يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۸۹۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
افزايش دختران فراري،کودکان خياباني،آسيب شناسي مردان دستفروش در مترو از موضوعات اصلي اولين همايش آسيب‌هاي اجتماعي شهري بود.

به گزارش شهر به نقل از مهر، نخستين همايش آسيبهاي اجتماعي شهري با موضوعات،کودکان خياباني در شهر تهران، متکديان شهري، دختران فراري، قانون پذيري و قانون گريزي در پايتخت، رفتارهاي ترافيکي و هنجارشکني‏هاي مرسوم، احساس ترس و امنيت در فضاهاي شهري تهران، تعارضات همسايگي و مشکلات آپارتمان‏نشيني، اسکان غيررسمي، حاشيه‏نشيني و دستفروشي و آسيب‏هاي اجتماعي آن و هويت شهري - محلي و مسئله عدم تعلق مکاني در محله‏هاي برگزار شد.


در ابتداي اين همايش امير خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به 9 پژوهش کلان در خصوص وضعيت شهر تهران با موضوعات مختلف انجام شد گفت: پس از اين کار تحقيقاتي 270 موضوع استخراج شد که اين محورها اولويتهاي ما در مسائل مختلف شهر تهران باشد در اين ميان مسائل و آسيب هاي اجتماعي بخش مهم و قابل توجهي از مسائل را به خود اختصاص داده بود.




ارتباط مستقيم آسيب هاي اجتماعي با موضوعات شهري


وي با اشاره به تاثير آسيبهاي اجتماعي در تمامي موضوعات شهري گفت: حتي برخي از موضوعات که ما گمان نمي کنيم ارتباط مستقيمي با اسيب هاي اجتماعي داشته باشد نيز وجود يک آسيب اجتماعي مي‌تواند بر روند پيشرفت يا عدم پيشرفت آن تاثيرگذار باشد به همين دليل ما آسيبهاي اجتماعي را با آموزش هاي شهروندي وارد کرديم.

 


طراحي 900 رشته آموزشي / تدوين 200 محصول فرهنگي با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي


خوراکيان با بيان اينکه آموزش زبانهاي خارجي و کاميپوتر و ... وظيفه اصلي سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيست گفت: شايد اين آموزشها در فرهنگسراهاي ما داده شود اما ماموريت ما ترويج اخلاق و فرهنگ شهروندي است بنابراين به تمامي مسائل آموزشي خود مسئله آسيب هاي اجتماعي را هم وارد کرديم و با همين اولويت 900 رشته آموزشي طراحي شد و براي آن شرح و درس و محتوا تدوين شد که در اين زمينه 300 محصول آموزشي در دست تهيه است.


وي ادامه داد: ما حتي در کلاسهاي آموزش کامپيوتر خود نيز تلاش کرديم پيامهاي لازم را در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي تدوين کرده و در همين حوزه و فضا 200 محصول فرهنگي آماده تکثير است که مي توان به آسيب‌هاي وبگردي ، مشکلات خانوادگي و اعتيادهاي مدرن اشاره کرد.


ايجاد زمينه عملياتي شدن پژوهش هاي اجتماعي


به گفته خوراکيان، از اين پس زمينه عملياتي شدن تحقيقات پژوهشگران اجتماعي در زمينه آسيبهاي اجتماعي در شهر فراهم شده است.


در ادامه خدمتگزار دبير علمي همايش آسيب هاي اجتماعي شهري با اشاره به روند اجرايي شدن همايش گفت: 10 محور اولويت دار آسيبهاي شهر تهران مورد رصد قرار گرفت و فراخوان مقالات داده شد که 90 چکيده مقاله پس از داوري هاي اوليه انتخاب شدند که در مجموع 72 مقاله با محوريتهاي همايش انتخاب و پس از داوري نهايي 9 مقاله براي ارائه برگزيده شد.


