جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۹۰۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
يک فوق تخصص ريه، سيگار، آلودگي هاي شغلي و آلودگي هوا را سه عامل خطرساز بيماري هاي ريوي ناميد و گفت: اين بيماري ها از شايع ترين بيماري هاي جامعه بشري بوده و در اين ميان سرطان ريه شايع ترين سرطان هاست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، ابراهيم رضي افزود: پنج گروهي که در رابطه با آلودگي هوا در معرض بيشترين خطر قرار دارند، کودکان، سالمندان، بيماران ريوي، بيماران قلبي و خانم هاي باردار هستند.


وي با اشاره به اين که خانم هاي باردار و جنين در سه ماه نخست بارداري بيشترين تاثير را از آلودگي مي پذيرند، اظهار کرد: عدم خروج از منزل، نخستين توصيه اي است که به اين گروه از شهروندان و ساير گروه هاي در معرض خطر مي توان ارائه داد.


رضي با اعلام اين که بسياري از شهروندان هنگام تعطيلي شهر و مدارس بر اثر آلودگي هوا به جاي ماندن در منزل، به اتفاق فرزندانشان براي تفريح بيرون مي روند، تصريح کرد: خيلي از مردم تعطيلي آلودگي هوا را با زنگ تفريح اشتباه مي گيرند.


وي با بيان اين توصيه به شهروندان که حتي المقدور در محدوده مرکزي شهر تردد نکنند، اضافه کرد: اصولاً ماسک ها در جلوگيري از ورود آلاينده ها به ريه شهروندان تاثيري ندارند و در اين ميان تنها ماسک هاي استاندارد فيلتردار، اندکي موثرند.


دکتر رضي با تاکيد بر اين که آلودگي هوا بيشترين تاثير را بر ريه ها بر جاي مي گذارد، گفت آسم، برونشيت، بيماري هاي انسدادي و سرطان ريه از جمله آثار آلاينده هاي هواست، ضمن اين که آلودگي هوا در ايجاد بيماري هاي قلبي نيز نقش دارد.


وي با اشاره به اين که آلودگي هوا در قسمت هاي فوقاني دستگاه تنفس بيشترين تاثير را مي گذارد، افزود: آثار بيماري در بيماران ريوي به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقي مي ماند و اين افراد سال هاي سال بايد آثار و عوارض اين بيماري ها را تحمل کنند.


وي با اعلام اين که بروز اختلالات رفتاري از جمله آثار و عوارض آلاينده هاي هوا به شمار مي آيد، اظهار کرد: آلودگي هوا باعث عصبانيت و پرخاشگري شهروندان تهراني شده و يکي از عواملي است که تهراني ها را عصباني تر و پرخاشگرتر کرده است.

دکتر رضي با بيان اثبات تاثير منوکسيد کربن در بروز اختلالات رفتاري، تصريح کرد: اخيراً سازمان بهداشت جهاني، آلودگي هوا را به همراه بيماري هايي همچون فشار خون، چربيژ خون و قند خون در فهرست عوامل خطرساز سلامت انسان قرار داده است.

وي با تاکيد بر اين نکته آلودگي هوا علاوه بر ريه افراد بيمار ريه افراد سالم را نيز تحت تاثير قرار مي دهد، اضافه کرد: علاوه بر افزايش ابتلا به بيماري هاي انسدادي ريه، مردم تهران بالاترين ميزان ابتلا به آسم در کشور را نيز به خود اختصاص داده اند.

اين استاد دانشگاه علوم پزشکي در پايان با تاکيد بر اين که آلودگي هوا متوجه همه افراد به ويژه کودکان، سالمندان و بيماران است، خاطرنشان کرد: استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي وسيله نقليه شخصي، از جمله راهکارهاي کاهش آلودگي هواست.

نظر شما