اقشار جامعه از جمله مولفه‏هاي تاثيرگذار در عرصه مبارزه با مواد مخدر مي‌باشد.

 

کاهش 28 درصدي مرگ معتادان

 

وي در پايان خاطر نشان کرد: در راستاي اجرايي شدن مواد 15 و 16 اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر از جمله راه‏اندازي و بهره‏برداري از مراکز درمان و کاهش آسيب و براساس اعلام سازمان پزشکي قانوني، آمار مرگ و مير معتادان در سطح کشور در 7 ماهه سالجاري 28 درصد کاهش يافته است.

نظر شما