  

ناکارآمدي دستگاههاي متولي ساماندهي کودکان خياباني


نخستين بخش اين همايش به موضوع کودکان خياباني، دختران فراري، متکديان و دستفروشان شهري اختصاص داشت که سيد احمد حسيني که با مقاله بررسي عوامل خانوادگي موثر بر خياباني شدن کودکان در شهر تهران حضور داشت با بيان اينکه تغييرات اجتماعي و اقتصادي سريع در سطح کشور و شهرستانها در افزايش کودکان خياباني موثر هستند گفت: تنها ارگاني که در کشور به ساماندهي کودکان خياباني مي پردازد شهرداري ها هستند که آنها نيز چندان کارا نيستند.


وي ادامه داد: تعدادي ماشين هاي ويژه اين کودکان را از سطح خيابانها را جمع آوري و به سامان سراها مي برد اما هيچ اقدامي براي توانمندسازي آنها نمي شود و فرداي همانطور اين کودکان دوباره به خيابانها سرازير مي شوند.


حسيني مسائل اجتماعي مانند طلاق و نحوه جامع پذيري کودکان را در بوجود آمدن کودکان کار و خيابان موثر دانست و گفت: ميان خانواده هاي کودکان خياباني و سالم تفاوت معناداري در سطح تحصيلات، درآمد، شغل ، پايگاهي اجتماعي و ... وجود دارد.

   

گسترش پديده خانه به دوشي/ وجودکودکان بي شناسنامه در محدود بازار تهران


احمد مسجد جامعي عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در اين همايش با اشاره به گسترش پديده خانه به دوشي در پايتخت گفت: البته اين مشکل فراتر از شهر تهران است و به عوامل اقتصادي و اجتماعي مرتبط مي شود اما ما هميشه در آسيبهاي اجتماعي بر مسائل فردي تاکيد مي کنيم.


وي با تاکيد بر لزوم ريشه يابي آسيب هاي اجتماعي فراتر از آنچه تاکنون انجام شده است گفت: هنوز که هنوز است در پايتخت انبوهي از کودکان کار و خيابان وجود دارد که در اين سرما براي بدست آوردن يک لقمه غذا مجبورند محموله هايي چند برابر جثه خود حمل کرده و يا گلفروشي و تکدي گري کنند.


آگهي کودک گم شده واکسي در منطقه هاشمي


اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به آسيبهاي بسياري که کودکان کار خيابان را تهديد مي کند گفت: در يکي از خبرها آگهي منتشر شده کودک واکسي در منطقه هاشمي منتشر شده که اين يکي از مشکلاتي است که کودکان کار را تهديد مي کند يا در بازديدي که يکي از اعضاي کميسيون برنامه و بودجه شورا که از منطقه اطراف بازار تهران داشته با کودکاني روبرو شده که شناسنامه ندارند. اين کودکان به دليل همين بي شناسنامه بودن حق ادامه تحصيل هم ندارند. اين مشکلات در همه جاي تهران وجود دارد. متاسفانه در نظام هاي شهري و برنامه ريزي و توسعه نوکودکان ديده نمي شوند.



راه حل آسيبهاي اجتماعي در محلات است


مسجد جامعي با اشاره به اينکه براي شناسايي و حل مشکلات اجتماعي بايد از محلات شروع کنيم گفت: همان مشکلاتي که در سطح فرامنطقه اي وجود دارد در محلات هم هست و ما بايد بطور ريز از سطح محلات به مطالعه ريز دلايل بوجود آمدن اين آسيب ها بپردازيم و آن را حل کنيم. گاهي چرخ هاي ريز يک وسيله حمل و نقل از چرخ هاي بزرگ تاثيرگذارترند.


به گفته مسجد جامعي، مطالعات آسيب هاي اجتماعي زماني به سرانجام مي رسد که از محلات و با توجه به نظرات مردم شکل بگيرد زيرا در اين مدت پژوهش هاي ملي و تحقيقات بسياري در اين زمينه شروع شده اما با وجود آن همچنان مشکلات اجتماعي نه تنها کاهش نيافته بلکه افزايش نيز يافته است.


