دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۹۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني:
در حالي که مديران شهري هر روز نسبت به وضعيت نامناسب ميني‌بوس‌هاي فرسوده پايتخت به لحاظ سن فرسودگي هشدار مي‌دهند تا روند نوسازي اين ناوگان سرعت بگيرد، اما پس از گذشت 10ماه از سال جاري هنوز 1080 دستگاه ميني‌بوس فرسوده در شهر تهران مسافر جابه‌جا مي‌کنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، اين روزها که پايتخت با افزايش آلودگي هوا دست به گريبان است و سلامت شهروندان به لحاظ افزايش غلظت آلاينده ها به خصوص آلاينده ذرات معلق در خطر است، همچنان شاهد تردد ميني بوس هاي فرسوده در سطح شهر تهران هستيم.

 

بارها و بارها از سوي کارشناسان محيط زيست اعلام شده، خودروهاي بي کيفيت، سوخت با استاندارد پايين و تردد ميليوني خودروهاي فرسوده در سطح شهر تهران ميزان آلودگي هواي پايتخت را چندين برابر مي‌کند اما انگار گوش شنوايي نيست و تنها راهکارهاي غيرکارشناسي و کوتاه مدت براي کاهش آلودگي هوا از سوي مسئولان به اجرا در مي‌آيد.

 

در روزهايي که وضعيت هواي تهران به شرايط هشدار و اضطرار مي رسد، مسئولان با آبپاشي و مه پاشي، تعطيلي تهران و اجراي طرح زوج و فرد به مقابله با آلودگي هوا مي شتابند بي آن که فکري به حال تردد ميليون ها خودروي فرسوده، احتراق ميليون ليتري سوخت بي کيفيت و تردد خودروهاي بي کيفيت در سطح شهر کنند. در شرايطي که استفاده از ميني بوس هاي گازوئيلي در کشورهاي مختلف دنيا در حال منسوخ شدن است و مترو يا ديگر خطوط پيشرفته حمل و نقل عمومي جاي آن به کار گرفته شده است اما هنوز هم ميني بوس هاي قديمي در پايتخت مسافران را جابه جامي کنند.

 

 

 

 

وحيد نوروزي، مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست بارها و بارها در کارگروه آلودگي هوا به عنوان نماينده شهرداري تهران تاکيد کرده که وضعيت فني و موتور اين ميني بوس ها نامناسب است و صددرصد ميني‌بوس‌هاي تهران فرسوده هستند که ايمني لازم را هم براي جابه‌جايي مسافران ندارند.

 

 

 

 

نوروزي تصريح کرد: طبق مصوبه هيات وزيران قرار شده بود از اول تيرماه امسال تردد کليه خودروهاي سواري شخصي با سن بالاي 20سال،‌ وانت با سن بالاي 15سال، تاکسي و ميني بوس 10سال، ميدل باس 12سال، اتوبوس شهري 8سال، اتوبوس برون شهري 12سال، کاميون کشنده 20 سال و موتورسيکلت 8 سال به بالا در سطح شهر تهران ممنوع شود. مصوبه اي که هنوز پس از گذشت 6 ماه از تاريخ مقرر به اجرا درنيامده و مي بينيم که همچنان ميني بوس ها و اتوبوس هاي فرسوده در سطح شهر جولان مي دهند.

 

 

 

 

به گفته نماينده شهردار تهران در کارگروه آلودگي هواي تهران ناوگان ميني بوس پايتخت فرسوده است. به طوري که ميني بوس هاي مذکور سه برابر ميني بوس هاي نو هوا را آلوده مي کنند. براساس تحقيقات و آزمايش هاي انجام شده روي تعدادي از ميني بوس هاي فعال، مجموع ميزان آلودگي توليدشده شامل مونوکسيدکربن، ترکيبات آلي فرار بدون متان، اکسيدهاي نيتروژن، دي اکسيد گوگرد و ذرات معلق در ميني بوس هاي بنز که عمر بالاي 5 سال دارند 23 هزار و 67 ميلي گرم در هر کيلومتر و ميني بوس هاي فيات با عمر بالاي 5 سال 26 هزار و 662 ميلي گرم در هر کيلومتر است. ميني بوس هاي ايويکو نيز با عمر زير 5 سال معادل 19 هزار و 308 ميلي گرم در هر کيلومتر آلودگي توليد مي کند.

 

 

 

 

نوروزي با بيان اينکه در ابتداي سال نمونه گيري براي بررسي وضعيت سوخت کشور صورت گرفت که براي جلوگيري از هرگونه شائبه اي اين نمونه ها به خارج از کشور فرستاده شده است، گفت: بر اساس آخرين اندازه گيري هاي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مشخص شد که گوگرد موجود در سوخت بنزين حدود 180 پي پي ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئيل 7 هزار پي پي ام است، اين در حاليست که استاندارد سوخت پاک 50 پي پي ام و استاندارد سوخت بسيار پاک 15 پي پي ام است.

