سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۹۰۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۷
شستشوي دهان قبل از خوردن غذا يکي از اين توصيه هاست. شستشوي روزانه سه مرتبه بيني با محلول سرم و يا حتي آب هم فراموش نشود چرا که بخشي از آلودگي ها جذب مخاط بيني مي شوند.

به گزارش شهر و به نقل از عصر ايران ؛ آلودگي هواي تهران موضوع تازه اي نيست و اين کلانشهر دهه هاست که با اين معضل دست به گريبان است. با اين حال در دو سال گذشته موضوع آلودگي هوا در اثر پديده وارونگي هوا در فصل هاي پاييز و زمستان بسيار تشديد شده است.

 

با وجودي که مديريت جامع منشا آلودگي هوا و رفع اين معضل ديرپا در اختيار شهروندان نيست اما شهرونداني که مجبور به کار و زندگي در شهرهاي آلوده هستند با عمل به توصيه هاي زير مي توانند تاثيرات مخرب آلودگي هوا را بر بدن خود "کاهش" دهند:

 

1- نخستين و مهم ترين توصيه در مواقع اضطراري آلودگي هوا "ترک شهر" در صورت امکان است و در صورت نبود اين امکان حداقل توصيه اين است که افراد حتي المقدور به سطح شهر به ويژه به مراکز آلوده تر مرکزي نروند . توصيه اکيد اين است که کودکان و سالخوردگان و بيماران قلبي و تنفسي اکيدا در سطح شهر تردد نکنند.

 

2- شستشوي روزانه سه مرتبه بيني با محلول سرم و يا حتي آب؛ چرا که بخشي از آلودگي ها جذب مخاط بيني مي شوند.

 

3- بهتر است روزانه سه مرتبه چشم ها را شستشو داد چون از طريق چشم نيز آلودگي ها جذب بدن مي شوند و البته خود چشم ها نيز آسيب مي بينند.

 

4- شستشوي دهان قبل از خوردن غذا

 

5- پس از مراجعت به خانه بايد حتما دوش گرفت چون آلودگي ها همان طور که اشاره شد بر روي پوست بدن و موها مي نشينند و از طريق پوست جذب بدن مي شوند.

 

6- شستشوي مداوم دست ها و صورت ، زيرا دست و صورت ، عمدتاً بدون هيچ حفاظي در تماس مستقيم با آلودگي است.

 

7- مصرف روزانه دستکم سه ليوان شير.

 

8- براي دفع بهتر مواد آلوده که وارد بدن شده اند حتما بايد روزانه دستکم دو ليوان آب پرتقال طبيعي نوشيده شود. اين کار کمک به دفع آلودگي هايي که وارد بدن شده اند کمک مي کند.

 

9- افزايش مصرف مايعات.

 

10- استفاده از ماسک هاي فيلتردار مناسب براي کاهش نسبي ورود ريز آلاينده ها به دستگاه تنفسي بدن.

 

در صورت رعايت موارد فوق تاثيرات آلودگي هوا بر سلامت شهروندان به حداقل خود کاهش مي يابد هر چند که حتي عمل به اين توصيه ها نمي تواند تاثيرات مخرب آلودگي هوا را بر سلامت شهروندان به صفر برساند.

نظر شما