تاثير ميزان روشنايي بر آسيب هاي اجتماعي شهر


وي با بيان اينکه بسياري از مسائل جزئي بر افزايش يا کاهش آسيبهاي اجتماعي تاثير مي گذارد گفت: هرگز رابطه روشنايي بر آسيب هاي اجتماعي سنجيده نشده اما رابطه زيادي بين جرم و تاريکي وجود دارد و اگر کوچه يا خياباني روشن بود ممکن بود جرمي در آن به وقوع نپيوندد . ما بايد ريشه هاي اسيب ها را پيدا کنيم. وقتي ما نمي توانيم زندگي و معيشت فردي را تامين کنيم چگونه مي توان با مسئله آسيب هاي اجتماعي برخورد کنيم.


اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه بايد زمينه هاي وقوع جرم را کاهش داد گفت: وقتي مشکل گراني و مسائل اقتصادي وجود دارد ما چگونه مي خواهيم با طلاق و اعتياد و بيکاري مبارزه کنيم. تهيه سندهاي کاهش آسيب هاي اجتماعي ارزشمند هستند اما تاکنون تاثيري در کاهش آسيب ها نداشته اند. سخنراني هاي زيادي در اين رابطه شده است. سمينارها و اجلاسها نيز در اين زمينه کم نبوده اما مشکلي را حل نکرده زيرا آمارها نشان از افزايش آسيب هاي اجتماعي مي دهند. ما بايد حلقه مفقوده را که به حل مشکلات ختم شود پيدا کنيم.


مسجد جامعي با اشاره به سه تحقيق عمده در حوزه آسيب هاي اجتماعي گفت: عدالت در شهر، باورها و نگرش هاي مردم تهران در مصرف کالاهاي فرهنگي عنوان اين سه تحقيق بودند که در آنها به عدالت محوري در توزيع فرصت ها و امکانات ، تاثير کالاهاي فرهنگي بر نگرش مردم و ... پرداخته شده است.


عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران يکي از بهترين راهکارهاي حل مشکلات اجتماعي شهر را استفاده از ظرفيت هاي محله اي و ايده هاي شوراياري هاي محلات دانست.


  

افزايش 15 درصدي دختران فراري


دومين مقاله مطرح شده در اين همايش فراتحليل زمينه هاي فردي ، خانوادگي ، فرهنگي و اجتماعي موثر در فرار دختران بود که ليلا زائر آن را ارائه کرد.


بر اساس اين مقاله سالانه يک ميليون دختر در سنين 12 تا 19 سال در جهان از خانه فرا ر مي کنند که بر اساس آخرين آمارها که مربوط به سال 78 است اين ميزان نسبت به سال 65 ، 20 درصد افزايش داشته است. همچنين ميانگين سني دختران فراري از سال 78 که 17 سال بود در سال 79 به 14.7 سال کاهش يافته است.


به گفته زائر، 18 درصد دختران فراري در روز نخست مورد تجاوز جنسي قرار گرفته و 60 درصد آنها نيز در هفته اول مورد تجاوز قرار مي گيرند.


وي با بيان اينکه از هم پاشيدگي خانواده، اعتياد، مشکلات اقتصادي ، ازدواج مجدد والدين و خشونت هاي جسمي و رواني از عمده دلايل فرار دختران است گفت: روان پريشي ، افسردگي و پرخاشگري از مشکلات عمده دختران فراري است.


اين پژوهشگر با اشاره به اينکه 67 درصد از دختران فراري از خانواده هاي خود مي ترسند گفت: 34 درصد اين دختران قبل از فرار با جنس مخالف خود رابطه داشته و 49 درصد آنها براي بقاي فرار پس از فرار دست به اين کار مي زنند.


زائر پيشنهاد داد: فراهم کردن بستر بازگشت اين دختران به خانواده ، برطرف کردن ضعف قانون در کودک آزاري و برطرف کردن خلاء قانون در رابطه با ازدواج هاي اجباري مي تواند در کاهش آمار دختران فراري موثر باشد.




کاهش سن دستفروشان در مترو


در ادامه اين همايش ابوالقاسم اسدي با مقاله اي تحت عنوان تبيين جامعه شناسي گرايش مردم به دستفروشي گفت: سن دستفروشان مترو پيش از اين 15 تا 50 سال بود که در حال حاضر به 35 سال رسيده است. همچنين بيشتر دستفروشان مترو اهل کردستان هستند.