 

 

 

 

به گفته نوروزي در عين حال سوخت مصرفي اتوبوس و ميني بوس هاي شرکت واحد از وضعيت نسبتا بهتري برخوردار است و حدود 150 پي پي ام گوگرد دارند. البته اين رقم نيز در ساير کشورهاي دنيا 50 و حتي 10 پي پي ام است.

 

 

 

 

وي افزود: در کنار اينکه نوسازي ميني بوس هاي شهر تهران بسيار کند انجام مي شود، نوسازي اتوبوس هاي پايتخت نيز روند بسيار کندتري دارد. چنانچه از ابتداي سال جاري تاکنون هنوز يک اتوبوس از سوي دولت براي جايگزيني به شهرداري تهران تعلق نگرفته است که اين امر مهم نيز با توجه به احتراق سوخت با استاندارد يورو 2 آلايندگي هوا را افزايش مي دهد.

 

 

 

 

رضوي: ميني بوس هاي فرسوده عامل مهم تشديد آلاينده هاست

 

 

 

 

سيد علي رضوي مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني هم در اين باره به شهرنوشت گفت: تردد ميني بوس هاي فرسوده در شهر تهران تاثير نامطلوبي بر آلودگي هواي پايتخت دارد.

 

 

 

 

وي با بيان اينکه قرار بود تا پايان سال 1200 دستگاه ميني بوس فرسوده پايتخت نوسازي شود، اظهارداشت: از يک سال گذشته تاکنون سازمان محيط زيست هيچ اقدامي براي اجراي طرح کاهش آلودگي هوا که در آن بر حذف ميني بوس ها و موتورسيکلت هاي آلوده کننده هوا تاکيد شده، انجام نداده است.

 

 

 

 

به گفته رضوي براساس طرح نوسازي ناوگان فرسوده، سازمان محيط زيست موظف شد 10 ميليون تومان يارانه و شهرداري تهران نيز 10ميليون تومان يارانه براي نوسازي ميني بوس هاي تهران اختصاص دهند. اين در حالي است که بعد از نوسازي يکصد و بيست و يکمين ميني بوس، سازمان محيط زيست اعلام کرد ديگر براي نوسازي اعتبار ندارد و اکنون نوسازي اين ناوگان معلق مانده است.

 

 

 

 

وي از سازمان محيط زيست به دليل عمل نکردن به تعهدات خود در مورد پيگيري تامين اعتبار تعويض ميني بوس هاي فرسوده انتقاد کرد و بيان داشت: اين طرح نياز به اعتبارات دولت و حمايت هاي بانکي دارد که سازمان محيط زيست موظف است اين حمايت ها را پيگيري کند.

 

 

 

 

مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني تصريح کرد: قرار بود وام هاي بلندمدت به ميني بوس داران و موتورسيکلت سواران داده شود که اين امر نيز به دليل کمبود اعتبار تاکنون به طور کامل انجام نشده است.

 

 

 

 

رضوي با اشاره به اينکه ميزان آلايندگي ميني بوس هاي فرسوده پايتخت بسيار بالاست، اظهار داشت: در عين حال رقم 1200 ميني بوس فرسوده تنها ميني بوس هاي تحت نظارت شرکت واحد است. اگر ميني بوس هاي ديگر که تحت نظارت اين شرکت نيستند را هم به آنها اضافه کنيم اين رقم به 2 هزار ميني بوس فرسوده خواهد رسيد.

 

 

 

 

وي افزود: اکنون سالانه 1.5 ميليون تن آلاينده از طريق همين خودروهاي فرسوده وارد هواي شهر مي شود.

 

 

 

 

به گزارش شهرنوشت، از آنجايي که قيمت تمام شده ميني بوس هاي جديد بالاست و رانندگان ميني بوس هاي فرسوده قادر به تامين اين هزينه نيستند، در يک طرح پيشنهادي افزايش يارانه بلاعوض شهرداري تهران به نوسازي ميني بوس هاي فرسوده پايتخت، به شوراي شهر ارايه شده است که در صورت تصويب يارانه کمک بلاعوض شهرداري از مبلغ 10 ميليون تومان به 20 ميليون تومان افزايش خواهد يافت.

 

 

 

 

تشکري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: براي آنکه به روند خروج ميني بوس هاي فرسوده کمک کنيم پيشنهاد شده 20ميليون تومان کمک بلاعوض به رانندگان ميني بوس از سوي شهرداري تهران اعطا شود تا رانندگان بتوانند با ميزان آورده کمتر، ميني بوس هاي شان را تعويض کنند.

 

نظر شما