يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۲
کد خبر: ۵۸۹۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
در اين نوشتار نگاهي مي شود به وظيفه شهرداري کلانشهر براي ارائه سيستم شفاف مالي و موفقيت شهرداري تهران به عنوان دستگاه برتر اجرايي کشور در حوزه مديريت مالي.

نظام هاي مالي کلانشهرها از جمله پر مخاطره ترين نظام هاي مالي محسوب مي شوند که به دليل حجم بالاي گردش مالي ، نيازي مبرم به نظارت و حسابرسي دقيق براي مصون ماندن از انحرافات دارند.

 

انحرافاتي که به خصوص شهرداري ها را مي تواند در لبه پرتگاه سلب اعتماد عمومي قرار دهد و ساختار اجرايي آنها را نيز با مشکل مواجه سازد. اين امر مهم در نظام مالي کلانشهر تهران و شهرداري اين شهر، تا همين چند سال قبل دست خوش اتفاقات ناخوشايند و حرف و حديث هاي فراوان بود اما امروز، شهرداري تهران و مديريت مالي آن، براي سومين سال پياپي به عنوان دستگاه برتر اجرايي کشور در حوزه مديريت مالي معرفي شده و در ميان صدها دستگاه دولتي و بخش خصوصي، جايزه ملي و تنديس سيمين مديريت مالي را دريافت مي کند.

 

اين مهم از آنجا حايز اهميت است که همواره در تاريخ بلديه، اين نظام مالي و سيستم حسابداري شهرداري ها بوده است که به طرق مختلف، پاشنه آشيل هر يک از ادوار مديريتي شهر شده اما اکنون و در شرايطي که همگان از سليقه هاي سياسي و اختلاف ديدگاههايي که در اين حوزه به خصوص از ناحيه دولت آگاهند، اين مديريت مالي شهرداري تهران است که گوي سبقت را در ارائه مديريت و مدل مالي برتر مي ربايد. مهمي که با وجود بي مهري هاي دولت در حوزه کمک هاي مالي به شهر و پرداخت حقوق شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومي، بافت هاي فرسوده و ...، طرح ابهامات مختلف مالي از سوي برخي رسانه ها و مديران دولت و تلاش براي خدشه دار نشان دادن عملکرد مالي شهرداري، براي سومين سال پياپي اتفاق افتاد.

 

اين تلاش ها هنوز هم با وجود تاييد هاي متناوب حسابرسي مالي شهرداري از سوي شوراي شهر و ارائه گزارش هاي شفاف مالي به دفعات اتفاق مي افتد تا شايد رنگي از مديريت برتر مالي شهرداري تهران، کم کند. اما ذهن تاريخي مردم تهران خوب به ياد دارد همه اما و اگر هاي مالي شهرداري تهران در دهه هاي گذشته و حتي مديريت پيشين شهر را که هنوز از سرنوشت هزينه هاي فاقد سند شهرداري خبري نيست اما شفاف سازي عملکرد مالي شهرداري در چند سال اخير و گزارش هاي کلين عملکرد مالي سالانه، حداقل انحراف را در نظام مالي شهر پديد آورده است. حال، تلاش براي کدر نشان دادن عملکرد شفاف مالي شهر، هر قدر هم که باشد، در ذهن جست وجو گر و حقيقت پذير مردم شهر، کمترين نفوذ را دارد ، گرچه اعطاي جايزه ملي مديريت مالي کشور به شهرداري آنهم نه براي يکبار، که براي سال هاي متمادي، خود گوياي همه چيز است.

 

 اعطاي جايزه ملي و تنديس سيمين مديريت مالي کشور جدا از ارائه مدل برتر مديريت مالي و شفاف سازي در عملکرد به دلايلي چون به روز رساني سيستم هاي حسابرسي و توفيق در جذب منابع درآمدي طي سال هاي اخير در شهرداري تهران و ارتقاي سيستم مالي و هوشمندسازي صورت گرفت تا از مديريت مالي شهرداري تهران به عنوان الگويي براي نظام هاي مالي ساير شهر و کلانشهرهاي کشور و حتي دستگاههاي بزرگ دولتي بسازد.اين الگو، قطعا به اعتماد سازي بيشتر نزد افکار عمومي از آنچه در حوزه مالي شهر اتفاق مي افتد، کمک مي کند که مي تواند دستاوردي بزرگ براي نظام اسلامي ما نيز باشد.

*فرشيد اسحاقي – روزنامه نگار


نظر شما