قلمرو دستفرشان به آنها ارث مي رسد


وي با اشاره به داشتن قلمرو خاص توسط دستفروشان گفت: اين حس تملک حتي در دستفروشاني با سابقه کمتر ا ز يک سال سابقه کار نيز وجود دارد و آنها معتقدند اين فضا از نسلي به نسلي ديگر در ميان آنها به ارث مي رسد و اين قلمرو بعدها به فرزندانشان خواهد رسيد که آنها احساس حق آب و گل دارند.




تعامل ماموران با دستفروشان قديمي /همزيستي مسالمت آميز با مغازه داران


بر اساس پژوهشي که انجام شده بود حتي ماموران مترو با دستفروشان قديمي برخورد نمي کردند و يا مغازه داران نيز در تعامل خوبي با دستفروشان قديمي داشتند و دستفروشان نيز تلاش مي کردند اجناس مشابه مغازه هاي اطراف را به فروش نرسانند.


اسدي با اشاره به نوع مشتريان دستفروشان گفت: برخي از اين مشتريان دائمي و گروهي گذرا هستند. تعدادي از مشتريان دستفروشان دزد و برخي در پوشش ماموران باج گيري مي کنند.


به گفته اين پژوهشگر جوان گروهي از دستفروشان اقدام به فروش کالاهاي غير مجاز و يا جذب جوانان به خانه هاي فساد مي کنند.

  

73 درصد کودکان سابقه دار از مدرسه فرار بوده اند


در ادامه سيد علي تهامي مدير کل فرهنگي تربيتي سازمان زندانهاي کشور با اشاره به اينکه يکي از گروههاي کودکان کار و خياباني کودکاني هستند که مرتکب جرم شده اند و در کانونهاي اصلاح و تربيت نگهداري مي شوند گفت: آيا ما توانسته ايم اين کودکان را دوباره به اجتماع بازگردانيم يا نگهداري آنها در کانون بيشتر جنبه تنبيهي داشته تا اصلاحي؟


وي خواستار بررسي ريشه اي به مشکلات اجتماعي شد و گفت: 73 درصد کودکان سابقه دار از مدرسه فرار کرده اند و تعداد زيادي از آنها دچار مشکلات مالي هستند که بايد تحت حمايت نهادهاي مسئول قرار گيرند.


تهامي معتقد است بيشتر کودکان بزهکار در طول زمان به جاي اصلاح سابقه جرمشان سنگين تر مي شود و اگر در ابتدا به اتهام حمل مواد مخدر آمده اند در مرحله بعدي سرقت و يا جرم هاي بزرگتري را نيز به کارنامه کاري شان افزوده مي شود.




پارک ملت از فضاهاي بي دفاع شهري / ويژگي هاي مناطق پر خطر پايتخت


در ادامه اين همايش جعفر ميکائيلي به رابطه فضاهاي بي دفاع شهري و افزايش جرم پرداخت و گفت: ناپايداريهاي جمعيتي از جمله ويژگي هاي فضاهاي بي دفاع شهري هستند بنابراين مي توانيم پايانه هاي مسافربري را از مکان هاي بي دفاع شهري بناميم همچنين پارک هاي تاريخ، پارکينگ ها و راه پله هاي مجتمع هاي مسکوني به دليل نبود نظارت، ايستگاههاي مترو به دليل ازدحام مردم، کوچه هاي تنگ و باريک، پل هاي عابر پياده از فضاي هاي ديگر بي دفاع شهري هستند که بيشتر زورگيري ها در همين فضاها رخ مي دهد.


وي از پارک ملت به عنوان فضاي بي دفاع شهري نام برد و پارک نهج البلاغه را به عنوان امکان نظارت و روشناسي بالا يکي از مناطق امن دانست. همچنين پل عابر پياده ميدان صنعت را به دليل وجود تابلوهاي تبليغاتي از جمله پل هاي ناامن و پل عابر پياده منطقه ستارخان را به خاطر نبود مانعي براي ديد آن از نقاط با دفاع شهري است.

نظر شما