سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۳
کد خبر: ۵۹۰۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳
مشاور وزير بهداشت با اشاره به افزايش 30درصدي مراجعات بيماران قلبي طي چند روز گذشته به بيمارستان‌ها گفت: در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نيم ميکرون و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10ميکرون بوده است.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، حسن آقاجاني دربرنامه تلويزيوني نبض ضمن اعلام آمار مرگ و مير منتسب به آلودگي هواي پايتخت در سال گذشته، گفت: آلودگي هوا مسئله‌اي ملي است. در اين زمينه ملاک ما قانون است و دستگاه‌هاي مربوطه بايد به وظايف خود عمل کنند.

 

وي در پاسخ به اين سوال که چرا وزارت بهداشت در مواقع آلودگي هوا تنها به هشدار براي گروه‌هاي خاص بسنده مي‌کند، گفت: تا قبل از قانون برنامه دوم توسعه نقشي براي وزارت بهداشت در زمينه آلودگي هوا در نظر گرفته نشده بود، اما از زماني که در اين نقش حضور يافته، به نحو احسن وظيفه خود را ايفا کرده است. وزارت بهداشت به عنوان متولي نظام سلامت وظيفه ارتقاي سلامت مردم را بر عهده دارد.

 

به گفته مشاور وزير بهداشت و مديرکل دفتر وزارتي، طي چند روز گذشته و به دنبال افزايش آلاينده‌هاي هوايي، حدود 10درصد ميزان ماموريت‌هاي اورژانس 115به دنبال افزايش آلاينده‌هاي هوايي، اضافه شده است و اين باري اضافي براي وزارت بهداشت ايجاد مي‌کند. اين درحاليست که هر ماموريت اورژانس 80هزار تومان بار مالي براي وزارت بهداشت به دنبال دارد. وزارت بهداشت به عنوان بخشي که بايد به سلامت مردم رسيدگي کند، ماموريت‌هاي خود را به درستي انجام مي‌دهد.

 

وي با اشاره به افزايش بار مراجعات قلبي و تنفسي به بيمارستان‌ها در پي تشديد آلاينده‌هاي هوايي، گفت: در برخي بيمارستان‌ها از جمله مرکز قلب تهران طي چند روز اخير مراجعات قلبي حدود 30 درصد افزايش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي و تنفسي در معرض خطر بيشتري قرار دارند.

 

مشاور وزير بهداشت و مديرکل دفتر وزارتي افزود: وزارت بهداشت در کميته و کارگروه کاهش آلودگي هوا حضور فعال دارد. نگاه ما به مسائل، کار‌شناسي است. ضمن آنکه هشدارهاي لازم را به مردم و مسوولان مربوطه ارائه مي‌دهيم، موارد لازم را هم پيگيري مي‌کنيم. هشدار به مردم و دستگاه‌هاي مربوطه، جزو وظايفي است که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است.

 

آقاجاني درباره آمار مرگ و مير منتسب به آلودگي هوا، گفت: آماري که در اين زمينه وجود دارد کم نيست. بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت روزانه 8هزارنفر در دنيا به علت آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند.

 

وي با اشاره به آمار مرگ و مير منتسب به آلاينده‌هاي ذرات معلق کمتر از 2 و نيم و 10ميکرون در تهران نيز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ و مير را ذرات معلق کمتر از 2و نيم و 10ميکرون تشکيل مي‌دهند. در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2و نيم ميکرون (PM) و 2142مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10ميکرون (PM) بوده است که با توجه به شرايط آب و هوايي تهران و تکاليفي که براي مجموعه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف در نظر گرفته شده، حتي يک مورد مرگ هم زياد است.

 

آقاجاني با اشاره به ماده قانوني مبني بر لزوم پرهيز از تاسيس کارخانجات تا شعاع 120کيلومتري شهر‌ها، ادامه داد: بر اساس مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي، هر صنعت بزرگي براي فعاليت در کنار شهر‌ها بايد پيوست سلامت داشته باشد. در مجموع کار وزارت بهداشت در کارگروه‌هاي آلودگي هوا، ارائه راهکارهاي علمي و دفاع از حقوق مردم است. پيگيري‌هاي لازم در اين زمينه را نيز انجام مي‌دهيم.

نظر شما